Hier vanuit een ZONNIG Zuid-Afrika. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Hier vanuit een ZONNIG Zuid-Afrika. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Hier vanuit een ZONNIG Zuid-Afrika.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

10 Februari 2010 | Nederland, Amsterdam

Waar waren we gebleven,oh voor we het vergeten Ruud nog KEIBEDANKT voor de laptop,toch wel HEEL handig om deze bij te hebben.

Zaterdag zijn we op weg gegaan voor hout,Daphne wist wel een grote shop waar dit besteld kon worden,en ja hoor onze Toon heeft natuurlijk alles op papier wat er zoal nodig is voor 4 kasten (Marius en Gerrie GEEN bouwpakketten alles zelf maken)die voor Motherwell in de township zijn.
Het hout moest nog op maat gezagen worden en dat kan hier natuurlijk niet meteen,maar ze beloven het maandag op de Willetstreet te bezorgen.
Schroeven,scharnieren,handvatten etc alles nemen we mee.
Daphne zegt tegen de verkoper dat Toon voor Motherwell deze kasten maakt en of ze nog een sponzering kunnen doen voor Motherwell.
De verkoper geeft aan niet aan sponsering te doen,maar wil wel alles voor inkoopsprijs verkopen.
Nou SUPER,want elke rand is er een, ook hier.
Na enkele uren bezig te zijn geweest en alles doorgenomen te hebben gaan we weer huiswaarts,hopende dat alles duidelijk is en maandag het hout gebracht wordt.Ja het is echt wel wennen want alles gaat op z'n Afrikaans OOOHHH ZZZOOO LANGZAAM.
Maar daar raken we al aardig aan gewend.
Zo zijn we de hele zaterdag nog bezig met het voorbereiden voor maandag.

Zondag is het rustdag en voor hier met z'n allen naar de kerk.
Ook daar doen we gewoon aan mee.

Maandagmorgen begint Toon met de kasten hier in de garage van Peter en Daphne.
Ik bel met Joan,de huismoeder van Lelethu of ik welkom ben.
Het komt HEEL GOED uit,ze komen handen tekort,en er is ZOVEEL te doen met die kleine kindjes zegt ze.
Kun je om 10.00u hier zijn okay.
Peter brengt mij,Christina maakt de deur open,en zegt HE you bag wauw,helemaal blij helemaal welkom prachtig.
Even later komt Joan de huismoeder,ook door haar helemaal verwelkomt.
Ze gaat met mij langs alle kinderen op dit moment zijn er 11.
De jongste van de 11 is 5 weken,dan een van 6 weken,de oudste is 3 jaar.
Allemaal kindjes die door maatschappelijk werk,of politie binnen zijn gebracht,onvoorstelbaar.
Aan Joan vraag ik ook of ze het goed vind dat er nog meer vrijwilligsters uit Nederland komen,omdat er bij ons in huis Hilda zit die ook nog graag aan een projekt meewerkt.Hilda is hier voor 4 weken,en werkt op een dagopvang voor kleine kinderen.Nou dat past hier precies.
Breng maar mee zegt Joan,hoe meer handen hoe beter.
Als ik om 17.00u thuis kom is Toon nog druk met de kasten bezig.
Daarna met z'n allen eten.Het is verschillend met hoeveel mensen we hier aan tafel zitten,de ene keer 6,dan weer 10 of 8,altijd een verrassing.

Dinsdag,vandaag gaat Hilda mee naar Lelethu.
Toon gaat weer met de kasten verder.
Op Lelethu zijn Hilda en ik druk bezig met eten geven,verschonen,wassen etc etc.
Ze zijn hier echt goed bezig,wat
hygiene betreft,eerst handen wassen VOOR je ergens aan begint.
De kleine baby's liggen apart in een kamer,en zo ook de grotere kinderen.
Sinds vorig jaar hebben ze voor de baby's een aparte ruimte eraan gebouwt,ziet er goed uit.
Vandaag komt een moeder haar kindje ophalen,wat sinds een maand geleden bij haar vandaan is gehaald door maatschappelijk werk,omdat ze haar kindje niet kon verzorgen.
Maatschappelijk werk geeft haar nu EEN maand de kans om te laten zien dat ze het wel aankan om goed voor haar kindje te zorgen.
Met een tas vol kleren,en eten neemt moeder haar kindje mee naar huis.
Denise de maatschappelijkwerkster praat nog even met moeder,en dan gaan ze samen huiswaarts.

