De laatste dagen op Ithemba. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu De laatste dagen op Ithemba. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

De laatste dagen op Ithemba.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

06 Maart 2009 | Nederland, Amsterdam

Hallo Allemaal,
Jullie zullen denken waar blijft dat laatste verhaal,EINDELIJK is er weer internet en kunnen wij ons verhaal kwijt.
Ja het is en blijft Zuid-Afrika,dan wel en dan geen internet,of telefoon.
Ons pap zou zeggen,we moeten het maar nemen zoals het komt.
Donderdagmorgen de laatste volle dag naar Ithemba,want vrijdag hebben de leerkrachten een halve vrije dag,dus moeten de kinderen ook eerder naar huis,enwel om 11.30u.
Donderdag voordat we naar Ithemba gaan eerst even langs de spar,yoghurt,mellow spekjes kopen,nog allemaal lekker even verwennen voordat we weer gaan.
Vandaag zijn de kinderen alleen voor de middag op Ithemba omdat de leerkrachten een keer in de maand een vrije middag hebben,en dat is jammergenoeg vandaag het is dus maar een korte laatste dag,kort maar krachtig.
Om de dag te beginnen hebben we voor allemaal yoghurt gekocht,ieder een eigen bekertje,dat is EEN groot feest om te zien SUPER,tot op de bodem wordt het bekertje opgegeten.
Vele van de kinderen vragen,Jane Toon is this your last day,wij zeggen tegen ze dit is de laatste dag van deze keer.
Maar next year whe come again okay?
Dan beginnen ze te lachen,en spelen weer verder.
Toon maakt nog verschillende stoelen,die nog maar met een schroef vast zitten.
Met een van de teachers ga ik nog even om de tafel,om de verbandtrommel na te kijken wat er nog aangevuld moet worden,zodat we dat vrijdagmorgen nog even kunnen halen bij de apotheek.
Ook komt de loodgieter nog langs om alles na te lopen wat hij gemaakt heeft.Bij de jongens w.c. lag de wastafel helemaal van de muur,die hebben we laten repareren,en nog 3 w.c. die niet in orde waren.
Gelukkig alles werkt weer,zo hebben we ook Mike gevraagt om flinke steunen te maken onder de wastafel,dat deze niet meer af kunnen breken.Toon heeft hier de materialen niet voor,dus hebben we de lokale bevolking hier ingeschakeld om dit te maken.
Maureen de directrice is helemaal blij,met alles wat we gedaan hebben.
Zo ook de kinderen,er wordt weer volop geschommeld.
De hele morgen gezellig met de kinderen bezig geweest,en de laatste werken afgerond,een voldaan gevoel.
Er is natuurlijk nog werk genoeg hier,we hebben dan ook beloofd om volgend jaar weer terug te komen,maar dan voor langere tijd.
Om 11.30u krijgen de kinderen de lunch,rijst met een stukje kip,ziet er echt lekker uit,Soliswa heeft flink haar best gedaan.
Na de rijst is er een muffin voor elk kind,deze week verschillende keren bloem meegebracht van Peter om muffins te bakken als toetje.
We kochten verschillende keren olie en eieren zodat er gebakken kon worden.
Heerlijk om de kinderen zo te zien genieten.
Om 12.30u wordt iedereen bij elkaar geroepen op de binnenplaats,en neemt Maureen het woord.
Heel fijn om te mogen horen dat iedereen op Ithemba blij was met onze komst,en dat we ook deze keer weer zoveel hebben kunnen doen daar.
Dankzij onze sponsors hebben we zoveel kunnen doen zei ik tegen Maureen en iedereen op Ithemba,want zonder het sponsorgeld kun je niets kopen,dus ook niets maken.
In het overleg met Soliswa het hoofd van de keuken,was onze vraag van wat ze allemaal miste in de keuken.
Ze gaf aan dat ze graag een emmer met een mop had op wielen,en waar je de mop in uit kon wringen.
De keuken ziet er altijd netjes uit,elke dag gaat er een mop doorheen,maar die mop wordt met de handen uitgewrongen.
Dus wij aan Daphne gevraagt waar deze dingen te koop zijn,en ja hoor we hebben er een gevonden,en ook gekocht.
Nadat Maureen gesproken had,hebben wij ook iedereen bedankt,en de emmer met mop aangeboden voor HEEL Ithemba,allemaal begonnen ze te klappen en te juichen.
Even uitgelegd hoe deze werkt en dat hij is bedoeld voor allemaal.
En natuurlijk ook bij dit aangegeven dat deze op Ithemba moet blijven,dat we volgend jaar komen kijken of deze er nog is.
Alle kinderen nog even uitgezwaaid toen ze naar huis gingen,en morgen komen we nog heel even terug voordat we echt weggaan.
Zogezegd zogedaan,vrijdagmorgen eerst nog naar de apotheek,jodium,zalf,pleisters etc voor de aanvulling van de verbandtrommel.
Allemaal zitten ze al in de klas als wij aankomen,we gaan meteen naar Boniswa,de spullen van de apotheek brengen,helemaal blij en dankjewel.
Overal zeggen we even gedag,hier een knuffel,daar een knuffel,en whe see you bay.
We nemen geen afscheid,want we komen toch terug.
Even een dankwoord aan ALLE sponsors,SUPER keibedankt allemaal namens alle kinderen,staf en medewerk(st)ers van Ithemba.
Jullie zorgden ervoor dat 44 kinderen het weer fijner hadden,extra eten kregen,en de dingen die hard nodig zijn op Ithemba.Zodat er ook weer gemakkelijker gewerkt kan worden door de medewerk(st)ers.
Ook dit komt ten goede van de kinderen,en is sfeerbepalend,voor heel Ithemba.

