ITHEMBA,THAMSANQA,KLEINSKOOL en LELETHU. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu ITHEMBA,THAMSANQA,KLEINSKOOL en LELETHU. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

ITHEMBA,THAMSANQA,KLEINSKOOL en LELETHU.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

16 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Vanuit de Willetstreet 42,bij Peter en Daphne Morkel,het vrijwillig(st)ers huis. Waar we nu weer met z'n 7e wonen,om van hieruit naar de projekten te gaan.

Donderdag:Toon is nog steeds druk bezig in het jongenshuis van Thamsanqa,het wordt echt een mooi huis.Nosi de huismoeder is heel blij,met hoe het er tot nu toe uitziet.
Vorige week heb ik met Sylvia afgesproken om vandaag naar Samkelo tegaan.Samkelo woont nu in een Cheshire Home voor volwassenen,moest bij Ithemba weg omdat hij 18 jaar is geworden.Samkelo is de jongen waar we elk jaar nieuwe schoenen voor kochten ,van het sponsorgeld omdat ze dit thuis niet voor hem kunnen doen,en hij ze heel hard nodig heeft.
Zoals elk jaar controleren wij of ze nog goed zijn.Nu kom ik hier op bezoek Samkelo helemaal blij,vliegt bijna uit zijn rolstoel.
Vraag aan hem waar zijn je schoenen gebleven die we vorig jaar samen kochten.Aan zijn gebarentaal maak ik eruit op dat ze nog thuis zijn.
Daar moeten we dan even achteraan.
We gaan een eindje wandelen,om 12.00u terugzijn want dan is het eten klaar.Wanneer we terugkomen gaat er een belletje,en komt iedereen naar de eetzaal,waar met z'n allen gegeten wordt.
Het gaat er gezellig aan toe hier,je ziet aan Samkelo dat hij het erg naar zijn zin heeft hier.Mooi om te zien.
Om 14.00u ga ik weer terug naar Ithemba en breng nog wat kinderen mee naar huis.
Wanner we dan thuiskomen is het even wat drinken in de tuin,en daarna samen eten koken.
De dagen vliegen voorbij.

Vrijdag:Toon gaat eerst naar het kantoor van Thamsanqa waar Simphiwee op hem wacht,om samen naar het jongenshuis te gaan.
Vandaag ga ik met Hilda naar Lelethu waar 10 baby's verblijven.Samen maken we naamkaartjes voor aan het bed,want die namen hier, oh bijna niet te onthouden.

Zaterdag en Zondag blijven we lekker thuis,hier nog vanalles klussen.
Daphne heeft gevraagt om nog een bed te maken,een kabel te leggen.
Nog wat papierwerk in orde te maken etc.
Zondagmiddag hebben Hilda Toon en ik nog een strandwandeling gemaakt heerlijk.

Maandag:Vandaag weer n dagje Lelethu.In de namiddag worden we opgehaald door Denise(maatschappelijk werkster),om een van de kinderen op te zoeken ,die vorig jaar op Lelethu was.Samen met haar broertje woont ze nu in een ander huis.Was fijn om te zien dat het hun goed gaat.
Aan alle kanten wordt er wel geprobeerd om weeskinderen toch een goed thuis te geven,hier in Afrika.
Hoe moeilijk het ook is.
Sávonds om 19.00u komen we thuis,net op tijd voor het eten.
Toon is ook vandaag op Thamsanqa geweest.

Dinsdag:Samen met Toon ga ik naar het kantoor van Tia Thamsanqa,waar Toon S weer meeneemt voor het jongenshuis.
Tia vraagt mij om alle 193 mappen mee te ordenen.Ze hebben een archiefkast gekregen van iemand waar alle mappen inkunnen.
Voor iemand in Afrika is het een HELS karwei om 193 mappen op nummer te leggen.Ja want hoe ga je dit doen,hier zien ze als een berg tegenop.Na een paar uur zitten alle mappen netjes in de kast.Met grote ogen kijkt Sara,hoe kan dit toch.
Even later gaan Tia Sara en ik even langs de huisjes,kijken waar Toon en S bezig zijn.
Tia kijkt haar ogen uit en vind het helemaal geweldig hoe het jongenshuis al verandert is.
Daarna weer terug naar kantoor waar ik nog verschillende kaarten op alfabet leg.Tia vraagt kom je volgende week dinsdag weer terug want er is nog veel meer,okay doe ik.
Om 14.30u zet Tia mij thuis af,Toon komt later.
In de middag gaan we ook nog even naar de winkel om spullen te kopen voor de postoel,die Toon gaat maken voor Ithemba.