Woensdag vandaag komt Sinphiwe,Toon helpen met het maken van zijn eigen kast.
Toon heeft een voorbeeld klaarstaan hoe het zal gaan worden,Sinphiwe vind het helemaal tegek,zo blij als een klein kind is hij.
De hele dag heeft hij meegeholpen,en komt ook morgen weer terug,om Toon te helpen.
Zo komt ook nog even Mike (timmerman) broer van Peter binnenlopen die zegt tegen Toon joh joh,je moet hier beginnen werk genoeg voor jouw, zo een mooie kasten kennen ze hier niet.

Vandaag ga ik naar Ithemba samen met Sylvia en Josephine,ook weer KEILEUK.
Om 10.30u hebben we afgesproken om op Algoa te zijn,Anja waar we de rollator gaan brengen.
Algoa is een inrichting in Port-Elizabeth waar 245 gehandicapten wonen.
Wanneer je hier binnenloopt,ga je terug in de tijd van 1972.
Bedden,rolstoelen,loopwagens,krukken etc etc alles uit die tijd,ziet er allemaal best netjes uit.
Komen wij aan met een PRACHTIGE rollator.
In een grote zaal zitten velen bij elkaar,een van de dames zit vooraan in de rij een loopwagen met van die rubber stoppen eronder.
Er komen wat mensen zingen,en er worden enkele medewerksters gehuldigd,en zegt de maatschappelijkwerkster we hebben ook nog een verrassing voor iemand hier inde zaal.
Na zo'n anderhalfuur zijn wij aan de beurt met de rollator,GEWELDIG om iemand zo blij te zien.
Even voorgedaan hoe die werkt,en ja hoor daar ging ze SUPER om te zien,ZO BLIJ als zij was.
Wat nou het mooie is,de zaal is bijna leeg,komt er nog een man aanlopen met ook een loopwagen met van die rubberstoppen zegt hij tegen mij.
You have also one for me,met een big smile.Ik zei wanneer wij er volgend jaar weer een meebrengen is die voor jouw okay? Mooi toch.

Komen we terug op Ithemba,met Maureen afgesproken dat we morgen met Samkelo nieuwe schoenen gaan kopen.
Maar morgen is weer voor ons volgend verhaal.

Nog even wat de township betreft,vanaf vrijdagmiddag tot zondagavond is het voor ons onveilig om in de township te komen,dus dat doen we dan ook niet.

Voor allemaal HEEL VEEL groetjes,oh ja en een HELE GOEIE carnaval,Boerenbal,(Andre,Anja,Mickey,Merel en Mandy)
Heel veel plezier.

Tot de volgende keer, Toon en Jeanne.

  • 10 Februari 2010 - 20:47

    Marius En Gerrie:

    Zit ik op jullie site te kijken staat er net een vers verhaal op.

    Klinkt weer mooi allemaal.En lekker warm, het weer en de hartelijke mensen ;-)
    Maar wat wil je als je geholpen wordt door hartelijke mensen :-)
    Ga zo door! We zijn benieuwd naar het resultaat van de kasten.En Toon hoe gaat het met het Engels?
    groetjes uut t keieschietersrijk

  • 10 Februari 2010 - 22:00

    Pleun:

    Hee Toon en Jeanne,

    Ik lees het maar weer, jullie zijn weer heerlijk thuis en hebben het maar weer naar jullie zin!! Ik wordt echt jaloers als ik dit allemaal lees! Haha. Doen jullie de groetjes aan Daphne en Peter van mij? Nog veel plezier, ik blijf jullie volgen en zal nog wel een berichtje achterlaten!!