Wanneer we thuis zijn volgt er meer,en krijgen jullie de foto's te zien.
Op het ogenblik is internet en telefoneren al enkele dagen erg moeilijk.
Dus dit berichtje nu even vanuit een internet cafe in Fisch-Hoek vanuit Cape-Town.

Heel veel groetjes allemaal,
Liefs,
Toon en Jeanne.

• 06 Maart 2009 - 14:56

Marius En Gerrie:

Hee dat is leuk weer iets te horen! Ik dacht dat jullie op doorreis waren. De kinderen en personeel moet straks weer afkikken met die verwennerijen van jullie! :-)Wat kun je de mensen toch blij maken met zo'n simpele dingen.. Geniet nog van de laatste uurtjes daar bij "jullie" kinderen waar jullie zoveel voor hebben gedaan!Tot ziens!
    Goede reis terug!

• 06 Maart 2009 - 15:36

Ben & Rikie:

Wat gaat het toch snel! En toch hebben jullie veel goed werk kunnen doen, GEWELDIG!! Ga van jullie dagen op Ithemba lekker nagenieten en ga natuurlijk ook genieten van de dagen die nog komen want, neem maar van ons aan: ook die dagen zullen snel gaan!! Goede reis en nog veel plezier!!
    DOEIII!!

• 06 Maart 2009 - 15:41

Ben:

Och ja, mocht je in de gelegenheid zijn vanuit dat verre land voor mijn nog wat kleingeld (van elk 2á3 muntjes) over te houden zal ik je dankbaar zijn en heb je het eerste "sponsorgeld" voor de volgende reis alweer binnen!!
    Groetjes, Ben

• 06 Maart 2009 - 16:27

Petra:

wat hebben jullie veel kunnen doen zeg! echt goed zeg.

als jullie terug vliegen, vlieg ik weer naar kenia.....jajaja, heerlijk he.

we mailen!

groetjes,
    petra

• 06 Maart 2009 - 19:00

Cor-ria:

Ha toon en jeanne,ik dacht al wat duurt het toch lang voor we iets horen,maar dan ineens,jawel hoor en het is allemaal prachtig om te lezen wat jullie allemaal gedaan hebben,Wat gaat de tijd toch snel
    De groetjes van ons en een hele goeie reis doeixxxx

• 06 Maart 2009 - 19:26

Ruud En Nel:

Tja Toon en Jeanne, dan zit je tijd er bijna op en ga je alweer aan de terugreis beginnen. Maar je belevingen en ervaringen neem je weer met je mee!! Wat zullen jullie vol van verhalen zijn. Goede reis en see you.

• 07 Maart 2009 - 08:22

Willy En Ria:

Hoi Toon en Jaenne,
    Fijn om te horen dat alles goed is, en ook het goede voornemen voor volgend jaar, zullen de kinderen blij mee zijn.
    Nog een goede reis terug we horen wel
    Groet Willy en Ria

• 07 Maart 2009 - 13:41