Een VOL huis in Willetstreet,wel GEZELLIG. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Een VOL huis in Willetstreet,wel GEZELLIG. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Een VOL huis in Willetstreet,wel GEZELLIG.

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

01 Maart 2020 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve Allemaal,

Jullie zullen wel denken,waar blijven die verhalen vanuit Zuid-Afrika.
Afgelopen week enkele dagen geen internet,wat lastig is voor de studenten hier in huis.
Inmiddels gelukkig weer opgelost,Telecom was hier voor reparatie.

Donderdag:Gaan Hilda en ik naar Kleinskool,waar Hilda een info geeft over zelf kaarten maken.Hier op Kleinskool is inmiddels een crèche voor kleine en wat grotere kinderen.Verdeeld over 2 containers.De moeders hebben wel interesse hiervoor.
Aan het eind van de info hebben 9 moeders interesse,en spreken we af volgende week terug te komen.
Toon is intussen met Esther materialen kopen voor het klussen daar.

Vrijdag:Vandaag ga ik verder met thuis placemats maken.Toon maakt nog wat klussen voor Esther.De dagen vliegen voorbij.....

Zaterdag:Vanmorgen worden we door Peter meegenomen naar Walmer,om langs verschillende 2 de hands winkels te gaan.Deze winkels worden door vrijwilligers gerund.De opbrengst van deze winkels gaat naar dierenasiels,en naar Sheschire home(waar Samkelo woont)Allemaal goede doelen..In elke winkel waar we komen maken we een praatje,en overal is het erg druk,wat een goed teken is.
Wanneer we thuis zijn vult Toon de waterflessen van 5 liter met t regenwater vanuit de ton (van 2500 liter)buiten.Deze zet hij bij de w.c.'s,puur om water te besparen.Bij elke wc is de deksel van het waterreservoir eraf.Wanneer je doorspoelt,vul je telkens het reservoir met de tonnen die bij de wc staan.We hebben met z'n allen al heel wat liters water bespaard de laatste weken.
Vandaag kook ik lasagna voor diegene die aanwezig zijn.Wat overblijft gaat in de diepvries voor Jessica,die maandag weer komt,en hier heel blij mee is.

Zondag:Toon en Peter zijn in de tuin bezig om n druivenstruik te planten,die tegen het afdak komt,wat Toon vorig jaar gemaakt heeft.Al is het zondag,zet ik de naaimachine buiten,en ga verder met nog meer placemats.

Maandag:Toon gaat voor de middag voor de laatste klussen naar Esther.Vandaag heb ik Peter en Daphne beloofd te koken,we zijn met z'n 9e vandaag.Tussen de bedrijven door worden de placemats ook steeds meer.Goed voor de verkoop op de markt hier.

Dinsdag:Toon brengt Hilda en mij naar Kleinskool,waar Hilda in de crèche mee gaat helpen,en ik in de swopshop.Heerlijk op z'n Afrikaans met de lokale mensen hier in aktie zijn.
Toon is vandaag in de keuken van Peter en Daphne bezig met 3 laden te plaatsen die Peter maanden geleden ergens gekocht heeft bij n tweedehands sop.

Woensdag:Omdat PenD vandaag verhinderd zijn hebben ze Toon en mij gevraagt de vader(Geza,van een van de studenten in huis)op te halen van het vliegveld,en meteen rond te leiden en weg wijs te maken in huis etc etc.
Ook vandaag koken we samen,en zitten we s'avonds met een persoon meer aan tafel.

Donderdag:Toon brengt Hilda en mij naar Kleinskool voor het kaarten maken.Daphne zou ook meegaan maar Telecom komt voor het internet,wat nu belangrijker is,dus blijft ze thuis.
Toon gaat samen met Geza naar Motherwell Thamsanqa,het jongenshuis,de crèche overal even langs wat er nog gemaakt moet worden.
Het kaarten maken is een groot succes,er zijn zelfs 2 dames bij van enkele Jaren geleden.Deze dames zitten eigenlijk op naailes donderdagmorgen,maar vinden kaarten maken fijner om te doen.Aan t eind van de les raken we in gesprek met de dames,en vragen mij om een voorbeeld van placemats te maken.Ze vinden dit moelijk zeggen ze,ze weten niet hoe het met die hoeken van de placemats werkt.
Volgende week zeg ik hebben jullie n voorbeeld,dan kunnen jullie ze zelf maken,want ze weten goed met de naaimachine om te gaan.

Vrijdag:voor de middag zijn we thuis met vanalles bezig.rond de middag rijden we naar shechire home.Even afspraken maken over de 3 deuren,ook gaan we langs bij Samkelo.
Samkelo is ZO verdrietig,zo hebben Toon en ik hem nog nooit gezien.Hij heeft EEN GROTE wens zegt hij.Wij zeggen vertel:Na een hele poos zijn we erachter dat hij naar het graf van Oma wil,die vorig jaar overleden is.
We spreken af met Samkelo dit a.s. zondag na de middag te doen.Gelukkig is hij weer wat vrolijker wanneer we gaan.
Voordat we naar huis rijden nog even langs de stoffen winkel,of ze n restand hebben liggen voor voorbeelden van de placemats.
Vandaag maken we ook een afspraak met Nosi,vragen wanneer ze tijd heeft.Morgen rond lunchtijd zou fijn zijn.Okay doen we.....

Zaterdag:Vandaag gaan we naar Nosi en Aka (haar dochtertje)om 12.30u halen we ze op.Wat zien ze er goed uit,echt FIJN om ze weer terug te zien.Je kunt bijna niet geloven dat dat een jaar geleden is.
Vol TROTS laat ze haar huis(een Shack) zien.Vorig jaar was ze hier nog mee bezig,we hebben toen met z'n allen de ramen,en hout gekocht dat ze sneller op haarzelf kon wonen.
Marieke heeft Nosi ook nog geholpen met glasgordijnen kopen,en een elektrisch kookplaatje.Ze is echt superblij dat ze hier woont.
Waar ze slaapt is de lamp stuk,Toon geeft haar aan deze te kunnen maken.Volgende week terug met de gereedschapskist...
We rijden na Nosi langs Builders waar Toon nog wat materialen wil bekijken,en maten nemen.
Thuis hebben ze een waslijn aan de waterleiding gehangen,Toon maakt enkele haken in de muur,waar de waslijn aan bevestigt wordt.Met die rukwinden hier en veel was aan de lijn,zou de waterleiding zo van de muur kunnen komen.Nu niet meer...

Zondag:Vandaag Halen Toon en ik Samkelo op om 14.00u,we komen op z'n kamer ligt hij lekker te slapen boven op bed.Hij heeft z'n zondagse kleren aan,stropdas,hij ziet er op en top uit.
Dan wordt hij wakker en begint te lachen,ik vraag Samkelo Jij dacht zeker dat wij het vergeten waren, ja knikt hij.
We nemen n rolstoel mee,bank achter plat,rolstoel erin.Samkelo voorin bij Toon,oh oh jullie hadden zijn gezicht moeten zien.Helemaal blij rijden wij richting Summerstrand,waar de begraafplaats van Oma is.
Hij wijst,is blij ja ja dit is de goede plaats.Jammergenoeg zit er vandaag niemand in het kantoortje,om te vragen waar de Oma van Samkelo ligt.
Na anderhalfuur hier rondgelopen te hebben,niets gevonden,jammer maar t is niet anders.Maandag wanneer er iemand zit nog even navragen,en gewoon nog een keer teruggaan,dit hebben we Samkelo beloofd we geven niet op,Samkelo wil dit zo graag.
We gaan nog even bij de KFC aan wat kipnuggets met frietjes en cola voor Samkelo.Wat heeft hij genoten,SUPER om te zien.
Dan rijden we terug naar shechire home,net voor 18.00u is hij terug.
We zetten hem weer in z'n rolstoel,en hij vraagt om naar de kerk te gaan.
Toon en ik rijden richting huis,Samkelo gaat links bij de rotonde en zwaait ons na,et een GROTE glimlach op zijn gezicht.Tot morgen zeggen wij,want dan gaan we terug voor de deuren............

Voor alle jarigen Van Harte Gefeliciteerd

Voor alle zieken van Harte Beterschap.

Voor alle werkenden werk ze met PLEZIER.

Bovenal GENIET ..............................

Liefs,

Toon en Jeanne.

• 01 Maart 2020 - 21:54

Ben & Rikie:

Druk-druk-druk!
    Mooi verslag om te lezen, dat daar nog tijd voor is! Maar wel goed om te lezen dat jullie weer goed werk verrichten! Doe ze de groeten en een goede tijd daar!
    Groetjes, B&R

• 02 Maart 2020 - 10:59

Elly:

Hoi Jeanne en Toon,
    Wauw wat hebben jullie al weer veel gedaan! Goed bezig met besparen van water. Leuk dat de mensen zo enthousiast met zijn met kaarten maken en willen leren hoe ze de placemats moeten maken (Hier liggen ze nog elke dag op tafel). Toon kan zijn kwaliteiten ook weer goed gebruiken. Goed bezig en gezellig elke dat met zo'n groot gezelschap aan tafel! Ik hoop voor Samkelo dat jullie het graf van oma nog gaan vinden. Nog veel plezier, geniet ze, dikke kus,
    Elly en Jo

• 02 Maart 2020 - 12:37

Nico En Anja:

Wat hebben jullie al veel werk verzet ! Maar jullie genieten ook van al die blije mensen ! Trots op jullie..
    Groetjes van Nico en Anja.

• 03 Maart 2020 - 17:07

Ria Cor:

Prachtig om te lezen ,waar jullie allemaal mee bezig zijn!
    Zelfs op zondag de naaimachine op tafel.
    En voor zoveel personen koken!dat is toch geweldig om te doen?
    En inderdaad de dagen die vliegen voorbij.
    Toon en jeanne geweldig wat jullie daar voor die mensen doen,en betekenen.
    De Groetjes en we horen weer dikke knuffel .Cor / Ria

• 08 Maart 2020 - 10:21

Toon En Maria:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen.
    Allemaal goede doelen .Die mensen daar zullen blij zijn met jullie.
    Geniet ervan
    En nog veel succes daar.

Gr Toon en Maria

• 09 Maart 2020 - 13:17

Anneke:

Dag Jeanne en Toon,

Weer mooi en goed werk!
    Nog veel plezier daar en groetjes aan iedereen!

Anneke

• 12 Maart 2020 - 10:14

Gerrie:

Hoi Jeanne en Toon, geweldig wat jullie doen!
    Ga zo door, maar geniet ook nog samen groetjes van iedereen!!!