Kasten klaar,staan in Motherwell. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Kasten klaar,staan in Motherwell. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Kasten klaar,staan in Motherwell.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

14 Februari 2010 | Nederland, Amsterdam

Hallo daar zijn we weer.

Vrijdag na 14.00u in de township is gevaarlijk voor ons blanke mensen omdat iedereen die werkt op vrijdag betaald krijgt.
Na dat betalen gaan HEEL VEEL mensen aan de drank,en weten zei niet meer wat of wie ze voor zich hebben,of wat ze doen.Dit zou voor ons als blanken wel eens verkeerd uit kunnen pakken.Dat gaan we natuurlijk niet opzoeken.Beter voorkomen dan genezen toch?

Ja Chantal dat keukentje is nog steeds hetzelfde,dat wat jullie Kyara,Floor en jij gekocht hebben. Leuk he?

Wies een timmmerbedrijf in Zuid-Afrika voor Toon zou zo maar kunnen hier.
Voor enkele weken is dit PRACHTIG,maar niet voor altijd,denken wij.

Even kijken waar we gebleven zijn.

Donderdag gaat Toon naar Motherwell(ja onze Toon heeft hier al zijn eigen projekt) Sinpiwhe komt naar de Willet om Toon en alle spullen op te halen,ze hebben een bakkie gehuurd om alles naar Motherwell te vervoeren.
Samen gaan ze richting township Motherwell om te beginnen in het huis van Sinpiwhe.
Sinpiwhe woont daar met z'n vrouw,2 eigen kinderen en 3 geadopteerde kinderen.Ze hebben een PRACHTIG (voor township begrippen)huisje samen.
Toon heeft voor 3 kamers kasten gemaakt,echt HEEL MOOI.
Hoe blij ze zijn is niet te
beschrijven,bekijk de foto's maar
eens.

Op donderdag ga ik naar Ithemba,waar ik eerst de kinderen mee van huis haal,en daarna met Solly(de baas van de keuken)boodschappen ga doen.
Enkele dagen geleden heb ik met Maureen de afspraak gemaakt om vandaag de nodige dingen samen te gaan kopen.
Maureen heeft gevraagt om wat kleren mee te gaan kopen voor Chumaney,een verhaal apart.
Ch woont nu bij een pleegfamilie waar al 1 gehandicapt kind is en nog 2 andere meisjes,dus met 4 kinderen.
Vader en Moeder kunnen niet voor Ch zorgen,en door maatschappelijk werk is Ch het huis uitgehaald.
Dorien met haar man heeft Ch in huis gehaald en zorgt voor haar.Van Maandag tot vrijdag is Ch op Ithemba en heeft het daar HEEL ERG naar haar zin.
Maureen heeft mij gevraagt om haar mee te helpen,want Ch heeft het GOED bij Dorien en haar familie.
Wat haar kleren betreft kan ze nog wel wat hulp gebruiken,zegt Maureen.
Dorien gaat dus ook mee om kleren te kopen,zo gaat ook Samkelo en Andille mee voor schoenen.
Tegen Andille heb ik nog niets gezegt,maar die loopt ook al 2 weken op kappotte schoenen.
Andille is diegene die steeds de kinderen de bus in en uit sjouwt op z'n rug,waarschijnlijk zal dit nog HEEL LANG doorgaan zo.En als je dan ziet dat dat op die kappotte schoenen gebeurt,denk je meteen hoelang zal die rug dat nog afkunnen.En een ding is ZEKER hij kan niet gemist worden daar,want de kinderen willen naar Ithemba,Andille heeft voorheen zelf ook op Ithemba gezeten,maar Maureen heeft hem zoveel geleerd,dat hij nu op Ithemba werkt,met HEEL VEEL plezier.
Om een lang verhaal wat korter te maken,schoenen gekocht voor Samkelo.
In eerste kreeg deze veel te grote schoenen aangeboden,waarop ik tegen Andille zei probeer jij deze schoen eens,nou dat deed hij.De goeie maat,zei tegen hem dan zijn die voor jouw,wat en hij danste meteen de winkel rond zo blij als een klein kind.
Heb wel met hem afgesproken dat ze alleen voor op Ithemba zijn,wanneer hij de kinderen ophaald en wegbrengt,zo ook tegen Maureen gezegt ze vonden dit een goed idee.
Zo kochten we voor Ch
ondergoed,schoenen,broeken etc.

