Na 4 weken Zuid-Afrika,op 8 maart weer thuis. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Na 4 weken Zuid-Afrika,op 8 maart weer thuis. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Na 4 weken Zuid-Afrika,op 8 maart weer thuis.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

10 Maart 2009 | Nederland, Amsterdam

Na een voldaan gevoel van drie weken vrijwilligerswerk in Zuid-Afrika,zijn we weer thuis,en zetten alles op een rijtje.
Jammer van de eerste week taxistrike, dit zijn dingen die je niet in de hand hebt,en moet nemen zoals dat komt.
Maar in die week zijn we met twee andere vrijwilligsters druk bezig geweest voor het project Tamsanqua,dus niet stil gezeten.
Op donderdag 12 februari gaan we voor de eerste keer naar Ithemba,waar Maureen de directrice met Soliswa alleen is.
Ze waren ZO verrast,en blij om ons te zien.Voor Maureen brachten we een rollator mee vanuit Nederland,helemaal gelukkig was ze hiermee.Kan ze haar eigen rollator thuis gebruiken,hoeft deze niet steeds meegebracht te worden naar Ithemba,Ruud en Nel namens Maureen dankjullie wel.Na wat bijgepraat te hebben zijn we ook meteen aan de slag gegaan.
Samen met Maureen,en Toon heel Ithemba bekeken.Meteen ook dingen besproken van wat er zoal nodig was,of gerepareerd zou kunnen worden,Maureen had nu alle tijd,omdat er geen kinderen waren.
Je zag meteen al dat er vanalles gemaakt kon worden en eventueel vervangen.

Onze lijst van wat we allemaal hebben gedaan in de tijd dat we daar waren:

-Voor de kinderen verschillende keren fruit en joghurt gekocht.
-Verschillende keren aardappelen,olie en eieren gekocht.
-Ook kochten we nieuwe schoenen voor Samkelo en Neaven.
-De verbandtrommel aangevuld met verband,jodium,pleisters etc.
-Deze keer allerlei keukenspullen vernieuwd en aangevuld,zoals nieuwe borden voor alle kinderen,prullebakken,messen,blikopener etc,etc.
-Extra gaspot voor de keuken erbij gekocht,wanneer de andere leeg is,en het eten nog niet klaar.
-De loodgieter kapotte wasbakken en w.c. laten maken.
-We kochten gereedschap zoals hamer,zaag,spijkers en schroevendraaier,waarmee Toon weer vanalles kon maken.
-Een timmerman vanuit de lokale bevolking laten komen,om flinke stevige steunen,onder de wasbakken van de jongens w.c.te maken.
-Met 9 kinderen gingen we naar Mac-Donalds,nadat we naar het strand waren geweest.
-Voor het kantoor van Maureen kochten we een tafel met 6 stoelen,waarvan de kinderen ook gebruik maken.
-Een emmer op wielen met een mop en uitwringsysteem voor het gebruik van HEEL Ithemba.
-Spullen gekocht om de schommels te maken.
-Voor elk lokaal,en keuken een bezem,handveger en blik gekocht.
-Toon heeft met het gereedschap wat hij had schommels,bankjes,deuren en stoelen gemaakt.

Zo ook nog verschillende dingen in de lokalen,en keuken opgehangen.
Niet alleen op Ithemba,maar ook op Tamsanqa en in het huis van Peter en Daphne heeft Toon vele kapotte stoelen,kasten etc,gerepareerd waar iedereen heel erg blij mee was.
Ook deze keer was de tijd te kort om alles gemaakt en vervangen te krijgen,vandaar dat we beloofd hebben om volgend jaar weer terug te komen,en dan voor als het mogelijk is, wat langere tijd.

Langs deze weg willen wij ALLE sponsors HEEL HARTELIJK DANK zeggen.Dankzij JULLIE hebben wij dit mogelijk kunnen maken,44 kinderen,staf en medewerk(st)ers weer blij gemaakt,moed en kracht gegeven om DOOR te gaan op Ithemba.Weten dat er mensen zijn die hun daarbij helpen.
Sponsors nogmaals SUPER BEDANKT,ENKOSI,BAJE DANKIE,THANK YOU ALL.

Op donderdag namen we afscheid ,ja want voordat we naar Afrika gingen hebben we besloten om de laatste week samen nog even vakantie te houden.Dus zogezegd zogedaan.Voor alle kinderen een knuffel uit Mill van Thomas,waar iedereen HEEL ERG BLIJ mee was,een knuffel voor jezelf,om mee naar huis te nemen dat is voor hier wel heel bijzonder.
Maureen riep een van de kinderen naar voren,om ons een foto ingelijst die ze zelf gemaakt had aan te bieden,als dank.Ook deze keer sprak zei weer hele mooie woorden van dank uit,en gaf aan dat we ten alle tijden HEEL ERG WELKOM waren op Ithemba.
We hebben beloofd weer terug te komen,dus geen afscheid genomen maar see you all gezegt.

