Ja ja hier ben ik weer vanuit een zonnig P.E. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Ja ja hier ben ik weer vanuit een zonnig P.E. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Ja ja hier ben ik weer vanuit een zonnig P.E.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

29 Juni 2009 | Nederland, Amsterdam

P.E. staat voor Port-Elizabeth,de plaats waar ik nu ben.

Zoals geschreven ben ik vrijdag weer naar Ithemba gegaan,de kinderen krijgen vandaag voor twee weken vakantie.
Vandaag is het afscheid van Barbara (Duitse fysiotherapeute) die hier 8 maanden is geweest.
Met z'n allen een mooi afscheid gehad,veel muziek en wat lekkers te eten voor allemaal SUPER.

S'middags brengen we de kinderen naar huis,en vertellen dat ze twee weken vrij zijn van Ithemba,daar is niet iedereen blij mee,twee weken thuis.
Maureen brengt mij om 15.30u naar Peter en Daphne,en vraagt mij terug te komen op maandag dinsdag en woensdag,wanneer Ithemba weer begint.Zeg tegen haar dat ze daar op kan rekenen,en wens haar een fijne vakantie toe.

Zaterdag gaan we twee projecten bezoeken in Port-Elizabeth,huizen waar ze kinderen brengen die ze thuis niet meer willen hebben,dus gewoon je kind maar weggeven,ja jullie lezen het goed dat gebeurt hier,gewoon je kind maar weggeven.
Het eerste huis is een tehuis waar blanke Afrikanen hun kind brengen,dit tehuis is van alles voorzien,ziet er ook erg goed uit,dus hulp overbodig,is ook DUIDELIJK te zien.
Het tweede tehuis is een huis waar zwarte Afrikanen hun kind brengen en waar alle hulp welkom is.Het is een groot verschil met het andere tehuis.Hier liggen de kinderen in een kamer met z'n allen bij elkaar,wel ieder hun eigen bedje
wat in het andere tehuis heel anders was met eigen kamertje.
We kijken rond en vragen hoe oud de
jongste is twee baby's van drie weken krijgen we daar te zien,niet
te geloven,nog een paar kinderen van een jaar en wat oudere.
Vanuit de kerk wordt er geregeld dat hier oppasmoeders de kinderen verzorgen,alle hulp hier is welkom,na eerst een gesprek met de directie te hebben gehad.
Waarschijnlijk gaat dat vrijdag plaats vinden,eerder was er geen tijd.Prima wachten we tot vrijdag.

Zondag is ook hier een dag van rust,naar de kerk gaan, met z'n allen aan tafel,en veel praten.
Toon je weet wel hoe dat hier gaat he?

Maandagmorgen gaan we naar een ander tehuis waar 104 kinderen verblijven van 3-18 jaar,dicht in de buurt van Peter en Daphne,veel van de kinderen zijn met vakantie,het is hier dus erg rustig nu.We praten met de directrice en een manager die de coordinatie heeft van alle mensen die daar werken,een heel mooi projekt.
Het is prachtig om hier overal rond te kunnen kijken,en te zien hoe en wat voor projecten er allemaal zijn,en wat er zoal heel hard nodig is.
Wat scholing betreft is het HEEL ANDERS dan bij ons in Nederland.
Ook is het een groot verschil of je nu op een blanke of zwarte school,tehuis of wat dan ook bent.
Nog steeds een GROOT verschil tussen blanke en zwarte Afrikanen,onvoorstelbaar.

Morgen staat mij een HEEL ANDER projekt te wachten,om 7.00u ga ik morgenvroeg naar een plaats waar misschien wel 1000 mensen bij elkaar komen,in een rij staan en daar eten komen halen.
Dat eten krijgen ze niet zomaar,daar moeten ze wel wat voor doen,iedereen schijnt daar aan te komen met een of meer volle vuilniszakken,bij inlevering van deze volle vuilniszakken krijgen ze eten.Al deze mensen komen uit de Township,de armste gebieden.
Ben heel benieuwd,dit is wat ik er tot nu toe van gehoord heb,ga het morgen zien.
Jullie horen weer een volgende keer.

Zal proberen om nog enkele foto's te plaatsen,Pleun zal mij hierbij gaan helpen ,nu onze Toon er niet bij is.

Voor iedereen heel veel Groetjes,
Tot de volgende keer,

x Jeanne.

• 29 Juni 2009 - 21:56

Chantal:

Ha Jeanne,

Weer super om te lezen allemaal!!! Ben beniewd naar je verhalen als je terug bent, geniet er maar lekker van! En geef Peter en Daphne een dikke knuffel van me.

Liefs Chantal

• 29 Juni 2009 - 21:57

Toon:

Ik vind het knap hoor wat je daar in Z.A doet,iedereen geniet er van, dat kun je wel zien op de mooie foto's.
    Hier ook alles oké groetjes xxx Toon

• 30 Juni 2009 - 05:42

Marius En Gerrie:

Hoi Jeanne!
    Wat een leuke foto's! Geweldig al die blije gezichten bij die cadeautjes van een toetjes tot een strijkplank!
    Dus als ze een volle vuilniszak inleveren krijgen ze eten?Proberen ze zo om Township schoon te houden?Ben benieuwd wat daarvan de bedoeling is...
    Groetjes Marius en Gerrie

• 30 Juni 2009 - 06:53

Koen:

Klinkt weer erg goed!! Succes en geniet ervan!! x uit Griekenland

• 30 Juni 2009 - 10:42

Kuppeveld Bouw Bv:

Erg spannend en interessant allemaal.
    Geniet er nog maar goed van.
    Groetjes personeel Kuppeveld Bouw bv

• 30 Juni 2009 - 12:43

Fred, Erwin En Kas:

Lieve Buuf,

Wij hoeven niet te vertellen dat wij zo trots zijn op onze buurvrouw !!!! Wij hebben nog niet zoveel gereageerd want we hadden geen bereik met de lap-top op onze bestemming.....maar dat gaat nu dus veranderen. Toon komt binnenkort bij ons eten.....gezellig !!! We zullen hem goed onderhouden hoor !! Geniet daar maar lekker en we lezen wel hoe het gaat.

Heeeeel veeel liefs van ons.....de vakantie was kei-leuk....en Kas vond het vliegen schitterend !!! ...en het zwemme ook....je hoort het wel.

• 30 Juni 2009 - 20:48

Imke:

Mooi mams! Keep up the good work daar, super om te lezen!
    Mooie fotos ook! Hoe blij kun je zijn met een strijkplank... geweldig om te zien :D
    Veel succes met alles daar en geniet er vooral van!
    Dikke kus

• 02 Juli 2009 - 08:00

De Buurtjes:

hai buufje,

wat ben je toch weer goed bezig!!! GO BUUF! heb goed nieuws voor jou, de kleine spruit blijft gewoon nog even lekker in mijn buikje zitten! was nog geen 6 pond, dus we laten hem/haar nog lekker even groeien. of het moet uit zich zelf aan de gang gaan, dan kan ik er ook niks aan doen. haha!
    verder gaat alles hier zijn gangetje, gisterenavond nog even bij toon geweest, en hij doet het goed hoor!!! vanavond nemen we hem mee naar hans en ria, dus dat word ook weer gezellig.
    nou buufje, het ga je goed, en wij wensen jou nog heel veel plezier daar!!!! genieten he!!

heel veel liefs,
    edwin, kara en renske.