Woensdag:Toon brengt mij naar Ithemba,maar eerst langs de winkel voor yoghurtjes.En daarna terug om aan de postoel te beginnen.Hout,w.c. verkleiner en stalen schalen zijn gekocht,er kan begonnen worden.Toon doet dit lekker thuis in de achtertuin.
Bij Ithemba aangekomen komen de kinderen al naar ons toe.Allemaal blije gezichten.
Even later wordt er gezongen en gebeden,iedereen doet mee.
Dan allen naar de klas waar een lekkere bord millie pap staat.
Zoals ik vorige week al schreef,op zoek naar de schoenen van Samkelo.
Samen met Sollie (kok)naar de familie van Samkelo.Ja Sollie moet wel mee want ik kan geen chosa praten en verstaan.
Daar aangekomen zit Oma in haar grote stoel oh oh helemaal blij ons te zien.Even later een tante,moeder,zoon en kleinkind met z'n allen in dit kleine huisje ja ja.
Dan vraag ik naar de schoenen van Samkelo waar zijn ze.Ik zei die hebben we gekocht met geld van andere mensen,dat kan zo maar niet,die moeten gevonden worden.
Zo'n drie kwartier later kwam de broer van Samkelo met schoenen aan zijn ze dit,en ja hoor dat zijn ze.
Ze hebben ze nog even schoongemaakt,en we hebben ze meegenomen.
Ik had ons fototoestel bij,dacht laat ik nou meteen even foto's maken van iedereen,kunnen we die mooi bij Samkelo boven zijn bed hangen.
We hebben ze netjes gedag gezegt,en terug naar Ithemba.
Iedereen keek ervan op dat we de schoenen meebrachten,dit hadden ze niet verwacht.
Goh zei Maureen zullen we ze maar meteen naar Samkelo brengen,want de fysio is ook daar voor de loopwagen van S.Zogezegt zogedaan S was helemaal blij zijn schoenen weer terug te hebben.
En hebben we ook meteen zijn nieuwe loopwagen kunnen bewonderen.
Toen we terug waren op Ithemba nog met Maureen overleg gehad van wat er nog heel hard nodig is op Ithemba.
Oh zei Maureen grote plastic emmers met deksel voor in de keukenkast,want we hebben ratten binnen gehad bbbbbbbbbbbbrrrrrrrrrrrr.
In deze kast liggen zakken met meel,rijst,bonen etc.
Het zou fijn zijn als we deze in emmers kunnen doen,kunnen ze daar niet meer bij.
We gaan op zoek.

Donderdag:Vandaag gaan Toon Hilda en ik naar Kleinskool.Toon gaat naar de werkplaats,waar weer vanalles te doen is.
Hilda en ik gaan weer kaarten maken net als vorig jaar.Dit jaar zijn ze gestart met een hele nieuwe groep dames uit de Township van Kleinskool.
Er zit een groepje te haken,breien,handwerken,kralenmaken en kaarten maken.
Dit is zo een mooi projekt,omdat de mensen hier leren iets te maken,en van hieruit wordt het verkocht in de stad.Het geld wat dit opbrengt komt terug en wordt hier op dinsdag gebruikt wanneer de voedselbank open is.
Elke dinsdag wordt hier aan 250 mannen en 250 vrouwen uit de Township van Kleinskool voedsel verstrekt.
S'morgens om 4.00u staan de eerste al in de rij aan de poort.
Onvoorstelbaar als je dit ziet.

Het is weer een heel verhaal,waar nog LANG niet alles instaat.
Het is ook erg moeilijk om alles te beschrijven,maar wij hopen dat jullie toch een beetje een beeld hebben van wat we zoal allemaal doen hier.

Langs deze weg willen wij IEDEREEN een HELE FIJNE carnaval toewensen.
VEEL PLEZIER,dan doen wij dat HIER.

Heel veel groetjes,en SUCCES waar jullie allemaal mee bezig zijn.
Hier volgen nog wat foto's.
PROFICIAT voor ALLE jarigen.

Liefs, Toon en Jeanne.

