HOUT VOOR KEUKEN IS BESTELD. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu HOUT VOOR KEUKEN IS BESTELD. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

HOUT VOOR KEUKEN IS BESTELD.

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

17 Februari 2014 | Nederland, Amsterdam

HALLO ALLEMAAL,

Linda Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag,voor jou Jan natuurlijk ook Van Harte proficiat met Linda.

Op de eerste plaats DANKJULLIEWEL voor alle berichtjes,KEILEUK.

Woensdag 12 februari:
Toon brengt zoals andere dagen Daphne en hilda naar het werk,zodat hij daarna de auto heeft,waarmee hij hier in de buurt de bouwwinkels af kan gaan.
Ja zoals jullie allemaal lezen,het hout voor een nieuwe keuken in de vrijwillig(st)ers ruimte is besteld.Na meten,tekenen,bekijken en overleggen is het dan nu ECHT rond.
Jullie willen niet weten hoe,en hoeveel tijd hieraan vooraf gegaan is,maar dat maakt niet uit hier in Zuid-Afrika.

Tia komt mij ophalen om mee tegaan kijken naar n paar huizen,een hiervan wil ze gaan gebruiken voor de kinderen van Thamsanqa die 18 jaar zijn of ouder.Tia wil graag een tussenoplossing voor deze kinderen,ze moeten n.l. werk gaan zoeken,en leren op eigen benen te staan.Wanneer ze in de buurt blijft van de andere Thamsanqa woningen,kunnen ze makkelijk toezicht blijven houden.Zo ook het kontakt van de kinderen onder elkaar,kan dan in stand blijven.Ze zijn tenslotte een lange tijd samen geweest.
Drie huizen hebben we bezocht,de een wat mooier dan de ander,de een wat dichterbij etc etc volgende week dinsdag nog meer huizen bezichtigen,ben benieuwd waar we nu terecht komen.Prachtig om dit samen met Tia te mogen doen.Als we zo door die Township rijden tjonge tjonge tjonge er wordt wat afgetoeterd daar,weet je zei Tia wat dat zijn al die toeteraars die noemen ze tjikeleso,voor 7 rand (omgerekend in euro's 50 cent)brengen ze je naar de winkel,en halen ze je weer op,echt makkelijk en hoeveel die hier rondrijden,niet te tellen zoveel.
Voordat we naar huis gaan nog even langs kantoor,want daar is Toon.
Toon heeft 2 lange planken opgehangen voor de mappen van de Asibavikele groep.Vijftien dames en heren die de township ingaan,en elk gaan kijken wat er in gezinnen van de township gebeurd.Een soort van maatschappelijkwerk,wanneer er zieke zijn,of wat dan ook,wordt allemaal gerapporteerd,en meegebracht naar kantoor,waar alles met Tia besproken wordt.
Alle mappen van deze dames en heren,lagen nog op een tafel.Vanaf nu heeft ieder zijn eigen plekje op de schappen,voorzien van naam.
Net op tijd want morgenvroeg komt de inspectie,kijken,controleren of alles in orde is.
Rond 14.00u gaan Toon en ik richting huis,even lekker buiten lunchen samen.
In de namiddag zijn we samen weer in de keuken te vinden.

Donderdag:Vandaag met Hilda mee kaarten maken op Kleinskool,SUPER om iedereen weer terug te zien na 2 jaar.Vele dames uit de township waren aanwezig.
Het beheer van Kleinskool is overgenomen,een echtpaar Esther en Hannes runnen nu alles op Kleinskool.
Leuk om kennis te maken,en we zijn van harte welkom.
Om 12.00u komt Peter mij ophalen en gaan we naar de creche van Moses kijken.
Eerst nog even wat papieren naar de court van Motherwell brengen,kom je binnen word je helemaal gecontroleerd prima.
Peter kent natuurlijk iedereen,want hij komt daar elke dag,maar ook hij ontkomt niet aan de controle.
Even een foto maken binnen van die rechtbank,het is er lekker koel.
Dan gaan we door naar Moses,om 13.00u een afspraak.Tia,Carolien,Anneke,Peter en ik zijn op tijd,maar geen Moses.
Peter zegt dit zijn geen afspraken,hier hebben we geen tijd voor.Na lang wachten komt Moses,Peter zegt maak maar een nieuwe afspraak.
Met z'n allen hebben we even binnen gekeken,zag er armzalig uit.Kinderen lagen op de grond,er was geen eten,geen speelgoed wel een hele lieve oppas,gelukkig dat geluk hebben de kinderen.
En waar het natuurlijk om gaat is dat de ouders kunnen gaan werken,wanneer hun kind in de creche is en net als in Nederland ook gewoon hun geld verdienen voor brood op de plank.

