EINDFASE PROJEKT KEUKEN PETER EN DAPHNE,PRACHTIG. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu EINDFASE PROJEKT KEUKEN PETER EN DAPHNE,PRACHTIG. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

EINDFASE PROJEKT KEUKEN PETER EN DAPHNE,PRACHTIG.

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

03 Maart 2014 | Nederland, Amsterdam

HALLO ALLEMAAL,

Zoals jullie lezen,ja de eindfase van het projekt keuken in vrijwillig(st)ershuis van Peter en Daphne is in zicht.
Op dit moment hangt Toon de deurtjes af,nog een paar dagen te gaan,en dan is het Toon (hier in Afrika) gelukt om een PRACHTIGE keuken te maken,waar ze naar wij hopen weer enkele jaren mee vooruit kunnen.
Dit was een projekt wat al enkele jaren op het verlanglijstje stond,en HEEL HARD nodig was,zeker omdat er zoveel mensen gebruik van maken.

Maandag hebben Anneke Carolien en Jeanne een vergadering met alle huismoeders,Tia,Louise en Kevin van Thamsanqa bij de Spur.
De Spur is een restaurantje wat de huismoeders van Thamsanqa n paar keer in het jaar trakteert op een lunch,GEWELDIG,voor het werk wat ze allemaal doen voor de weeskinderen hier.
Voor Ellen,Lulama,Cinthia Celine en Noymisa de huismoeders is dit het ontbijt,10.30u.
Tia neemt het woord,er wordt vanalles besproken,het is een nuttig samenzijn voor allemaal.
Na afloop komt de eigenaar,en zegt dat alles wat we gegeten en gedronken hebben op rekening van de zaak komt.Dankjewel hiervoor.

Dan moet tia met een van de kinderen naar Uitenhage om een ID kaart aan te vragen bij Fosterhomes,en de baby aan te geven die vorige week geboren is.
Het is een lange weg te rijden,ik vraag aan haar of ik wat kan betekenen hierin.
Tia vind het fijn als ik meega,we halen eerst N op,en rijden dan naar Uitenhage,het ziekenhuis waar de baby verblijft.
N heeft de baby de naam gegeven van Masimele wat betekend: Je bent welkom,en kom a.u.b. een keer terug bij mij.
N heeft besloten dat de baby ter adoptie gaat naar de ouders van de vader van Masimele,maar zo makkelijk gaat dat hier nog niet eerst moeten alle papieren in orde worden gemaakt waar een paar weken overheen gaat.
Zolang dit niet in orde is blijft de baby in het ziekenhuis.
Van het ziekenhuis gaan we naar Fosterhomes waar we de ID kaart aanvragen voor N,en de baby aangeven.Buiten zit iemand voor de deur die pasfoto's maakt,even een pasfoto,en naar binnen voor de kaart.We wachten en wachten en wachten we hebben ALLE TIJD.
Dan is de kaart klaar en is alles geregeld wat geregeld moet worden.
Daarna rijden we de weg weer terug en brengen N naar huis.
Tia geeft aan op bezoek tegaan bij de vader van Masimele,om te horen of de ouders het er met eens zijn Masimele te adopteren.
Even later zitten we daar thuis,een heel gesprek met moeder en zoon.
Ze geven aan dat de papieren in orde kunnen worden gemaakt voor adoptie van Masimele.
Tjonge tjonge wat heftig allemaal.
Hopelijk voor N kan het allemaal doorgaan dat Masimele bij Opa en oma komt,kan ze Masimele in iedergeval regelmatig zien,want het is in de buurt waar ze woont.
Daarna brengt Tia mij naar de huis,inmiddels is het 18.15u geworden,weer tijd om met z'n allen aan tafel te gaan.
Onze Toon heeft weer flink veel aan de keuken kunnen doen,weer een stukje verder.

Dinsdag:Samen met Hilda naar Kleinskool waar vandaag de voedselbank is,200 mensen in de rij voor een half brood,wat geschonken is door een plaatselijke bakker.
Elke week gaat hier eerst een soort van dienst aan vooraf,er wordt muziek gemaakt,en gezongen,waarna een voor een zijn of haar pakketje voedsel mee naar huis krijgt.
Na de middag met Hilda mee kaarten voorgeknipt,zodat die weer in elkaar gezet kunnen worden.

