Vandaag woensdag n dag niks doen.Lukt dat? - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Vandaag woensdag n dag niks doen.Lukt dat? - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Vandaag woensdag n dag niks doen.Lukt dat?

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

21 Februari 2024 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Zaterdag 17-02:

Eerst even langs Picknick an Pay voor Cheshire home frisdrank en ijs meenemen,het is ZO Warm vandaag.

Samkelo ziet ons al aankomen,we hebben hem beloofd in de tuin mee te helpen vandaag,maar eerst even z’n sokken en onderbroeken in de kast leggen,Samkelo heeft de kleren van Kas onze buurjongen al aan,Prachtig om te zien hoe blij hij hiermee is.

Dan verteld Samkelo waar de kast van het tuingereedschap is,en waar de waterslang hangt.

Toon en Samkelo geven alle planten water,ik begin met de stoep,en alle rotte bladeren bij de planten weg te halen.In n mum van tijd hebben we twee volle kruiwagens onkruid bij elkaar.

In tussentijd is Samkelo geroepen voor de lunch,Toon en ik doen Heerlijk even door in de tuin,er is nog genoeg te doen.

Intussen is Samkelo weer terug van de lunch,hij heeft de staf gevraagd voor ons iets te drinken te brengen,Zo Lief en Zorgzaam echt Super Samkelo.

Rond 15.30u gaan we weer naar huis,nog even Vuyo gedag zeggen,gaat vandaag iets beter,maar heeft het niet makkelijk.Tot n volgende keer weer.

Daarna nog even n wandeling langs de zee,even uitwaaien Heerlijk.

Zondag 18-02: Vanmorgen eerst even n frisse duik,Heerlijk met volop de zon erbij.

Peter en Daphne vragen ons om Karin,Melany,Susanne en Marijke op te vangen,deze dames komen van de Universiteit Groningen,en verblijven 2 nachten in het zelfde complex waar wij verblijven.

Om 11.30u maken we kennis op het terras,ze willen Heel Graag de projecten zien,maar zijn maar 2 dagen hier.Hoe gaan we dat doen?Vanmiddag gaan ze naar Addo,zodat ze morgen Alle tijd hebben met ons mee te gaan.

Toon Imke en ik worden ‘s’middags om 14.15u door Louise opgehaald om voor de eerste keer na 4 jaar weer naar Thamsanqa te gaan.

Eerst naar t huis van Lulama en de kinderen,wat Heerlijk om deze weer allemaal terug te zien,en wat een Warm Welkom.

Dan rijden we naar n shack waar een van de dames van Thamsanqa n kapsalon wil beginnen,en ook woont.De ruimte is er,de vloer ligt erin,benodigde spullen zijn aanwezig zoals scharen etc,het begint er al aardig op te lijken.

Dan gaan we door naar t Transmissionhuis In dit huis zorgt de Moeder voor 7 kinderen,waarvan een jongen Abongile gehandicapt is,hij kan niet praten,niet lopen,is helemaal afhankelijk van de mensen om hem heen,maar snapt alles,hij ligt op bed in moeders slaapkamer.

Intussen heeft Louise nog een overleg met twee dames van het huis,wij blijven bij de moeder en Abongile.

Daarna rijden we door naar Nosi,die ook in n shack woont met haar dochtertje Aka,en 1 maand oud haar zoontje Luno.

Een complete verassing voor Nosi,ons had ze niet verwacht,wat een GEWELDIG weerzien SUPER.

Inmiddels is het 18.45u geworden,even wat eten,op tijd naar bed,morgen om 8.30u afgesproken om met de vier dames naar de projecten te gaan.

Maandag 19-02 Vandaag Marian jarig van Harte Gefeliciteerd.

Zoals afgesproken om 8.30u bij de ingang wachten:Melany,Karin,Susanne en Marijke,vier studenten van de Universiteit Groningen,om met ons mee te gaan naar de projecten.

We gaan naar:Ubomi Obutsha

Tinkertots Kleinskool. Ithemba. Cheshire Home.

Wat een INDRUKKEN Vele INDRUKKEN,om 14.00u zijn we weer terug,hebben samen geluncht en HEEL VEEL gepraat.

Onvoorstelbaar geïnteresseerd waren deze vier dames in Alle projecten.Vele vragen werden er gesteld op alle projecten.Het was een Zeer indrukwekkende middag,en wat waren ze Dankbaar en Blij dat ze met ons mee zijn kunnen gaan.

Ook brachten ze oude telefoons en wat Hollands Lekkers mee,dit brengen Toon en ik die middag nog naar Nancy(dochter van Peter en Daphne)in Port-Elizabeth,om mee te nemen naar Peter en Daphne in Welcome.

Oh ook nog even kleren ophalen bij Barry en Candice,dan kunnen die morgen mee naar Kleinskool,en nog wat boodschappen doen,eten koken,eten en weer is er n dag voorbij.