Op vrijdag voordat we een weekje voor onszelf gingen nemen,nog even binnen bij Ithemba,de verbandtrommel nog aangevuld.
Nog gauw even een knuffel hier,en een knuffel daar,en dan tot ziens kinderen allemaal.En de grote bruine deur gaat weer dicht,tot de volgende keer.

Toon en ik gaan onze koffers pakken,en s'avonds rijden we naar Jeffrey's bay samen met Peter en Daphne,die een weekendhuisje hadden geregeld om nog 2 dagen met ons samen door te brengen.We hebben gezellige dagen gehad,en op zondagmorgen rijden we door naar Tsitsikamma waar we afscheid nemen van Peter en Daphne,en zeggen tot volgend jaar.

Samen blijven we twee nachten op Tsitsikamma,een groot natuurpark aan de zee,supermooi.
Veel gewandeld,prachtig in de bergen aan de zee.
Op dinsdagmorgen rijden we door naar Cape-Town,ongeveer 600 km naar de luchthaven ,waar we de auto inleveren.
Hier worden we opgehaald door Cilla,de zus van Peter waar we nog 4 nachten blijven.Clive de man van Cilla heeft ons in 4 dagen zoveel als het kon van Cape-Town laten zien.
Van s'morgens 9 tot s'avonds 6 waren we onderweg.
Stellenbosch,Kirstenbosch,Cape-Point,Tafelberg,Robbeneiland,Fishhoek,Simonstown,etc,GEWELDIG om dit allemaal gezien te hebben,en ook hier weer gewoon bij mensen in te
wonen,waar je met nog meer mensen kennis maakt.
Zo ook b.v. een andere zus van Peter en Cilla zei werkt als leerkracht in een Town-ship school,wanneer je haar hoort vertellen over school, in en in triest,kinderen die ook daar thuis geen eten krijgen,en op de grond zitten in school,geen tafel,geen stoel,niets hebben ONVOORSTELBAAR.Jammergenoeg was er geen tijd meer om te gaan kijken op school,maar volgende keer gaan we dat ZEKER doen.
Zoals iedereen kan lezen,er is daar nog genoeg te doen,alle hulp is daar welkom.

Een bijzonder mooie afsluiting,na drie weken op Ithemba te zijn geweest.Het was SUPER om dit samen te mogen delen.Nog mooier dat het ook voor Toon een tijd is geweest om NOOIT meer te vergeten,en ook hij besluit om terug te gaan.

Voor allemaal dankjulliewel voor de reacties op onze site,het is heel fijn dat te lezen wanneer je zover weg bent.

ALLE SPONSORS NOGMAALS DANK namens
kinderen,staf en medewek(st)ers van Ithemba.
BAJE DANKIE,ENKOSI,THANK YOU.

Toon en Jeanne.

• 10 Maart 2009 - 09:55

Marius En Gerrie:

Welkom terug op Nederlandse bodem! Wat hebben we het in Nederland goed ondanks de credit crisis..
    We zien wel dat de tijd tekort is om alles te willen doen wat mogelijk is. Maar jullie hebben goed werk geleverd! Kei en kei goed!
    Tot ziens!

• 10 Maart 2009 - 11:21

Ben & Rikie:

Fijn te lezen dat jullie terug zijn en er ook nog een héél goed gevoel aan over hebben gehouden.
    We zullen er nog regelmatig over (moeten) praten, maar dat doen we graag!
    Nogmaals: WELKOM THUIS en GEWELDIG wat jullie voor de medemens gedaan hebben. Tot zo!

• 10 Maart 2009 - 19:24

Rob En Anita:

Geweldig wat jullie daar allemaal voor elkaar gekregen hebben, en fijn dat Toon het ook zo goed naar zijn zin heeft gehad, stel je voor Jeanne, dat je volgend jaar alleen terug moet, dat zou wel heel jammer zijn. nogmaals welkom thuis, en tot gauw weer!

• 10 Maart 2009 - 19:29

Nico & Marian:

Weer terug op de Milse hei! Het zal wel even wennen zijn, de korte broek en hemd heb je hier (nog) niet nodig.We komen snel een keer bijpraten.Groeten van ons allen!!

• 10 Maart 2009 - 19:39

Chantal:

Hallo Toon en Jeanne,

Alweer terug....wat is dat toch snel gegaan he.
    Volgens mij hebben jullie dezelfde rondleiding in kaapstad gehad van Clive als dat wij hadden. Super leuk he? En ook super gastvrije mensen.
    Ik bel snel een keer om alle verhalen te horen.

Groetjes Chantal