Ook nog wat schooluniformen gekocht
voor diegene die ze helemaal kapot hadden 4 truien en 2 broeken.
Met Maureen afgesproken dat ze in deze weken nog nagaat wat er dringend nodig is.
Ithemba doet het GOED echt GOED,zo zegt ook Maureen blij te zijn met de vooruitgang,en de hulp die ze krijgt.
Je merkt het aan alles dat ze zich niet meer zo alleen voelen staan in alles.SUPER om te zien.
Ik zeg ook tegen Maureen dankzij de sponsors in Nederland kunnen wij dit ook allemaal samen doen.
SPONSORS bij deze allemaal alvast HEEL VEEL DANKJULLIEWEL hiervoor.

Maureen wist weer niet wat ze zeggen zou,met de tranen in de ogen bedankt ze dan.
Oh Ruud haar rollator noemt ze haar Mercedes,ze gebruikt hem nog steeds elke dag.
Sávonds kom ik terug thuis en is Toon er ook net,2 kasten zijn er dan al klaar.
Vandaag is Angela jarig (een van de Vrijwilligsters) we versieren de tafel met de spullen die we zo uit de tuin kunnen halen hier en eten gezellig met z'n allen.
Ellen jij weet nog wel hoe dat gaat toch?

Vrijdag Gaat onze Toon weer naar de township Sinphiwe was om 8.00 u al hier om Toon op te halen,en ja hoor daar gingen ze weer samen op pad,alle spullen had Toon in het huis van S laten liggen.
Sávonds om 17.00u bracht S onze Toon weer thuis.Toon had van hier een auto meegekregen,S is daarna weer met de bus terug naar huis gegaan,want niet als blanke alleen in die township gaan rijden vrijdag na 14.00u.Vandaar dat S steeds Toon op kwam halen en weer thuis bracht,want S kennen ze natuurlijk in de township,maar aangezien die alleen maar een gekregen fiets heeft,was dit de beste oplossing.
Zo is Toon ook nog even met S naar een winkel geweest om 2 nieuwe binnenbanden te kopen,zodat hij weer kan fietsen naar lange tijd.

Vrijdag ben ik weer naar Lelethu geweest samen met Hilda.
We maken samen een speelhoek voor de kinderen,wat hadden ze een schik.
Na het eten waren ze doodop,en sliepen meteen.
De help(st)ers stonden daar raar van te kijken dat ze zo vlug sliepen.
Wij zeiden die zijn moe van het spelen,oh ja.
We hebben muffins gebakken,gewassen,eten gegeven ja druk bezig geweest.
Dit is ook een PRACHTIG projekt,hier is het alleen kinderen gaan en kinderen komen alleen weet je niet hoe,wat of wanneer.
Daphne komt ons weer ophalen,en om 18.00u zijn we met z'n allen uitgenodigt om te komen bbq uen een paar huizen verderop,wat HEEL GEZELLIG was.

Zaterdag blijft Toon thuis,en ben ik naar Lelethu geweest.
Christina is op zaterdag altijd vrij,dus een paar handen extra was wel welkom.
Hilda ging ook weer mee.vandaag maar tot 14.30u,toch nog heel veel kunnen doen.

Jullie zullen denken wij horen niets van de voedselbank,wat wel de bedoeling was, maar aangezien de ruimte nog niet klaar is om een worshop te geven zetten we dit nog even op ons wachtlijstje.

Voordat wij gingen hebben vele van jullie gevraagt hoe gaan jullie het deze keer invullen,wij hebben toen gezegt we laten alles op ons afkomen.
Dat hebben we dus ook nog steeds laten doen.
Wat doet zich nu toch voorvallen,deze week krijgen wij te horen van Peter en Daphne dat Peter ons maandag morgen om 4.00u (voor onze trouwdag nog)naar Plettenberg Bay brengt,waar vrijdag Peter,Daphne en Hilda aansluiten.
Dan gaan wij maandag morgen om 9.30u van daaruit op de bus naar Kaapstad,waar we bij Annelies zullen verblijven,om naar de Lavenderhill school terug te gaan.
Op deze school zullen wij de shirtjes van WLM gaan brengen,en kijken wat we daar nog meer kunnen doen.
Wanneer en hoe we teruggaan naar Port-Elizabeth is nog niet geregeld,maar dat horen jullie wanneer dat dat is okay?
Zo zie je dat het maar goed is om niet alles te plannen.
Peter en Daphne zeggen jullie hebben in die twee weken al VEEL te VEEL gedaan,wij vinden dat jullie maar eens een paar dagen voor julliezelf moeten nemen.
Okay dan doen we dat maar ,je kunt met ons alle kanten op,op Plettenberg Bay zijn we nog nooit geweest, dus gaan we er maar even een paar dagen van genieten.Heerlijk toch?

