Zonsondergang in Port-Elizabeth. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Zonsondergang in Port-Elizabeth. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Zonsondergang in Port-Elizabeth.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

25 Februari 2009 | Nederland, Amsterdam

Wij komen net terug van een zonsondergang in Port-Elizabeth,SUPERMOOI,en een wandeling langs de zee.
Samen met de twee vrijwilligsters,Peter en Daphne hadden wij een HELE MOOIE avond.

Maandag zijn we weer volop bezig geweest op Ithemba.
Toon heeft twee bankjes opnieuw gestoffeerd,die afgelopen jaar al stuk waren,maar ik natuurlijk niet kon maken,nu een jaar later zijn ze weer als nieuw kijk maar op de foto.
Iedereen was er blij mee,en er werd meteen volop gebruik van gemaakt.
Zo zijn ook de schommels weer gemaakt.
In de keuken was ook nog vanalles te repareren,en tussendoor maken we tijd om heerlijk met de kinderen bezig te zijn.
Vandaag kwamen ook de vriend en schoonmoeder van een van de vrijwilligsters op bezoek,erg gezellig.
Ook zijn we de keuken rond geweest om vanalles op te schrijven wat er nog hard nodig is,of hoognodig vervangen kan worden,een hele lijst maar we zien het wel,van wat we kunnen doen.
Gesprek gehad met de fysiotherapeute die hier voor een jaar is.
Er zijn n.l. twee jongens die HEEL HOOGNODIG nieuwe schoenen nodig hebben.Elke morgen wanneer ze op Ithemba komen krijgen ze een paar hoge schoenen aan omdat dat beter is voor de groei van hun voeten,die al helemaal vergroeid zijn,voor de ouders is dit onmogelijk om te doen.
De schoenen die ze aankrijgen zijn van Ithemba,en zijn VELE maten te groot,wel hoog,maar niet van de jongens zelf.
Ook een GOED doel om deze jongens nieuwe schoenen te geven,voor hunzelf.
Dus huiswaarts met een hele lijst van boodschappen.

Dinsdag morgen komen wij aan op Ithemba,de bus met chauffeur (Tarzan)kon wel tijd maken om met Toon en mij en de twee jongens nieuwe schoenen gaan te kopen.
Maar eerst gaan Toon en ik nog een keer met de andere bus mee om de laatste rit kinderen op te halen van huis,nog maar eens even kijken hoe het daar allemaal aan toe gaat,ONVOORSTELBAAR.
Ondertussen dat wij de kinderen ophalen in de Township kopen we ook gelijk een grote zak aardappelen,en een hortje met 30 eieren,die in de Township zo langs de weg worden verkocht.Omdat we van Peter een grote zak met pakken meel, om cake en muffins te bakken hadden gekregen,moesten er natuurlijk ook eieren en olie komen,okay nemen we gelijk allemaal mee.Dan krijgen de kinderen vandaag tenminste weer een lekker toetje na,alweer een feest,na de bonen met rijst maaltijd.
Als we terug komen op Ithemba met z'n allen zingen en bidden,daarna ontbijt,bordje maispap.
Tarzan,Toon de twee jongens en ik gaan met het busje op schoenenjacht.Beide jongens zitten in een rolstoel,nu zullen de meeste zeggen dan hebben ze ook geen schoenen nodig,maar omdat hun voeten zo vergroeien is het juist wel hard nodig dat ze schoenen aan hebben,en dan wel hoge.Nou dat was moeilijker dan we verwacht hadden,na 6 winkels gehad te hebben,was het raak bij de 7e winkel,maar voordat je dan binnen bent,door zo'n poortje met palen,nee met een rolstoel,dat ging niet.
Gelukkig was Tarzan erbij nam de lichtste van de twee op z'n schouder,er werd een stoel gezocht,en schoenen passen.Wat was S toch blij met z'n schoenen,zat helemaal te trappelen van blijdschap.
Met de andere paar schoenen van N maar naar het busje gegaan en daar aangepast,met de verkoper erbij.
Ook deze passen goed,N was helemaal blij met z'n EIGEN nieuwe schoenen.
Na een paar uur onderweg te zijn geweest,even een ijsje kopen en onderweg opgegeten.
Toen we bij Ithemba aankwamen,was er alweer middageten.
Nu we toch aan het schoppen zijn,kunnen we vanmiddag net zo goed meteen voor de keuken gaan kijken,zo gezegt zo gedaan.

Samen met Daphne naar een groot warenhuis,waar vanalles te koop is,hier hebben we flink onze slag geslagen en de hele keuken inrichting die hard nodig was gekocht.Nieuwe bordjes voor de kinderen,kommetjes voor de kleintjes,prullenbakken,messen,dienbladen etc etc.

Woensdagmorgen,alle spullen meegenomen naar Ithemba,kasten schoongemaakt,alles afgewassen,ingericht,wat een verbetering,Soliswa hoofd van de keuken en de helpsters van de klassen waren zo blij met alle
nieuwe spullen,en je had de kinderen moeten zien,helemaal verbaast al die verschillende kleuren bordjes,mooi om te zien.
Toon heeft in elk klaslokaal de bezems,handvegers en blikken aan de muur gehangen.
Zo heeft hij ook vandaag in de keuken,de deur opnieuw afgehangen,zodat er niets meer binnen kan komen kruipen,waar ze last van hadden,zat n.l. met oude meelzakken dichtgepropt.
Met Soliswa hoofd van de keuken heb ik wel afgesproken dat zei diegene is die er zorg voor draagt dat alles wat gekocht is op Ithemba blijft,als dat niet zo is,wordt er ook niets meer gekocht.Volgend jaar controle zei ik tegen haar,okay Jane.

Zoals jullie lezen zijn we nog steeds druk bezig,maar morgen is het alweer de laatste dag op Ithemba,de tijd vliegt.De vraag hier is wel van blijven jullie niet langer?
Of wat ook wel gezegt wordt blijf maar hier.
We gaan er morgen een gezellige dag van maken,hoe en wat lezen jullie weer een volgende keer.
Heel veel groetjes,Liefs,
Toon en Jeanne.

• 26 Februari 2009 - 07:17

Ben & Rikie:

Alwéér goede actie's van jullie! Nieuwe schoenen en keukengerei. Mooi gemaakt Toon, dat bankje, en kun je nu nóg beter djembé spelen? Wij zien (en lezen)in ieder geval dat ook jullie ervan genieten. Houden zo!!
    We zijn benieuwd naar jullie "gezellige"dagje en kijken weer uit naar een volgend verhaal.
    Doeiii en groetjes uut 't Langenbomse!!

• 26 Februari 2009 - 11:53

Chantal:

Hey Toon en Jeanne,

Geweldig weer wat jullie allemaal doen! Leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's van iedereen te zien.
    En zooo mooi ook weer die national parken he...super! Voor mij weer een bevestiging dat ik volgend jaar ook echt terug moet gaan.
    Veel liefs voor Peter, Daphne, Maureen en de kids. En ook voor jullie natuurlijk! Ga zo door en geniet.

Liefs Chantal

• 26 Februari 2009 - 12:56

Cor En Hetty:

Als ik de verhalen lees ben ik super trots op jullie. Kei goed. Geniet er nog van.

Groetjes Cor en Hetty

• 26 Februari 2009 - 13:10

Marius En Gerrie:

Hoi Toon en Jeanne!
    Dat is inderdaad prachtig, die zonsondergang! En het bankje is ook prachtig Toon! Dat was wel hard nodig. Zijn schoenen daar net zo duur als hier? En is er veel keus?Jullie moeten wel een voldaan gevoel hebben als jullie naar huis gaan! Wat het werk betreft kun je wel altijd daar blijven want er zal altijd wat te doen zijn. Heel veel succes nog en geniet van de laatste dagen!
    groetjes uit V'beek

• 26 Februari 2009 - 13:16

Kuppeveld Bouw Bv:

goede aktiefotos Toon!!

veel plezier en geniet er van.

Groetjes namens
    Kuppeveld Bouw bv

• 26 Februari 2009 - 14:14

Imke:

Wauw!! Mooi hoor... offuh zoals ze daar zouden zeggen... danki danki voor het skonne verhaal weer :D
    Keep up the good work pa en ma! Ben benieuwd hoe jullie je reis na Ithemba gaan vervolgen!!
    Dikke kus!

• 27 Februari 2009 - 05:40

Nico En Anja:

Wat een mooie zonsondergang! Die zien we zo in langenboom niet!
    Jullie werk zit er weer bijna op bij Ithemba, maar jullie hebben zoveel goeds gedaan!
    Nog een hele fijne vakantie, want dat waren jullie toch van plan ?
    Groet Nico en Anja

• 27 Februari 2009 - 18:59

Mariska En Charlotte:

Hey Toon en Jeanne! Tijd om eens te reageren, zodat jullie weten dat we jullie in de gaten houden vanuit Veghel!
    Wat een supergave verhalen en wat leuk dat jullie allebei zoveel dingen kunnen doen en zo kunnen genieten van jullie reis.
    Nog héél veel succes en plezier!

P.S. Ik (M) ben enorm jaloers dat jullie de olifanten zo aan je voorbij zien lopen. Wat enorm gaaf lijkt me dat!!!!

• 28 Februari 2009 - 11:25

Hoebe:

hoi toon en jeanne,wat hebben jullie al veel werk gedaan. en wat is het fijn om te zien dat de kinderen blij zijn met een paar schoenen, super.nog veel succes en vooral veel genieten. veel groetjes van hoebe

• 28 Februari 2009 - 18:22

Toon En Marie:

Toon ge het er er mar druk mee, maar ik an ouw gezicht da ge het ger doet, 't beunhazen ben de nog nie verleerd.
    En zeker nie met zo'n mooi weer.
    Sjan doe wa rustiger aan want dadelijk ben de nog te moe als geterug komt um te vertellen wa ge allemol het mee gemaakt.
    Maar geniet vooral , zolang het kan.
    Groetjes

• 28 Februari 2009 - 20:01

Cor Ria:

Ha jeanne en Toon,heb net de foto s nog even zitten kijken ze zijn allemaal supergaaf,en die boodschappen allemaal het lijkt wel sinterklaas,heerlijk om naar te kijken,en nog mooier om te doen,wat gaat de tijd toch snel.
    wwe blijven jullie volgen doei tot de volgende keer xxxxxxxxxxxx

• 01 Maart 2009 - 07:38

Jimme:

Ha Toon en Jeanne,

Via via kom ik eigenlijk toevallig op jullie weblog terecht. Al wist ik natuurlijk wel dat jullie zouden gaan dit jaar.

Erg leuk hoor om te zien dat jullie weer veel goede dingen hebben gedaan voor Ithemba! Het verbaast mij niks dat jullie volgend jaar (en de jaren daarna..) terugkeren.
    Alleen al van de ENTHOUSIASTE SCHRIJFSTIJL van Jeanne krijg ik nog meer heimwee dan ik al had..... ;)

Ik begrijp uit de reacties dat jullie nog een welverdiende vakantie tegoed hebben.

Geniet van het prachtige land!

Groet,
    Jimme

• 01 Maart 2009 - 17:39

Rob,Anita:

hallo Toon en Jeanne
    Eindelijk konden we alles lezen, en de schitterende foto`s bekijken,geweldig! Bedankt voor jullie felicitatie, jammer dat we er zelf niet waren, volgende keer misschien. Ga nog lekker genieten want de tijd vliegt!!!!
    groetjes en dikke kus van ons allemaal

• 02 Maart 2009 - 12:41

Edwin,kara & Renske:

hai buurtjes,

tja...wat kun je nog toevoegen, het is echt machtig mooi wat jullie daar teweeg brengen, wat zijn wij als buurt trots op jullie zeg!!!
    helemaal te gek!!!!!!
    hier gaat ook alles goed, jullie huis staat nog steeds, alleen ik zag erwin en fred met een hoop meubels en dozen vol spullen over en weer lopen. ze mochten van koen iets leuks uitzoeken zeiden ze, dus ik liet ze maar lopen. hahahahaha! grapje! tot vlug en geniet, geniet, geniet!!!!!

groetjes edwin, kara en renske.

• 03 Maart 2009 - 14:05

Gerda Selten:

Ha Jeanne en Toon.

wat gaat de tijd toch vlug niet??
    en wat hebben jullie t
    daar druk.
    Maar aan alles is te lezen en te zien dat het
    een hele mooie tijd voor julie is en dat julie ontzettend veel voor deze kinderen betekenen
    geniet ervan
    groetjes
    gerda selten

• 04 Maart 2009 - 22:09

Fred En Erwin:

Lieve buufjes,

....ja, ja....bellen jullie even voordat jullie thuiskomen....kunnen we effe een paar stoelen binnen zetten, zodat het toch een beetje gezellig is. Koen heeft inderdaad gezegd dat we iets uit mochten zoeken....nou, we hebben best leuke dingen gezien en meegnomen.!!! Heb zelfs wat spullen ..voor weinig...aan Kara en Edwin verkocht...die stonden zo jaloers te kijken...dat heb je met buren he ???

Maar alvast bedankt....en als Imke of jullie weggebracht moeten worden...bel maar !!!!

Heeel veel liefs van Fred en Erwin en eh...tot zondag !!! Goeie reis en geniet nog maar effe !!!