    Liefs,

    Pleun

  • 11 Februari 2010 - 10:47

    Nico En Anja:

    We hebben de foto's bekeken, maar nieuwe schoenen kopen voor Samkelo is inderdaad hard nodig!
    En Toon kun je een beetje winnen met het spelletje memorie ?
    Want ik denk dat jullie dat aan het spelen waren op de foto?
    En Jeanne, wat een mooie foto's van jou met die kinderen !
    Jullie hebben het naar de zin, dat zien we wel.
    Maar aanstaande zaterdag gaan we met de vrienden bij Ad en Carien zitten, en dan zullen we jullie missen.....
    Groeten uit een dik besneeuwd Langenboom. (Bah, we hebben het er helemaal mee gehad )

  • 11 Februari 2010 - 15:56

    Ruud En Nel:

    wat klinkt het weer allemaal goed wat jullie kunnen doen voor de kinderen daar in het zonnige Afrika. Jullie enthousiasme en gedrevenheid spat op uit de verhalen. Geweldig!

    Alaaf!!!!

  • 11 Februari 2010 - 17:13

    Marlous :

    Hallo Toon en Jeanne,

    Wat een mooie verhalen schrijven jullie weer!! En wat fijn dat jullie weer zo welkom zijn op alle projecten!
    Geniet weer van elke minuut, want "time flies when you're having fun!"
    Wil je P&D een dikke knuffel van me geven?

    Lieve groetjes uit Zwolle!

  • 12 Februari 2010 - 08:31

    Imke:

    Goed werk paps en mams en mooie fotos! Keep up the good work! groeten daar, ook aan boussiniwi..haha.. (moest k aan denken toen ik de foto van het kale meisje zag.. maar dat is haar niet toch?)

    xxxx


  • 12 Februari 2010 - 22:11

    Toon En Maria Emons:

    Toon en Jeanne wij hebben jullie verhaal gelezen. De rolator de kasten die Toon maakt enz. Noem maar op. Alles wat jullie mee hebben gebracht en wat jullie daar doen is geweldig. Wij wensen jullie veel succes.Maar wij hebben nog geen antwoord gehad op? Waarom is het niet verstandig om vrijdags na 1400 uur niet meer in de township te zijn? groetje Toon en Marie.

  • 12 Februari 2010 - 22:24

    Anneke Stultiens:

    Hoi Jeanne en Toon,

    Echt genieten om jullie verhalen te lezen en wat
    leuk om Simphewe zo bezig te zien met de zaag.
    Wij zitten hier weer lekker in de sneeuw en jullie hebben het lekker warm zo te zien.
    Ik hoor net een liedje op tv over een rollator,ook toevallig!
    Wat mooi dat jullie die mensen daar zo blij kunnen maken.Willen jullie Hilda speciaal de hartelijke groeten van ons doen?
    Nog heel veel plezier daar....ik weet zeker dat dat wel goed komt!

    Liefs van Sjaak en Anneke

  • 13 Februari 2010 - 18:27

    Cor En Ria:

    toon en jeanne, wat een prachtige fotos het is daar prachtig weer en hier is het heeeeeeeeeeeel koud.veel plezier met alles waar jullie mee bezig zijn en we kijken weer uit naar het volgende succes met alles .doei doeixxxx

  • 13 Februari 2010 - 19:03

    Ellen Engels:

    Hey Jeanne en Toon,

    Echt super wat jullie weer doen! als jullie weer naar Ithemba gaan willen jullie dan alsjeblieft de groetjes van mij doen. En tegen Shade zeggen dat ik nog met de dvd van mijn tijd bezig is en dat ze die nog krijgt.
    Liefs Ellen

  • 13 Februari 2010 - 19:07

    Wies:

    Hallo Jeanne en Toon,

    Wat een geweldig werk wat jullie daar doen. Werkelijk super. Als je een keer niemand hebt om mee te gaan helpen in Afrika dan kun je me altijd vragen. En die Toon is van alle markten thuis. Straks begint hij nog een timmerbedrijf in Zuid-Afrika. En al die baby's wat een scheetjes zeg. Leuk de foto's. Het is echt verschrikkelijk dankbaar werk.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en ben benieuwd naar jullie volgende verhaal.

    Groetjes Wies en tot de volgende.

  • 15 Februari 2010 - 12:42

    Gerda Bakker:

    Hallo Jeanne en Toon,
    Ik heb van Anja een link gekregen om jullie reis te kunnen volgen.
    Ik was m.n. erg ontroerd te lezen hoe blij er is gereageerd op de rollater. Ik ga mee uitkijken of ik er jullie volgend jaar weer een mee kan geven.