Dan heb ik Carolien beloofd om tomatensoep te maken voor haar afscheidsetentje vanavond,en ook een salade.
Ook vandaag is het weer lekker weer,dus eten we buiten met z'n allen onder de boom.Tia is er ook bij,ieder heeft een woordje van afscheid voor Carolien.
We hebben nog lang na zitten praten over de ervaringen die Carolien hier in Zuid-Afrika,heeft mogen beleven.
Carolien het was in een woord GEWELDIG om met jou hier samen te mogen zijn.
Als je dit leest Carolien,HEEL VEEL SUCCES met je nieuwe baan in Nederland,KOM OP HE,Liefs van ons.

Woensdag:Toon brengt Daphne en hilda naar t werk,zodat we de auto hebben om naar Samkelo van Ithemba te gaan.
Eerst even de tegels inwassen zodat het kan drogen.
Dan zo tegen 11.00u rijden we naar Samkelo een stukje voorbij Ithemba ligt Cheshire home waar Samkelo nu verblijft.
We komen binnen,en vragen naar Samkelo,even later komen ze met Samkelo aanrijden,hij ziet ons en begint vreselijk te schreeuwen,bewegen en valt bijna uit zijn rolstoel,wat een schik zeg,PRACHTIG om te zien.
Snel roept hij z'n vrienden erbij Vugo en Lans,Robbie blijkt al naar winkelcentrum te zijn.
Zullen wij ook even een eindje gaan wandelen okay,Toon met Lans ik met Samkelo.In het winkelcentrum komen we Robbie tegen,en Vugo is inmiddels ook aan komen rijden.
Met z'n 6e maken we er een gezellig samenzijn van.
Samkelo z'n elektrische rolstoel is stuk,volgens Lans gaat hij er een beetje wild mee om,Samkelo is een beetje nortie zeggen ze hier.
Om 16.30u halen we Daphne en Hilda weer op,en gaan weer richting huis.

Donderdag:Samen met hilda weer naar Kleinskool kaarten maken,maar vandaag nemen we de rollator van Frans mee.
Op Kleinskool werkt een mevr die 2x per week met stokken zo'n drie kwartier vanaf haar huis loopt,om hier te komen werken rugzak op de rug.Een superaktieve vrouw.
Eerst met Hannes de baas van Kleinskool over gehad zou dat iets voor Beauty zijn.Oh zei hij dat is een GROOT geschenk voor haar,helemaal geweldig.
Nadat iedereen aanwezig is,en er begonnen kan worden geven we B de rollator.Voor mij zegt ze,tranen van geluk,helemaal blij ze danst achter de rollator aan,helemaal in de roos geschoten.Ook deze rollator heeft weer een bijzondere plek gekregen hier in Kleinskool.
Even uitleggen hoe hij werkt,want ja je kunt er ook op gaan zitten WAT,en die mand,rugzak in de mand,een houder eraan voor de stokken in te zetten,ja helemaal compleet.
Toon komt ons na afloop ophalen,ze vraagt of ze een stukje mee kan rijden tot op de berg.
Oh zegt Toon waar woon je we brengen je wel even.Beauty deed ons denken aan de moeder van Toon,klein vrouwtje,super aktief,creatief met haar handen,breien,kleren maken,alles zelf doen,en aan een stuk door praten,zo gezellig.De rollator heeft een SUPERPLAATS gekregen Frans Dankjewel hiervoor.

Vrijdag:Toon blijft bezig in de keuken.
Anneke en ik gaan op mappen jacht,Tia heeft in de vergadering gevraagt om voor elk kind op Thamsanqa een eigen map te maken,met foto's verhalen etc,die bij de huismoeder blijft tot ze weggaan op Thamsanqa,zodat ze dan hun eigen levensloop herinnering in een map bij elkaar hebben,mooi idee.
We gaan enkele winkels af,maar kopen nog niets,nog even over hebben van hoe of wat.keuze genoeg.
S'middags een Hollandse pot gekookt Groentesoep,Broccoli,aardappelen met schil en gebakken uien,met gebakken worst,lekker gegeten samen.

Zaterdag:Voor Toon weer een keukendag,en ik vermaak me met een prullebak van schelpen maken.hier liggen ZOVEEL schelpen,veel vrijwillig(st)ers verzamelen schelpen die allemaal hier blijven liggen,en niet mee naar Nederland mogen,die liggen hier allemaal in een grote bak.
Met een lijmpistool(wat ze ook hier kennen)oude verfemmer en prachtige schelpen heb je zo een mooie prullebak.
Lekker buiten met een verlengkabel en plakken maar.