• 16 Februari 2012 - 21:55

Anneke Stultiens:

Ha Jeanne en Toon,

Leuk hoor Jeanne en Toon, weer een heel verhaal.
    Jullie hebben zometeen wel een lekkere vakantie verdiend samen ( als je weer in Nederland bent ) Tjonge, jonge, wat hebben jullie verschrikkelijk veel werk verzet in deze eerste weken.....petje af hoor, klasse!
    Wat een vreeemd verhaal zeg dat de familie Samkelo zijn schoenen niet mee gegeven heeft naar de plek waar hij nu zit, dat is voor ons moeilijk te begrijpen. Wat fijn dat Samkelo het naar zijn zin heeft in zijn nieuwe tehuis, ben benieuwd of hij daar nu voorgoed zal blijven.
    Nou Jeanne en Toon.....carnaval ze daar.....leer Peter, Daphne en Tia maar eens hossen ( wel eerst verkleden en schmicken hè? ) Maar weer heel veel groeten daar aan iedereen, nog lekker twee weken te gaan!
    Liefs van Sjaak en Anneke

• 17 Februari 2012 - 06:47

Nico En Anja:

Zoals we lezen zijn de weken dat jullie in Zuid-Afrika zijn veeeeeel te kort !!!!
    Ik ben benieuwd naar die postoel die Toon gaat maken.
    Maken jullie daar ook wat foto's van ???
    Groeten van ons aan jullie....

• 17 Februari 2012 - 08:29

Kara, Renske & Esmee:

jeetje toon en jeanne, wat doen jullie daar toch ontzettend veel werk zeg, en inderdaad...je zal niet eens alles noemen wat jullie doen, petje af hoor!!! maar wat moet het jullie goed doen om al die blije gezichten te zien, dan weet je waar je het voor doet. hier gaat alles goed, de vries en sneeuw is weg. de kinderen hebben vandaag carnaval op school. vanuit het regenachtige mill: ALAAF!!! en tot snel maar weer.
    liefs de buurtjes :-D

• 17 Februari 2012 - 08:42

Fred, Erwin En Kas:

Heeej lieve buufjes,

Inderdaad jullie maken je heel erg nuttig daar in het verre land. Ze zijn daar net zo blij met jullie als wij....mischien nog wel blijer !!! Wij zijn trots op jullie hoor !!! Durf ik best te zeggen.....zodat iedereen het leest !!!
    Hier is het inderdaad minder koud....meer carnaval ...... Kas is vandaag als spiderman naar school gegaan...alleen had Erwin het pak verkeerd om aangedaan....de spierballen zaten op z'n rug !!!!!! Echt mannen !!!!!!

Nou, tot de volgende keer maar weer.....veel liefs van de andere buufjes !!! XXXXXXXXXXXXX

• 17 Februari 2012 - 13:42

Koen:

Goed bezig weer pa en ma!! Volgend jaar zorg ik voor vakantie in deze periode, kom ik jullie IPB-end opzoeken!! Dikke kus daar!!

• 17 Februari 2012 - 18:03

Ben En Rikie:

Wat hebben jullie weer veel gedaan daar en de tijd gaat zo snel. Leuk om de blije gezichten te zien op de foto's. En ja een foto van de postoel willen wij ook wel zien als hij klaar is.
    Geniet nog van de laatste weekjes en nog veel succes met al jullie bezigheden die nog komen gaan.

• 17 Februari 2012 - 19:41

Franka:

Wat heerlijk om te lezen en te zien!

• 19 Februari 2012 - 20:53

Cor En Ria:

Ha jeanne en toon,wat hebben jullie al veel werk verzet.En die verhalen prachtig om te lezen.Wat gaat die tijd toch snel.verder hier alles z n gangetje.groetjes en een dikke knuf.

• 23 Februari 2012 - 19:39

Hans En Ria:

Hallo Toon en Jeanne;
    Druk bezig het gaat jullie goed af veel werk en klusjes te doen en blije gezichten daar leuk dat allemaal te lezen,
    nou hier gaat alles goed vandaag naar de huishoudbeurs geweest met de meiden was leuk maar ben wel blij weer thuis te zijn lekker weer languit op mijn bedje te liggen.
    wij wensen jullie nog een fijne tijd daar en tot ziens weer thuis liefs BB xxx

• 23 Februari 2012 - 22:57

Janske:

Ha lieve Toon, lieve Jeanne!

Ons Jans haalt weer even een paar verhalen in! En wat is dat weer fijn om te doen! Een heerlijk verhaal en vooral ook heerlijke foto's! Wat goed om zo'n volop genietende Samkelo te zien! En Shade die op zoek is naar de bodem van dr yoghurtje!! Dit doet nog eens goed!! Zet 'm op nog heel even! Jullie zijn twee absolute kanjers!!

Liefs Janske

ps. heel veel liefs ook voor jullie mede-kanjers in P.E. Peter, Daphne, Hilda en alle anderen!!!!