  • 28 Februari 2010 - 12:08

    Verbruggen.annie@gma:

    Het is geweldig wat jullie daar doen Als je weer gat zullen er wel menig traantjes voor de dag komen.Groeten uut den krommendiek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Beste Allemaal,

Hallo even voorstellen, ben Jeanne van Kuppeveld-Straatman en woon in Mill.

In april 2008 heb ik via een stichting het dagcentrum ITHEMBA,in Port Elisabeth te zuid-Afrika leren kennen.
Een dagcentrum waar dagelijks 44 geestelijk en lichamelijk gehandicapten kinderen van 6-18 jaar opgevangen worden,en te eten krijgen wat er thuis vaak niet is. Daar heb ik 5 weken vrijwilligerswerk gedaan,en was vanuit nederland de eerste vrijwilligster die daar kwam. Heb in die 5 weken HEEL VEEL kunnen doen en betekenen voor de kinderen en het dagcentrum, dankzij al die mensen die mij toen sponsor geld mee hebben gegeven, GEWELDIG, nogmaals DANK.
Nu bijna een jaar later op 8 Februari, reizen Toon mijn man en ik samen af om weer naar Ithemba te gaan. Nu niet meer via de stichting maar op eigen houtje.
Met eigen ogen gaan zien of alles nog goed werkt en aanwezig is wat in april 2008 gerealiseerd is, van het toen opgehaalde sponsorgeld.
Ook deze keer zullen wij de kinderen van Ithemba extra eten en aandacht gaan geven. ter plekken gaan bekijken wat er HEEL HARD nodig is, of gemaakt en eventueel vervangen moet worden.
We gaan kijken en doen wat er in onze mogelijkheid ligt. En bij terugkomst zullen wij net als vorige keer alle sponsors persoonlijk een impressie sturen van wat we allemaal gerealiseerd
hebben van het opgehaalde sponsorgeld.

Heel veel groetjes,
Toon en Jeanne.

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2024

De laatste dagen van 2024 in Port-Elizabeth.

04 Maart 2024

SA-NE SAMKELO en Nelly’s SOEPKITCHEN FANTASTISCH.

28 Februari 2024

Wat een POWERVROUW Tia uit Motherwell.

21 Februari 2024

Vandaag woensdag n dag niks doen.Lukt dat?

16 Februari 2024

Wat een INDRUKKEN,voelt na 4 jaar weer als Thuis.
Jeanne

Beste Allemaal, Hallo even voorstellen, ben Jeanne van Kuppeveld-Straatman en woon in Mill. In april 2008 heb ik via een stichting het dagcentrum ITHEMBA,in Port Elisabeth te zuid-Afrika leren kennen. Een dagcentrum waar dagelijks 44 geestelijk en lichamelijk gehandicapten kinderen van 6-18 jaar opgevangen worden,en te eten krijgen wat er thuis vaak niet is. Daar heb ik 5 weken vrijwilligerswerk gedaan,en was vanuit nederland de eerste vrijwilligster die daar kwam. Heb in die 5 weken HEEL VEEL kunnen doen en betekenen voor de kinderen en het dagcentrum, dankzij al die mensen die mij toen sponsor geld mee hebben gegeven, GEWELDIG, nogmaals DANK. Nu bijna een jaar later op 8 Februari, reizen Toon mijn man en ik samen af om weer naar Ithemba te gaan. Nu niet meer via de stichting maar op eigen houtje. Met eigen ogen gaan zien of alles nog goed werkt en aanwezig is wat in april 2008 gerealiseerd is, van het toen opgehaalde sponsorgeld. Ook deze keer zullen wij de kinderen van Ithemba extra eten en aandacht gaan geven. ter plekken gaan bekijken wat er HEEL HARD nodig is, of gemaakt en eventueel vervangen moet worden. We gaan kijken en doen wat er in onze mogelijkheid ligt. En bij terugkomst zullen wij net als vorige keer alle sponsors persoonlijk een impressie sturen van wat we allemaal gerealiseerd hebben van het opgehaalde sponsorgeld. Heel veel groetjes, Toon en Jeanne.

Actief sinds 17 Jan. 2009
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 89976

Voorgaande reizen:

25 Januari 2012 - 01 Maart 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: