Na een week Zuid-Afrika,nu vanuit Port-Elizabeth. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Na een week Zuid-Afrika,nu vanuit Port-Elizabeth. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Na een week Zuid-Afrika,nu vanuit Port-Elizabeth.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

25 Juni 2009 | Nederland, Amsterdam

Na een mooie rustige vlucht woensdag 17 juni s'avonds om 20,57u geland op de luchthaven van Cape-Town,waar Cilla en Clive mij ophaalden om mee naar hun huis te gaan, in de buurt van Simons Town.Ook deze keer ging er weer een rollator mee vanuit Nederland,kijken wie we er deze keer blij mee kunnen maken in Zuid Afrika.

Donderdag 18 juni s'morgens om 7.30u met Cilla naar de school van Annelise (de zus van Peter en Cilla)een school midden in de Town-ship.
De Lavender Hill High school,waar +1000 leerlingen zitten,in de leeftijd van 12-21 jaar.
Nadat Annelise mij voorgesteld had aan alle leerkrachten kon ik overal vrij binnen komen.
Even wennen,want dit is natuurlijk heel anders als Ithemba,maar heel leuk na overal wat rond gelopen te hebben,en hier en daar met vele leerlingen een praatje te hebben gemaakt,is het al heel snel middag.
Tussen de middag staan vele jongens in de rij voor een hapje eten,de armste leerlingen die thuis weinig
hebben, krijgen eten op school.Vroeg aan Annelise waarom staan er geen meisjes in de rij,deze zijn te trots op zichzelf,willen niet laten zien dat het thuis niet goed gaat.
Ook hier is het examentijd,erg druk in alle klassen.
Hier zie je nog klassen met 30-40 leerlingen in een klas.

Als we s'avonds aan tafel zitten zegt Clive ik denk dat ik een prachtige plaats weet voor de rollator, maar je moet zelf even mee gaan kijken of jij het ook een goeie plaats vind.

Vrijdag 19 juni Tot 13.00 u ga ik weer naar school,dan komt Clive mij ophalen en gaat hij mee naar een bejaardentehuis Fishers Haeven in Grossy Park waar 53 mensen wonen.
Gehandicapten,zowel geestelijk als lichamelijk,bejaarden mensen,alles bij elkaar in een huis,in een paar slaapkamers staan tien tallen bedden bij elkaar,terug in de tijd,onvoorstelbaar.
Een SUPER plaats voor de rollator,hier kunnen vele mensen gebruik van maken.Dat was snel beslist,hier past die precies.
Een afspraak gemaakt met Mevr Fisher dat we dinsdagmorgen om 10.00u de rollator komen brengen.

Zaterdag 20 en Zondag 21 juni wat boodschappen gedaan,en een flinke wandeling gemaakt naar Simons-Town prachtig,het weer is ook SUPER.
Op Zondag ook nog naar de kerk geweest in Cape-Town,die hier gewoon bomvol zit met jong en oud.

Maandag 22 juni,ook deze dag ga ik weer naar de school van Annelise,met een strijkplank,die ik zaterdag gekocht heb voor de praktijkklas die les krijgt in kleding maken.In de klas staat een tafel met een dikke molton waarop de leerlingen leren hun gemaakte kleding te strijken.Dacht een strijkplank is hier geen overbodige luxe.Meteen wordt de plank in gebruik genomen,ze zijn er erg blij mee.Een paar kinderen even geholpen met de spoel in de machine zetten.
Zo ook nog een van de jongens die problemen had met de machine,even wat foefjes geleerd,na twee keer voordoen had hij het al helemaal door,was helemaal blij en lachtte van oor tot oor.De juf moest even naar een vergadering van + een uur,en vroeg mij even te blijven tot ze terug was,okay geen probleem,was heel gezellig.
Vandaag was ook meteen weer de laatste dag op deze school,want morgen nog even naar de school van Cilla en naar Fisher Haeven.
Mag en kan ten alle tijden terug komen hier, want alle hulp is welkom zeggen de leerkrachten.