Dinsdag 20-02:Vandaag Youp en Maud jarig van Harte Gefeliciteerd.

Vanmorgen halen we Imke om 8.15u op om mee te gaan naar Kleinskool,ook gaan er n flinke koffer en tas met kleren mee,zodat ze die in de Swopshop kunnen hangen voor de mensen uit de omgeving die hier komen.

Zo hebben we ook n bril bij,kijken of we iemand kunnen vinden die er wat aan heeft.

We komen aanrijden,er staan en liggen al Vele mensen voor de poort,auto parkeren,namen en tijd opschrijven op n formulier wat bij de ingang ligt.

Voor de poort zit n man en vrouw in de schaduw achter n karton,ze hebben beide n bril op,we vragen de man om de meegenomen bril te passen.Hij zet de bril op,en krijgt door dat er n leesgedeelte in zit OH WAUW dat is t,je ziet t meteen,hij is helemaal Blij met deze bril.Is in for me zegt hij?Ja deze bril is voor u,hij beloofd er Heel Zuinig mee om te gaan,en weet niet hoe hij ons moet bedanken.Heel Veel Geluk en Leesplezier ermee Thank You Thank You.Meteen die avond Jet n bericht gestuurd dat de bril n Hele Mooie bestemming heeft gekregen waarop Jet schrijft: Mam zou Trots zijn met n Dikke kus.Hoe Mooi is dit.

Dan gaan we met alle kleren naar de Swopshop,ze worden in de voorraad gezet,omdat de winkel voor deze dinsdag klaar is.

Imke en ik helpen mee met voor 70 mensen brood smeren,de mensen die voor de poort wachten.

Sommige van deze mensen waren vannacht om 2.00u al hier,hopen dat ze de eerste zijn,om binnen te mogen voor hun ingezamelde plastic.

Deze inzameling wordt gewogen,hier krijgen ze punten voor,met deze punten kunnen ze zelf in de winkel spullen kopen die nodig zijn zoals:olie meel suiker kaarsen lucifers bouillonblokjes kleren etc.

We moeten de tijd in de gaten houden,want om 12.30u gaan Toon en ik Charlotte en haar Moeder Hilde uit België ophalen voor n rondleiding langs de projecten.

Peter en Daphne hebben gevraagd of wij dit op ons willen nemen,nu ze er zelf niet zijn,okay dat doen we.

Eerst even naar Pick an Pay Joghurtjes en frisdrank halen voor Ithemba en Cheshire Home.Dan zijn we om 12.35u bij Charlotte en Hilde.Charlotte heeft 2 jaar geleden hier stage gelopen,vond het Fijn om dit haar Moeder te laten zien,wilde liever niet alleen met haar de Township in.

We rijden eerst naar Ithemba,daarna Cheshire Home,dan naar het huis van Lulama waar Charlotte kinderen van kent,wat zijn ze gegroeid in 2 jaar,Mooi om te zien dat de kinderen Charlotte ook nog kennen.

charlotte wil ook nog naar t huis met al die bloemschilderingen op de muur,ook daar nog even aan,en dan is het weer tijd om terug te gaan.

Toon en ik brengen Charlotte en Hilde weer thuis,wat Fijn dat jullie samen met ons langs de projecten zijn gegaan,super Dankjewel.Graag gedaan zeggen wij,en wensen Charlotte en Hilde nog n Fijne tijd samen hier in P.E.

Toon en ik gaan ook weer ri huis,en zeggen morgen woensdag,de was wegbrengen,tanken en verder lekker Rustigaan.

Lekker naar de zee,we kijken morgen wel.

Tot de volgende keer weer.

Voor alle jarigen van Harte Gefeliciteerd.

Geert voor jou speciaal “Kom Op Wah” Beterschap.

Lieve groeten voor jullie allemaal.

Imke Toon Jeanne.

• 22 Februari 2024 - 12:25

Nico En Anja :

Jullie hebben een druk programma met allemaal supergoeie initiatieven, maar gelukkig ook tijd om lekker te ontspannen met een wandeling !

Zooo leuk om jullie te volgen ..[e-1f929]

• 24 Februari 2024 - 22:00

Rikie En Ben:

Op woensdag lekker niks doen zei je toch? Eerst effen dit, dan nog dat, enz.enz.enz!! Fijn dat jullie dit allemaal mogen doen, maar neem toch maar even je (nodige) rust!

En inderdaad fijn om jullie te volgen en te lezen dat jullie veel mooie en goede dingen mogen doen!

Doe ze daar groetjes van Rikie en Ben en nog een fijne tijd!

• 25 Februari 2024 - 11:47

Anneke Stultiens, Sjaak Groen:

Ha Jeanne en toon,

Wat hebben jullie het weer druk gehad!

Mooi om te lezen en nog een fijne tijd daar!!

Groetjes van Sjaak en Anneke