Zondag:Vandaag komen Mariska en charlotte al aan.Toon en ik samen om 9.15u naar het vliegveld, met de auto van Daphne parkeren we op Avis terrein,Peter zegt familieparkeerplaats dus dan hier maar parkeren.
We komen binnen kijken op het bord,he Johannesburg is al geland,zo dat is snel.
We lopen naar de aankomst hal en ja hoor daar staan ze al,duimen omhoog en lachen.Even nog de koffers,en daar komen ze aan.
Fris en fruitig aangekomen in Port-Elizabeth WELKOM SUPER om ze hier te mogen ontvangen.
We gaan eerst even naar boven rustig koffie drinken,lekker bijkletsen,hoe was jullie vlucht?
Dan rijden we naar huis,laten alles even zien,daarna koffer uitpakken.
Even wat eerste boodschappen doen bij de spar,voor morgenvroeg boterhammen etc.,even pinnen,lopen dan met de boodschappen naar huis.
Overal even je naam opzetten,plekje in de kast en koelkast maken,waarna we met de auto even naar de zee rijden.
Voor Toon en mij de tweede keer dat we de zee zien hier,lekker even gewandeld.
Dan even een cola drinken op het terras,aan het water waar een flink aantal sproeiers in zitten.
Er begint muziek te spelen,en op de muziek komt er water uit de sproeiers,speciaal voor jullie Mariska en Charlotte aangevraagt mooi he.
Als we terugkomen zijn hilda en daphne aan het sushi maken,allemaal even meehelpen,zijn we zo klaar,want om 17.15u gaan we met z'n allen naar de kerk.
Om 18.00u begint deze,prachtige muziek,waar VELE mensen van genieten,ja want het zit erg vol in deze kerk.
Na de viering met z'n allen aan tafel,ook is Anneke inmiddels weer terug van Jeffrey'sbay.
Met z'n allen genieten we van de HEERLIJKE sushi,die op de ronde draai tafel staat.
Vanavond ook weer op tijd naar bed,want morgenvroeg gaan Mariska en Charlotte mee met Anneke naar Thamsanqa.

Maandag:Vandaag Patricia Peters Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag,voor jou Trudy en Mark natuurlijk ook PROFICIAT.
Om 9.30u zijn Anneke Mariska en Charlotte vertrokken naar Motherwell Thamsanqa,toon is in de keuken bezig.
Ga zo voor de lunch van Alvis Jessica Toon en mezelf zorgen,waarna even wat spullen bij elkaar halen voor Ithemba,die een speciaal lijstje heeft gemaakt wat ERG HARD nodig is,en dit gaan we op woensdag naar Ithemba brengen.
Voor vandaag weer genoeg geschreven,zijn jullie weer een beetje op de hoogte.

Voor ALLEMAAL een HELE FIJNE CARNAVAL,en SUCCES waar iedereen mee bezig is.

HEEL VEEL GROETJES,LIEFS,Mariska,CHarlotte,Toon en Jeanne.

• 03 Maart 2014 - 11:23

Ria Hans;:

bizzie bizzie bizzie lekker bezig zoals we lezen jullie vervelen zich niet ,fijne tijd nog daar
    gr uit heesch

• 03 Maart 2014 - 11:58

Anneke Stultiens:

Waauuuw Jeanne en Toon,

Wat een nieuws weer!
    Klinkt allemaal weer super!!!! Wat mooi dat de rollator weer een hele mooie nieuwe bestemming heeft gevonden, leuk om te bedenken voor wie hij al allemaal dienst heeft gedaan!

Ben benieuwd hoe Charlotte en Mariska Thamsanqa ervaren! Leuk dat ze met Anneke mee zijn. hoeft Anneke niet alleen naar Motherwell.
    en dan vanavond bespreking met pastor Zola Moses? Doe hem de hartelijke groeten van ons ( ook aan de rest trouwens )

Hartelijke groeten van Sjaak en Anneke vanuit een regenachtig en carnavalesk Heesch

ps: zo meteen naar de boerenbruiloft van een buurman

• 03 Maart 2014 - 16:59

Jessica Moorman:

Dag!

Waanzinnig wat jullie daar doen, top!

Kan niet wachten om jullie weer live te zien en te spreken en hopelijk ook wat foto's te zien (hint, hint..)..

Lieve groet,
    Jessica

• 03 Maart 2014 - 17:52

Fred, Erwin En Kas:

Lieve Luitjes,

Tja weer een volle week. Mooi om te lezen. Als ik zo over de baby lees wil ik zo graag kleertjes sturen. Zullen we dat regelen als jullie terug zijn. Ik betaal zelf dan de kosten hoor !!!!
    Hebben wij ook het gevoel dat we iets doen. Maar dat horen we nog wel hoe dat gaat, oke ??