Vandaag zondag lekker rustig aan,en zometeen met z'n allen naar de kerk.

Wij hopen dat jullie allemaal een HELE FIJNE carnaval hebben,GENIET ERVAN.

Tot de volgende keer maar weer.

Groetjes, Toon en Jeanne.

• 14 Februari 2010 - 19:12

Cor En Ria:

Ha toon en jeanne, toos en tien zijn hier en laat hun even de foto s kijken ,wat geweldig wat jullie daar allemaal doen groetjes en een dikke knuf van ons doei doei

• 15 Februari 2010 - 09:07

Marius En Gerrie:

Vakwerk Toon!
    Ziet er erg mooi uit!Beter dan een bouw pakketje!
    groetjes uit de witte wereld

• 15 Februari 2010 - 09:48

Nico En Anja:

Wat doen jullie toch goed werk zeg !!
    Wij zijn trots op jullie !
    Wat een prachtige kast !!
    Dat kan Toontje wel !
    Het heeft hier weer gesneeuwd. Wij vinden er niks meer aan. En als we dan jullie foto's bekijken in de korte broek en shirt, dan zijn we wel een beetje jaloers hoor !

• 16 Februari 2010 - 11:50

Thijmen Van Loenen:

Hallo Jeanne,

Tsjonge, jonge, jullie zitten niet echt stil. Wat een activiteiten. Je man Toont trouwens wel vakmanschap. Supermooie kasten in een supermooi vierde huisje in Thamsanqa. Ik zou liefst morgen ook weer aan de weg willen timmeren in Thamsanqa. Doe ze daar allemaal maar de groeten. Vertel Simphewee maar dat het tijd wordt dat hij mijn haren weer gaat knippen...
    Succes verder in Kaapstad.

Groet, Thijmen

• 16 Februari 2010 - 18:50

Fred En Erwin:

Lieve Jeanne en Toon,

Ik krijg jullie bericht niet automatisch, vandaar dat wij niet meteen en vaak gereageerd hebben...maar ik zal het nu in de gaten houden en even kijken hoe ik ervoor kan zorgen dat ik weer wel de reacties automatisch krijg...voordat jullie weer thuis zijn.

Wij lezen dat jullie weer heeeel goed werk verrichten. Mooi om te zien en te lezen !!
    Hier is alles onder controle...ook bij de buren.....

We missen jullie wel hoor !!! Maar heeel veeel plezier daar en we houden jullie in de gaten.

Dikke vette kussen van ons....!!! PS: we proberen nog wat sneeuw te bewaren voor jullie....maar we weten niet of het lukt !!!!

Kusjes Fred, Erwin en Kas

• 16 Februari 2010 - 18:53

Anneke Stultiens:

Ha die Jeanne en Toon,

Super de luxe zeg die kasten, ziet er dat even mooi uit; da's nou echt vakmanschap, schitterend hoor!
    Niet gek dat Simphewe daar zo blij mee is, ze zullen goed van pas komen. En Andille....we herkennen hem nog van toen wij een kijkje hebben genomen bij Ithemba. Sjaak en ik zijn weer terug van 2 dagen Maastricht, lekker carnaval gevierd en een dagje naar Thermen 2000 in Valkenburg.Met de blote voeten in de sneeuw.....was toch wel heel erg koud!
    Nog proficiat met jullie trouwdag en geniet van jullie uitstapje, welverdiend even relaxen!