Dinsdag 23 juni vandaag naar de school van Cilla in Grossy Park,waar Cilla de directrice is.
Hier zitten 890 leerlingen in de leeftijd van 5-17 jaar.
Ook hier kreeg ik alle kans om rond te kijken,en heb dat dan ook gedaan.
Overvolle klassen met van die mooie oude bruine schoolbankjes,houten vloeren etc. heb mijn ogen uitgekeken.
Ook hier is iedereen druk bezig met de laatste proefwerken,want vrijdag hebben ze vakantie.
Om 10.00u gaan we naar Fisher Haeven de rollator brengen,alle mensen zitten bij elkaar ,en Mevr Fisher verteld wat we komen doen.
Anja een SUPERPLAATS voor de
rollator,en met vele kunnen ze er hier gebruik van maken,kan niet mooier.Foto's volgen nog.

Dan rijden we door naar de luchthaven,want om 13.20u is mijn vlucht naar Port-Elizabeth,waar Daphne mij ophaald.
S'avonds komt Jeroen(oud vrijwilliger van Ithemba) eten bij Peter en Daphne,ook zijn er nog twee vrijwilligers meer in huis.
We hebben met z'n allen heerlijk bij zitten praten.

Woensdag 24 juni Naar Ithemba,voordat Daphne mij daar heen brengt even langs de spar,voor yoghurt,eieren en olie.
Dan komen we op Ithemba aan,alle kinderen staan bij elkaar,en zijn met het ochtendgebeuren bezig,zingen en bidden.
Wat een verwelkoming prachtig,alle handen gaan de lucht in en er wordt flink geroepen,mooi om te zien.
Ben verder de hele dag op Ithemba gebleven,en heb om 14.00u de kinderen mee naar huisgebracht.
Met Maureen afgesproken dat ik vrijdagmorgen weer terugga.

Wat de verdere plannen zijn lezen jullie weer een volgende keer.

Iedereen die geslaagd is voor wat dan ook ALLEMAAL PROFICIAT.

Heel veel groetjes voor allemaal.

Dikke x

Jeanne.

P.S. Foto's nog even tegoed houden.

• 25 Juni 2009 - 06:37

Marius En Gerrie:

Wat geweldig dat je zo veel kunt doen daar!Je komt handen (en geld) te kort.Heel veel succes en geniet van alles!
    Marius en Gerrie

• 25 Juni 2009 - 11:40

Anita:

Hallo Jeanne, wat byzonder die scholen daar, merk je er daar ook iets van de geslaagden studenten, net zoals hier vlaggen en tassen? (bij ons 2 vlaggen en 2 tassen) en het nodige bier? Fyn om te horen , dat je altyd terecht kan, op de
    scholen om hulp te bieden
    Heel veel succes met alles!!!! xx Rob Anita Roy Mike en Cliff

• 25 Juni 2009 - 16:18

Ruud En Nel:

Geweldig Jeanne.
    Goed om te lezen wat je weer allemaal hebt kunnen doen, Het zal zeker voldoening geven, al blijft er nog veel te doen. Ga zo door!
    In de komende weken zullen we je niet kunnen volgen ivm vakantie, maar na terugkomst horen we het wel van jezelf. Succes met alles.
    Groetjes, Ruud en Nel

• 25 Juni 2009 - 18:42

Cor En Ria:

Schitterend om dit allemaal te lezen
    je kan er een boek van maken ,Heeeel veeeeel succes met alles klinkt goed.groetjes,en tot horens xxxxxxx

• 26 Juni 2009 - 06:59

Anja:

Ik lees dat je weer goed op dreef bent, Jeanne. Hartstikke mooi dat je een goede plek gevonden hebt voor de rollator. Hoop dat ze er veel aan hebben daar!.... Ben benieuwd naar de foto's.
    Verder Succes met alles!!
    Groetjes, Tomas, Stijn, Luuk, Geert en Anja

• 27 Juni 2009 - 14:12

Toon En Maria Emons:

Hallo Jeanne wij hebben je verhaal gelezen.We zien wel je kan er weer van alles doen .Wij wensen jou heel veel succes met alles.Toon en Maria

• 27 Juni 2009 - 14:35

Willy & Ria:

Hoi Jeanne,
    Je bent echt weer op je stekie daar.
    Hardstikke goed en ook weeer je handen er aan vol.
    Héééél vééél succes en geniet er van .
    Groetjes Willy en Ria