DE EERSTE WEEK ALWEER VOORBIJ. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu DE EERSTE WEEK ALWEER VOORBIJ. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

DE EERSTE WEEK ALWEER VOORBIJ.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

05 Februari 2011 | Nederland, Amsterdam

Ja jullie lezen het goed,de eerste week is alweer voorbij,een week van veel kijken,luisteren en ook nog doen.
Zaterdag hebben we rustig aangedaan,wat boodschappen,alles op orde, met Peter en Daphne overleg van wat er zoal op hun verlanglijstje staat.
Op dit moment zijn er 8 vrijwilligsters in huis,maandag komen er weer 3 bij.
In een van de slaapkamers willen PenD n stapelbed zetten,dan kunnen deze week alle 11 vrijwillig(st)ers in hun eigen bed.
Ondanks dat het zondag is toch even een beetje gewerkt,Hilda en ik maken 3 bedden op voor morgen en Toon zorgt voor het stapelbed.Vele handen maken ligt werk.
Zo hebben we vandaag ook de verjaardag van Janske 24 jaar,even wat leuks maken van theelichtjes die we uit Nederland meegebracht hebben.
Met z'n allen maken we er een gezellig feestje van.
Janske was helemaal VERRAST had dit niet verwacht.
Vandaag ook met Janske afgesproken om morgen met haar samen naar Tamsanqa te gaan.

Maandag omdat de nieuwe vrijwilligsters van Tamsanqa vandaag aankomen,en dinsdag beginnen, gaan Toon en ik vandaag met Janske op pad.
Eerst even langs Louise (dochter van Tia)vragen hoe het ermee gaat.Heel leuk om die weer terug te zien,meteen even over Tia en Tamsanqa gesproken.Daarna rijden we naar Motherwell,Tamsanqa.,pen,meetband en papier mee om meteen alles op te schrijven van wat er stuk is en/of gemaakt kan worden.
In n ander huisje hangt n kast helemaal scheef met de deurtjes eraf,Toon kan hier nog wat van gemaakt worden,jawel hoor wordt gemaakt.
Zo komen we in het volgende huisje waar het water ons al tegen komt.
Wat is hier loos,oh een w.c. kapot,deze heeft Toon maar meteen even gemaakt.
Ons schriftje wordt goed gebruikt,alle maten van kasten,schapjes etc worden opgeschreven.
Ook gaan we even langs het kantoor van Tia waar 3 bureaubladen staan,kijken of het de moeite waard is om nog poten onder te maken.
Dat is echt wel de moeite waard zegt Toon,okay noteren 3x4 poten.
Zo gaan we ook langs bij Karin die voorheen 2 jaar bij Ithemba gewerkt heeft,nu werkt ze in Lingelabanthu een opvangcentrum voor kinderen met een verstandelijke en lichamelijke beperking van 0-6 jaar.
Een mooie werkplek heeft Karin.
Wanneer we bij Tamsanqa alles gehad hebben gaan we richting huis,het is nu 16.00u.
Thuis aangekomen is daar Tia met de 2 nieuwe vrijwilligsters die ze zelf op het vliegveld opgehaald heeft.
Tia Tia toch was daar niemand anders die dat kon doen?
Fijn om Tia weer terug te zien,even gezellig zitten praten.
Sávonds zitten we met 15 aan tafel in huize Morkel.

Dinsdag Toon gaat met Daphne naar de houthandel,alles bestellen wat er nodig is.
Echt op z'n Afrikaans Van 12.00u tot 15.00u zijn ze bezig geweest om alles duidelijk te krijgen,van wat en hoe.
Hilda en ik gaan samen naar Lelethu ,leuk om daar weer terug te zijn.Er was nog maar 1 kindje wat ik terug kende van vorig jaar de rest waren allen nieuwe kinderen.
Een GOED teken,wil zeggen dat alle andere kinderen een eigen thuis hebben gekregen,GEWELDIG.
Ook leuk om Joan ,Olga,Christina en de andere weer terug te zien.
Samen hebben we een FIJNE dag op Lelethu gehad.

Woensdag Toon klust vandaag in huize Morkel,stoelen,en kasten die kapot zijn worden gemaakt.
Hilda blijft vandaag thuis die gaat kaarten maken,deze worden verkocht en het geld gaat naar Tamsanqa,mooi doel hiervoor.
Vandaag ga ik naar Lelethu want op Ithemba hebben ze een grote vergadering,er is dan geen tijd voor andere dingen.
Op Lelethu doe ik enkele kinderen in bad,geef ze te eten,speel met ze heel gezellig.Zo rond 13.00u is het niet meer zo gezellig want opeens wordt er een baby HEEL ERG ziek,de dokter wordt gebeld,en de baby wordt met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Joan vraagt of ik ook mee wil gaan,okay. Samen met Olga rijden we achter de ambulance aan,en gaan naar de eerste hulp.
HEEL ANDERS dan in Nederland,terug in de tijd 1971,als je het materiaal bekijkt.Er is materiaal,en er wordt mee gewerkt al is het dan oud,het wordt gebruikt.
Verschillende onderzoeken worden er gedaan,en dan mag je op de gang wachten,even later komt er een arts zeggen dat de uitslag ongeveer 5 uur gaat duren.
Wij zitten in de gang te wachten,de baby moest intussen de fles,door alle hektiek van snel naar t ziekenhuis waren we met z’n 3e de fles en pampers vergeten,maar die hadden ze daar ook.
Geen fles maar een beker flesvoeding kwamen ze mee aan,wat nu,hij moet toch z’n eten hebben.Vraag maar of ze misschien n grotere spuit hebben,zonder naald doen we daar de voeding in,en geven we zo de voeding,kan dat ook al,ja zo af en toe moet je toch creatief blijven ook in Afrika.
Na zo’n half uur hadden we mooi z’n 75 cc voeding gegeven met de spuit,n helemaal tevreden baby.
Telma bleef in t ziekenhuis,Olga heeft mij naar huis gebracht.

Donderdag Toon is druk met klussen thuis in z’n werkplaats.
Daphne,Hilda en ik gaan naar Kleinskool waar workshops gegeven worden op donderdag,en op dinsdag is hier de voedselbank voor 700 mensen uit de Township van Kleinskool.
Donderdag worden er kaarten gemaakt,wandkleden,mutsen etc etc,wat klaar is wordt verkocht in de stad,het geld wat het opbrengt wordt omgezet in eten voor de voedselbank op dinsdag.
Dinsdag komen er ongeveer 700 mensen uit de township van Kleinskool om hier hun eten op te halen.
Vandaag is het weer de eerste dag na de vakantie,dus eerst overleg van hoe en wat.
Hilda gaat hier enkele vrouwen leren om zelf kaarten te maken,zodat ze die ook kunnen verkopen.
Wij zijn weer op tijd thuis,s’middags maak ik n grote pot tomatensoep voor 16 personen.
Tia komt nog even op bezoek om Laura wat kaarten mee te geven naar Nederland,want die vertrekt morgen voor n paar weken Nederland.
Na het eten nog even na zitten praten met Tia,hopelijk gaat de chemo volgende week wel door.

Vrijdag vandaag komen ze het hout brengen wat Daphne en Toon besteld hebben voor kasten schappen etc etc.
In de winkel zeggen ze dan,he is die Hollandse timmerman er weer,ze kende Toon meteen terug.
Samen met Hilda naar Lelethu geweest,een gezellige drukke dag gehad.De baby is nog in het ziekenhuis.
Ook vanavond zitten we weer met vele mensen aan tafel,gezellig.

Zaterdag je zou zeggen weekend,maar Toon werkt vandaag weer aan de kasten.
Samen met Janske ga ik als vrijwilligster mee helpen bij de race in Port-Elizabeth,inschrijffomulieren invullen,tassen meegeven etc..
Karin heeft hierom gevraagt,wanneer ze mensen zou sturen om mee te helpen,krijgt ze geld voor haar projekt.
Met z’n allen staan we achter het projekt van Karin (Lingelabanthu)dus die kan even helpen,daar waren we vanmiddag om 15.30u( na n flinke file omdat vele wegen waren afgesloten) van thuis.
Ook voor vandaag weer een voldaan gevoel.

Komen we thuis heeft Toon al 3 kasten in elkaar staan,Alvis en Peter hebben geholpen met schilderen dus allemaal weer druk bezig geweest.
Daarna even lekker in de tuin gezeten met een stel,het was vandaag erg heet wel rond de 38 graden.
Vanavond heeft het flink geregent,en nu nog,was ook wel HEEL HARD nodig hier.

Zo iedereen weer n beetje op de hoogte van wat we hier allemaal zoal doen.
Toon en ik hebben het HEEL GOED naar ons zin,en de eerste week is OMGEVLOGEN.
Wij laten snel weer wat van ons horen okay?

Koen wij hopen alles goed daar bij KLM.
Imke SUCCES ook deze week weer.
Marius hopelijk gaat alles goed met je???
Edwin,Kara en alle buurtjes ook hier denken wij natuurlijk aan jullie.

Voor de jarige onder ons Maikel van HARTE GEFELICITEERD jongen.Maria en Toon natuurijk ook wah.