Vrijdag:Blijven we op de Willetstreet,er moet nog vanalles gedaan worden.Nancy de dochter van Peter en Daphne heeft een appartement in P.E. gekregen,dus er gaat verhuisd worden.
Hier zijn we zo het hele weekend een beetje mee bezig geweest.
Ook hier gaat dat net als bij ons,even dit doen,dat halen en ga zo maar door.
Vrijdagavond vandaag is het Hilda haar beurt te koken,we hebben afgesproken Hilda vrijdag,Daphne zaterdag en ik zondag,in de week kookt Peter.
Vrijdagavond samen pannenkoeken staan bakken HEERLIJK lekker Hollands.

Zaterdag,vandaag een regendag,wat HEEL HARD nodig was,dus flink binnen bezig geweest.
Vanavond zijn we door de zoon van Peter en Daphne uitgenodigd voor een braai,ook LEKKER.
Was een gezellige avond,bij de ouders van Candice thuis.
Zoals elke avond ook vanavond weer vroeg naar bed,je kunt hier ZO slapen,vroeg naar bed,maar ook weer vroeg op.
Elke morgen zo rond de klok van 7.00u zitten we onder de avocadoboom ons ontbijt te eten heerlijk.

Zondag rustdag,vandaag niet er moet nog een nieuw slot in de deur van Nancy,en de gordijnrails nog opgehangen.
Wanneer dit klaar is even lekker wandelen over de boulevard van P.E. Summerstrand.
Samen met Hilda en Toon nemen we een taxi terug naar de Willetstreet,waar we nog lekker even in de tuin zitten.
Voor de avond maken we samen een macaroni schotel met n salade,als we zitten te eten komen Carolien en Anneke terug van Tsitsikamma,we hebben genoeg gekookt,dus schuif maar lekker aan.
Gezellig met z'n allen de verhalen aanhoren over hun mooie weekend in Tsitsikamma.

Vanavond ook weer op tijd naar bed,want morgen begint een nieuwe week.

Maandag Toon begint aan de noodkeuken,stopkontakten,loodgieterswerk etc etc.
Vanmorgen in de keuken alles gesorteerd,wat kapot was weggedaan,opgeschreven en nieuwe spullen gehaald.
Kloppers,aardappelschilmesje,houten lepels,emmer etc naar de winkel,en vervangen.
Allemaal dingen die toch een keer moeten gebeuren,anders grijp je mis wanneer je aan het koken bent.

Vandaag gaan Toon en ik weer terug naar onze oude kamer,Nancy is verhuisd dus kunnen wij weer terug naar haar kamer.

Morgen gaat het echte kapwerk in de keuken beginnen,Alvis komt Toon helpen,en Tia komt mij morgen ophalen om mee naar kantoor tegaan.
Vanmorgen voor Simphiwe een cadeautje gekocht,wat hij morgen gaat krijgen.
Hij heeft in deze 2 jaren de boekhouding zo GOED bijgehouden,heb hem 2 jaar geleden beloofd dat hij wat zou krijgen als wij terug kwamen,en alles in orde was.
Als je wat beloofd moet je het ook nakomen toch??

Voor vandaag weer genoeg geschreven,voor allemaal HEEL VEEL SUCCES,GROETJES,en LIEFS.

Toon en Jeanne.

• 17 Februari 2014 - 16:07

Josien Wessels :

Ha lieve Toon & Jeanne,
    wat heerlijk om weer zo'n uitgebreid verslag te lezen!
    Jullie zijn al weer helemaal back in business, al had ik ook niet anders verwacht.
    Wat fijn dat jullie de keuken gaan opknappen, daar gaat iedereen een heleboel lol aan beleven.
    Ik begreep van Peter al dat jullie op de cheche geweest waren, confronterend hoor, om van je te horen hoe slecht de voorzieningen daar zijn. Wellicht kun je daar iets in betekenen ..
    Lieve Toon & Jeanne, ga zo door, geef iedereen een dikke knuffel, en ik wacht met smart op jullie volgende verhaal.
    Veel liefs en een dikke knuffel, Josien

• 17 Februari 2014 - 16:38

Anneke Stultiens:

Ha Jeanne en Toon,

Dank voor jullie verslag. Mijn schooldag zit er weer op, ik wilde net naar huis gaan en zag in mijn mail dat jullie weer iets hadden "gepost".
    Tjonge, jonge, wat werken jullie toch hard daar. Ben erg benieuwd hoe de keuken eruit komt te zien. Da's Toon wel toevertrouwd. Wat zullen Peter en Daphne weer blij zijn met jullie.
    Ik wens jullie weer een hele fijne week, ook eens ontspannen zo tussen de bedrijven door!!
    Heel veel groetjes aan iedereen en een speciale groet aan Anneke en Caroline. Ik begrijp van Tia dat ze het heel goed maken.

Succes morgen als je weer op "huizenjacht" gaat!

Groetjes en liefs uit Nederland,
    Sjaak en Anneke

• 17 Februari 2014 - 18:05

Jessica Moorman:

Dag Toon en Jeanne,

Dank voor dit uitgebreide verslag.
    Wat super om te lezen hoeveel jullie alweer gedaan hebben en wat fijn dat Daphne en Peter (en alle vrijwilligers) straks gebruik kunnen maken van een nieuwe keuken. Ben zeer benieuwd! (foto's zijn zeer welkom!).

Geweldig dat Simphiwe zich aan de afspraak heeft gehouden en jij dat nu ook mag doen :). Ik zie hem al helemaal stralend zijn kadootje in ontvangst nemen.

Hoop dat jullie een goede week hebben en alweer benieuwd naar het volgende verslag!

Liefs,
    Jessica

• 17 Februari 2014 - 22:58

Jan & Linda:

Bedankt voor de felicitatie! Erg leuk dat jullie er aan denken.
    We lezen wel dat jullie jezelf weer niet hoeven te vervelen daar. Succes met alles en veel plezier.

Liefs Jan & Linda

• 18 Februari 2014 - 10:49

Ben En Rikie:

Sjong-jonge, wat een "bezige bijen" zijn jullie! Mooi jullie verhalen te lezen maar nog mooier welke acties er gedaan worden, SUPERRR!!
    Wij lezen tussen de regels door dat ook jullie er zelf van genieten dit te mogen doen wat gelijk aangeeft dat dit niet voor niets is! Ga zo door maar neem ook op tijd je rust, anders hou je het niet vol en dat zou zonde zijn!
    Ook veel plezier nog!
    Groetjes vanuit de Vlierbes!!!

• 19 Februari 2014 - 10:10

Ria En Hans:

Hallo buurtjes uit mill;
    wat zijn jullie goed bezig helemaal in jullie hum,fijn te horen dat alles naar wens verloopt geniet er maar van want de tijd gaat snel,maar neem ook wat rust voor jezelf jullie hebben het verdient.het weer hier is lekker en niet koud af en toe al 'n beetje voorjaar gevoel heerlijk .
    Groetjes vanuit Heesch xxxxxxxxxxxxxxx

• 19 Februari 2014 - 20:29

Koen:

Hey pap en mam!! Goed om te lezen weer alles waar jullie mee bezig zijn!!
    Trots op jullie!! Xx

• 24 Februari 2014 - 21:14

Pieter En Anita:

hey hallo toon en jeanne

knap werk allemaal, geweldig waar jullie allemaal mee bezig zijn. We zijn zeer benieuwd naar de foto's.
    Groetjes van ons, dikke kus.