SAMKELO'S GROOTSTE WENS IS IN VERVULLING GEGAAN. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu SAMKELO'S GROOTSTE WENS IS IN VERVULLING GEGAAN. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

SAMKELO'S GROOTSTE WENS IS IN VERVULLING GEGAAN.

Door: toon jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

11 Maart 2020 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve Allemaal,

Maandag:Toon en ik rijden naar sheschire home,alweer voor de deuren,vragen of er al aktie ondernomen is,want we hebben nog steeds geen apje gehad wat afgesproken was.Dan is diegene die hierover gaat niet aanwezig.
Voor Vugo,Roos en Samkelo vinden wij dit heel vervelend,helaas niets aan te doen.Vugo geeft aan morgen hier achteraan tegaan,we wensen hem alle succes,maken nog een gezellig praatje,ook met Samkelo en gaan daarna weer terug naar huis.
Thuis aangekomen staat Daphne klaar om samen met Toon nog materialen te halen voor de keuken.
Voor Kleinskool maak ik n voorbeeld voor de placemats,zodat ze deze zelf na kunnen maken.

Dinsdag:Toon brengt Hilda en mij naar Kleinskool,we nemen meteen de watertonnen mee,waar ze erg blij mee zijn.vanaf nu niet meer voor elk bekertje water naar de keuken lopen,die een stuk verderop is.
Toon rijd meteen terug naar huis,hier zijn ze druk bezig met de kabels en aanleg voor de nieuwe wifi,nu gaat het goed komen.
Tussen de bedrijven door zijn we ook net als thuis bezig met koken en allerlei andere huishoudelijke werkzaamheden.

Woensdag:Vanmorgen om 8.00u brengt Toon de kraan van de keuken naar het bedrijf,die een gat zagen in het nieuwe keukenblad.Omdat er vorig jaar een flinke lekkage is geweest,en aan vervanging toe is.
Vanmorgen ga ik naar stof kijken voor overgordijnen bij Nosi,in de shack is het HEEL HEET met dit weer,dus geen overbodige luxe om hier gordijnen voor te maken.
Ik kijk bij de uitverkoophoek,en heb heel snel wat gevonden,naar huis,de naaimachine naar buiten en beginnen.
Wanneer de studenten terug komen van de projecten,zitten we met z'n allen gezellig buiten de dag door te praten.

Donderdag:Om 8.00u gaat Toon met Daphne naar het bedrijf van het keukenblad.Ja het is nodig,want gisterenmiddag krijgen we n telefoontje dat ze t gat van de kraan aan de verkeerde kant hebben gezagen..............Wat nu............
Na wat overleg,n ander blad uitgezocht,we komen het snel bezorgen....................Tussendoor krijgt Toon telefoon dat ze het blad komen brengen,om 13.00u zijn we thuis zegt Toon,okay tot dan............
Daphne Hilda en ik gaan naar Kleinskool om kaarten te maken,dit is echt een groot succes,prachtig om te zien hoeveel plezier ze hier aan beleven.
Hopelijk gaan ze hier mee door,want ze vinden het zo leuk.
Geza de vader van een van de studenten die hier is gaat met Toon naar Motherwell.In het huisje van Cynthia de klussen klaren die nodig zijn:kledingkastdeuren maken,15 meter nieuwe waslijn gehangen,hier n spijker,daar n schroef.Deze keuken is ook aan vervanging toe zegt Toon.
Dan om 13.00u thuis want ze komen het keukenblad brengen,en ja hoor ze zijn echt op tijd klokslag 13.00u,nu zit het gat van de kraan aan de goede kant gelukkig..........
Toon en Geza gaan ermee an de slag,en s'avonds zit alles er weer in,en werkt alles.Peter en Daphne zijn er erg blij mee,werkt weer stukken makkelijker.