Voor ALLEMAAL HEEL VEEL SUCCES waar iedereen mee bezig is.
Heel veel groeten,
Liefs vanuit Zuid-Afrika.

Toon en Jeanne.

• 05 Februari 2011 - 23:59

Imke:

Goed bezig daar lees k wel! En leuk dat pa timmerman zelfs ook al in afrika herkent wordt..haha! Morgen staat er hier ook zelfgemaakte tomatensoep op t menu mams...een amsterdammer & canario schuiven aan;) superleuk! We zullen toasten op jullie daar! xxx

• 06 Februari 2011 - 10:37

Anneke Stultiens:

Ha die Jeanne en Toon,

Nou zeg, wat een geweldige week hebben jullie er weer opzitten.
    Het moet een heel goed gevoel gevoel geven dat jullie weer zo veel hebben kunnen doen daar.Echt fantastisch hoor!! en dat met zulke enorme temperaturen, er zal wel menig zweetdruppeltje aan te pas zijn gekomen.
    Heel mooi om te lezen dat jullie het weer zo goed maken, maar ja, we hadden eigenlijk ook niet anders verwacht en die gouden handjes van jullie komen daar erg goed van pas.
    Complimenten voor jullie fantastische werk hoor!!!!
    Hier is het nog steeds koud en winderig, heel erg winderig zelfs maar 's avonds merk je al goed dat de dagen alweer beginnen te lengen, is ook weer fijn.
    Doe iedereeen daar weer de hartelijke groeten van mij/ons en natuurlijk kijk ik weer uit naar jullie volgende avonturen!!!!!!

Lieve groeten van Sjaak en Anneke

• 06 Februari 2011 - 12:18

De Buurtjes:

Hai Toon en Jeanne,

Super mooi dat jullie het zo naar jullie zin hebben en al zo veel werk verricht hebben in die ene week!
    Hoe is het nu met het baby'tje?
    Wel weer geweldig om alles te lezen, elke keer weer als ik een verhaal van jullie lees heb ik zo veel bewondering voor jullie!
    Hier gaat alles zijn gangetje, behalve dat Esmee nu weg waait als ze buiten gaat staan, haha! het waait echt heel hard al een paar dagen.
    Nou Toon en Jeanne, zet m op daar en we wachten weer op jullie volgende verhaal!

Liefs,
    Edwin, Kara, Renske en Esmee :-)

• 06 Februari 2011 - 12:23

Nico En Anja:

Jullie zijn goed bezig daar....
    We kunnen ons voorstellen dat de week is omgevlogen.
    Jullie hebben al heel wat werk verzet.
    Fijn dat het goed is gekomen met die baby.
    Heel veel lieve groeten uit een stormnachtig Langenboom.

• 07 Februari 2011 - 10:37

Toon En Maria Emons:

Toon en Jeanne nog bedankt voor de felicitatie wij zullen het aan onze Maikel door geven. En jullie zijn weer druk bezig dat lezen we wel. Ze zullen wel blij zijn met al die hulp die ze daar van jullie en de andere vrijwilligers krijgen. En wat een toestand daar in het ziekenhuis dat je de kinderen daar zo de fles moet geven. Hoe is het met de baby?
    Toon en Jeanne wij wensen jullie nog veel werk plezier daar. De groetjes van Toon en Maria.

• 07 Februari 2011 - 17:03

Cor En Ria:

Wat mooi om dit allemaal te lezen.Endat jullie al zoveel gedaan hebben .we kijken natuurlijk steeds opnieuw naar jullie verhalen .
    geweldig.
    succes met alles.en de groetjes

• 11 Februari 2011 - 10:12

De Straatmannetjes:

Hallo Jeanne en Toon ,
    Ik zou nog even reageren of het verhaal goed door gekomen is ,Ja hoor .wat maken jullie weer veel mee.Geweldig.
    Geniet ervan daar in het warme zuid afrika, heel veel groetjes van ons.en we kijken weer uit naar jullie nieuwe vehaal.
    groetjes

• 16 Februari 2011 - 10:56

De Buurtjes:

Even alleen 1 dingetje wat ik graag wil vermelden.....HET ZONNETJE SCHIJNT!!!!!! haha! We krijgen hier in Nederland ook al lente kriebels. ;-) tot snel.

Liefs,
    Edwin, Kara, Renske en Esmee :-)

• 16 Februari 2011 - 17:18

Cor En Ria:

Wat blijft het stil ?????
    Aan de overkant???
    Druk,druk ,druk,denk ik.
    maar we wachten af,
    groetjes en een dikke knuf.