Liefs van Sjaak en Anneke

• 17 Februari 2010 - 20:57

Gerda Selten:

ha ik begin je weer te volgen. wat ontzettend prachtig dat je dit mag en kunt doen toch heerlijk
    succes ermee

• 18 Februari 2010 - 09:05

Peter En Ria:

hoi Jeanne en Toon.
    Geweldig war jullie daar allemaal doen.Petje af!!!
    gr uit het mistige Langenboom.

• 18 Februari 2010 - 19:49

Wies:

Hallo Jeanne en Toon,

Wat een bezige bijtjes zijn jullie toch. Geweldig dat Toon daar de mensen mee laat helpen een kast te maken, kunnen ze in de toekomst echt mee verder.
    En die kasten Toon zien er geweldig uit.
    En als ik naar de foto's kijk en zie dat jullie weer een feestje hebben bij Peter en Daphne dan denk ik weer terug aan 19 februari 2009 en zie ons daar weer zitten.
    Wat een schatje die kleine hummeltjes. Daar ga je toch met plezier naar toe om te helpen.
    Hopelijk hebben jullie heerlijk kunnen genieten van jullie vrije dagen.
    Groetjes Wies en tot de volgende

• 19 Februari 2010 - 19:48

Hans En Ria:

hallo toon en jeanne
    we hebben net al jullie leuke bezigheden gezien het ziet er geweldig uit ik heb al vaak aan je gedacht hoe het jullie vergaat maar zo te zien allemaal heel goed,maar toch verlang ik naar jullie om je weer thuis te zien,met de verbouwing hier gaat het heel goed als alles zo doorgaat kunnen ze over 1a2 weken al over,het ziet er heel mooi uit.heel veel groetjes en xxx uit heesch.

• 21 Februari 2010 - 10:44

De Buurtjes:

hai toon & jeanne,

ik heb zojuist "even" de twee laatste verlagen gelezen, een hele lap tekst, maar geweldig om te lezen. wel had ik een brok in mijn keel bij het lezen over de kleine baby'tjes die daar opgevangen worden, als kersverse mama doet me dat behoorlijk wat. maar thank god dat er mensen zijn zoals jullie! en toon, wat een prachtige kasten! echt super zeg. en jeanne, we kregen van de week de krant in de bus, en je staat er in! echt leuk. ja, de mensen hier in nederland vergeten jullie echt niet, haha.
    de carnaval was super gezellig, renske kon er geen genoeg van krijgen en ze vind het erg jammer dat het weer voorbij is. verder gaat ook hier alles zijn gangetje. heej toon & jeanne, ga zo door en tot over twee weekjes.

heel veel liefs en een dikke knuf,
    edwin, kara, renske & esmee.

• 21 Februari 2010 - 14:55

Mariska & Charlotte:

Hee Toon & Jeanne.

We hebben ons even ingelezen in deze reis. Wat een goede verhalen weer om te lezen! Jullie zijn weer druk bezig om de situatie daar te verbeteren voor diegenen die het zo hard nodig hebben! Kei gaaf!

Kasten maken...is dat misschien iets voor een aanstaande familiedag???? Kunnen we allemaal ons steentje bijdragen! ;-)

Succes daar nog en ook veel plezier. X

• 24 Februari 2010 - 08:11

De Bakkertjes:

Weer terug uit de white top, heel veel groeten v. onze Roy, wat zijn jullie goed bezig, knap werk Toon die kasten, en zus, kinderjuffrouw, past goed, kleurtje ook, wisse wij nie, trouwens die laatste foto, is de creme nie goed uitgesmeerd, of? iets aan 't bakken, ok carnaval misschien? ben benieuwd, geniet nog enorm van jullie laatste weken, heel veel succes groetjes en dikke kus Anita Rob Mike Cliff

• 24 Februari 2010 - 09:19

De Straatmannetjes:

Nog bedankt namens Youp en Maud,voor jullie sms voor hun verjaardag.
    Toon de kasten zien er super uit.
    en wij zien dat jullie je weer erg goed vermaken daar.
    geniet nog lekker nog een week.
    jullie doen daar super werk.
    heel veel groetjes Geert Dionne Geertje Youp en Maud.

• 25 Februari 2010 - 19:30

Marius En Gerrie:

WAAR JULLIE????
    HET IS ZO STIL!!!

GENIET VAN DE LAATSTE WEEK. WAT GAAT DE TIJD SNEL....