Vrijdag:Toon maakt de laatste klusjes af in de keuken,ik maak van de stof die over is nog n tafelkleed.
Om 10.30u gaan we naar shechire home,Vandaag krijgen we de gegevens van de Oma van Samkelo,die we nog steeds niet gevonden hebben.Emma de vaste verzorgster van Samkelo werkt vandaag,we zijn benieuwd.Ze heeft alles op papier,waar we voor Samkelo heel blij mee zijn.We zijn erachter gekomen dat zijn allergrootste wens is om t graf van Oma te gaan bezoeken.Hier gaan we voor,we geven nooit op gezev we aan.
We vragen aan Emma of ze voor zondag een rolstoel kan regelen,en vragen of we Samkelo om 14.00u op mogen halen.......................
Vanavond hebben we met z'n allen een bbq.Omdat de wind nogal sterk is laten we de salade en brood in de achterbak van de auto staan.lopend buffet aan de zee.We hebben met z'n allen een gezellige avond gehad.

Zaterdag:Om 10.30u zijn we bij Nosi,Toon maakt de lamp,en verlegd nog wat kabels.Wanneer het niet klopt/werkt komt Toon er na enige tijd achter dat er in het stopkontakt een draad los is........................
Vandaag is het erg warm,wanneer je dan in de township in huis bezig bent loopt het water van je af,kletsnat shirt.Onder de golfplaten is het bijna niet te houden,ONVOORSTELBAAR.
Nosi en ik hangen de gordijnen op.Nosi heeft n dochtertje Aka van bijna 3 jaar,er staat geen tafel of stoel binnen.Ik vraag aan haar hoe geef je Aka eten.We zitten op de grond zegt ze,Toon en ik kijken elkaar aan.Het zou fijn zijn wanneer er n tafeltje staat met stoelen toch?Is hier in de buurt n tweedehands shop? Ja zegt Nosi niet ver hier vandaan,kom met z'n vieren in de auto en gaan kijken.
We hadden het zo gevonden een mooi klein tafeltje met stoelen.Kan dit vandaag nog bezorgt worden vragen we,en dat kon gelukkig.
Vanaf nu kan Aka zelf eten aan tafel en op een stoel,wat zijn ze blij.Wij zeggen GENIET het BAIE samen.

Zondag:Vanmorgen om 9.00u met z'n vijven naar Kleinskool een dienst bijgewoont,samen met de lokale bevolking hier in de township.Dansen zingen bidden,groot en klein bij elkaar een hele beleving.
In de dienst zit ik te bedenken om iets te maken voor op het graf bij de Oma van Samkelo.
S'middags om 14.00u halen we Samkelo op,hij zit al klaar,heeft zijn beste pak aan,prachtig.
We geven het adres in de tom tom in,daar gaan we dan.Samkelo zit voorin naast Toon,de koning te rijk,bank achterin plat,rolstoel erin,ik erin daar gaan we.
We hebben het kerkhof gevonden,niemand in het huisje bij de ingang,we kunnen dus geen vragen stellen.
HEEL LANGZAAM rijd Toon met de auto het kerkhof op,wat hier ZO GROOT is.Samkelo geeft aan hoe te rijden.........
Dan weet hij het even niet meer,stop maar Toon,kom we stappen uit,Samkelo in de rolstoel,geef hem aan even HEEL GOED na te denken........
Na enige tijd wijst hij daar daar,we lopen,lopen en heeeeeeeeeekijk hier dezelfde naam als we op ons papier hebben.
Dit blijken zijn broer en zus te zijn 'n familie graf,hier heeft Samkelo op z'n knieen n heel verhaal gedaan,gaf zelf aan wanneer het genoeg was,en we weer verder gingen.
Tussen de graven was met de rolstoel bijna niet te doen,zo ongelijk,en veel stenen.
Dan zien we aan Samkelo dat we in de buurt zitten,Toon blijft even bij Samkelo,ik loop wat graven na,en dan opeens..........................Ja dezelfde naam als op ons papier,we hebben het gevonden.
Toon komt met Samkelo en rolstoel naar t graf,Samkelo springt uit z'n rolstoel op de knieen,en is ZO BLIJ.Hij geeft aan t hart bij Oma neer te leggen,aan de rechterkant.Ook hier doet Samkelo zijn verhaal wat n hele tijd duurt,we geven hem de tijd.Dan is het klaar,we gaan zegt hij.
Zullen we nog even een wandeling langs de zee maken,oh dat zie je zo dat Samkelo dat wel wil.S'avonds om 18.30u brengen we Samkelo weer terug,dan verteld hij zijn verhaal aan de mensen die hij tegen komt.
Wat een blijdschap,helemaal voldaan,en zeer tevreden gaan we richting
huis.De foto's die we gemaakt hebben,laten we afdrukken en geven deze Samkelo,zodat hij nog altijd terug kan kijken,en het met andere mensen kan delen.

Maandag:Vandaag gaat Toon naar Cynthia een nieuw keukenblok plaatsen,wat we zaterdag uitgezocht,en gekocht hebben.Dit was ZO aan vervanging toe,niet om in te werken.
Ik blijf thuis achter de naaimachine en andere klusjes.

Dinsdag:Vandaag gaan we weer naar Kleinskool.
Toon is thuis bezig van oude planken die hier liggen,een tafel voor Daphne haar naaikamer te maken.Een op werkbare hoogte voor Daphne.

Woensdag:Toon en ik zijn voor de middag thuis bezig.Vanmiddag naar Tinkertots de kraan in de keuken en 3 stoelen maken.
Ook gaan we nog even bij Nosi langs de gordijnen in de slaapkamer hangen etc etc.
Daarna nog even langs de winkel,maar de stroom ligt eruit dus de meeste winkels dicht.
Ook thuis ligt de stroom er weer uit,dit is zowat elke dag,en op verschillende tijden,het went wel.........

Morgen gaan we weer naar Kleinskool kaarten maken ....

Toon en ik rijden vrijdag morgen in alle vroegte voor n paar dagen naar Kaapstad,even naar Cilla en Clive.
Dinsdag komen we weer terug,en hebben dan nog een paar dagen hier.

Voor alle jarigen Van Harte Gefeliciteerd.

Voor alle zieken Van Harte Beterschap.

Voor die met vakantie gaan FIJNE vakantie.

Werk ze allemaal met plezier.

Bovenal GENIET van alles.

Liefs,

Toon en Jeanne

• 12 Maart 2020 - 15:41

Fred, Erwin En Kas:

Lieve Toon en Jeanne,

Jullie vervelen je weer niet zo te lezen !! Fijnn hoor. En ik lees ook dat het bij jullie iets warmer is dan hier..........en ook minder regen denk ik !!! Hier gaat ook alles oke. Voor Toon een weetje.....ze komen de 23 ste het riet leggen....goed he ???

Veell plezier daar nog en tot snel XXXXXX

• 12 Maart 2020 - 18:55

Stefanie Van De Pas:

hey Toon en Jeanne, jullie hebben weer enorm je best gedaan daar! hele fijne dagen in Kaapstad, groetjes, Stefanie

• 13 Maart 2020 - 14:45

Ria V Bakek:

Lieve;Jeane en Toon nog heel veel werk en vakantie plezier pas goed op jullie zelf we missen jullie wel nog even en we zien elkaar weer goede reis voor straks terug;veel liefs vanuit heesch xxxxxx

• 14 Maart 2020 - 08:42

Geert Dionnr:

Hoi Toon en Jeanne
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen
    Jullie hebben weer veel werk vezet, super!!!
    En wat bijzonder dat jullie met Samkelo naar het graf van zijn oma zijn geweest, heel mooi om te lezen.
    Jeanne en Toon geniet nog van jullie laatste dagen
    En tot snel.
    Dikke kus Geert Dionne

• 15 Maart 2020 - 13:37

Janske Hanenberg:

Lieve Kanjers,

Wat zijn we toch trots op jullie samen!
    Onbetaalbaar zo’n bijzondere dag voor Samkelo!
    Geniet van jullie tijd daar. Wij weten dat er daar
    In ieder geval op en top van jullie bezoek wordt
    Genoten.

Heel veel liefs