Hier is alles goed...we zijn nog steeds nuchter en het is redelijk goed weer. Thuis is ook alles oke...bij jullie.

Heeeel veeel liefs en tot over twee weken alweer XXXXX

Liefs Fred, Erwin en Kas

• 03 Maart 2014 - 18:40

Stefanie Van De Pas:

Hoi Jeanne en Toon,
    Wow, wat verzetten jullie weer een berg werk in die paar weken! Als ik dit zo lees dan krijg ik heel veel zin in juli, als Sam en ik naar PE gaan. Jammer genoeg niet zolang als jullie, maar we hopen toch ons steentje bij te dragen. Met Louise heb ik afgesproken dan ik de oudere kinderen naai- en computerlessen ga geven. Lijkt me erg leuk om te doen. Ik wens jullie nog een hele fijne tijd, en geef Peter en Daphne een dikke knuffel van ons!

• 03 Maart 2014 - 20:26

Marius En Gerrie:

och wat erg voor de kleine Masimele maar ook voor de mama die toch het beste wenst voor haar kind! ik neem aan dat ze er zelf niet voor kan zorgen maar wel graag zou willen..
    Is hij (of is het een meisje) gehandicapt?

Het is wel een komen en gaan van vrijwilligers! Wat is het dan fijn om straks die mooie keuken klaar te hebben!
    Leuk om zo lekker creatief bezig te zijn met hout, kaarten maken en met de schelpen! Heel leuk idee!

Geniet nog van alles want de tijd vliegt...

liefs van ons

• 03 Maart 2014 - 21:41

Ben En Rikie:

Wat een verhaal weer. Weer veel gedaan in de afgelopen week. Erg goed.
    Mariska en Charlotte veel succes met wat jullie allemaal te zien krijgen, geniet er van. We horen de verhalen wel als jullie weer allemaal thuis zijn.
    Toon Jeanne nog veel goed werk deze twee weken en tot ziens.

Liefs van ons xx

• 03 Maart 2014 - 22:40

Dochterlief Vanuit 020:

Don't dream your life, live your dream!
    Trots op jullie pa & ma! Groetjes aan P, D en iedereen. Dikke kus

• 04 Maart 2014 - 08:50

Nico En Anja:

Toon en Jeanne,
    Wat vliegt de tijd !

Als ik het verhaal over de baby lees, krijg ik tranen
    in mijn ogen...wat een verdriet...voor de moeder...

We zijn erg benieuwd naar de keuken die Toon heeft gemaakt...
    Foto's !!

En Jeanne wat een leuk idee van die schelpen...echt creatief..

Jullie zijn weer supergoed bezig....

Nog veel plezier daar , ook voor Mariska en Charlotte....

• 04 Maart 2014 - 20:16

Nadine:

Lieve Toon en Jeanne,

Leuk om te lezen dat jullie het weer zo goed hebben en doen in PE! Zijn Peter en Daphne niet helemaal dolblij met de nieuwe keuken??? Super, zeg! Was vast niet zo erg als de keuken van Lulama destijds, maar dat is toch ook weer een hele klus geweest, Toon! Mooi hoor. Ben benieuwd hoe ie er uiteindelijk in gebruik uit ziet :)
    En ahh te gek die foto's van Samkelo! Wat moet hij blij geweest zijn om jullie weer te zien.
    Zet 'm nog even op daar en doe Louise, Tia, Daphne, Peter en Hilda de groetjes! En knuffel de kids en de jongens van me.

Liefs,
    Nadine

• 06 Maart 2014 - 13:40

Rinie Heijl:

Grote klasse wat jullie daar aan het doen zijn.
    Doe Mariska en Charlotte de groeten ik ga nu fietsen het is hier 15 graden.

veel plezier rinie.

• 07 Maart 2014 - 14:43

Geert, Janske En Jill:

Ha lieve harde werkers!!!

Al onze petten af voor jullie!! Wat een werk hebben jullie weer verzet!
    Het is enorm genieten om jullie weer lekker te kunnen volgen via jullie fijne verhalen.
    We worden er trots van! Iedereen in Zuid Afrika verdient jullie hulp ontzettend. Het komt allemaal zo enorm goed terecht!! Zet 'm op nog even!!

Liefs Geert, Janske en Jill