LELETHU (ons huis) in Xhosa taal. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu LELETHU (ons huis) in Xhosa taal. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

LELETHU (ons huis) in Xhosa taal.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

10 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

En dan is het alweer weekend.
De tijd gaat heel snel,nog drie dagen naar verschillende projecten en dan op woensdag weer richting huis.
Vorige week woensdag en donderdag naar een paar scholen gaan kijken samen met Peter,een blanke school en een zwarte, wat een ONVOOSTELBAAR grote verschillen,ook hier hetzelfde als in Kaapstad.
Vrijdagmorgen afgesproken om in het Lelethu huis te gaan kijken,maar s'morgens belt de moeder des huizes op dat het niet door kan gaan,en spreken af voor maandagmorgen.
Op zaterdag vragen Esther en Mike mij te helpen bij het feest van Mike die 60 wordt.
Er komen ongeveer 60 mensen eten,de hele familie is ingezet,koken,versieren ook hier een mooie bezigheid.De tuin in voor wat groen,en voor je het weet is het alweer klaar.
Om 16.30u beginnen de eerste binnen te komen,vroeg want over een uur is het alweer donker.
Het is een gezellige verjaardag,familie uit Durban,Kaapstad,Johannesburg ja iedereen is over.Mike zegt vele keren I mis Toon,ja ik ook.
Op zondag weer de hele familie bij elkaar om alle restjes op te maken.
Het was een gezellig druk weekend.
S'avonds komen Marcel,Carola,Iris en Pleun weer terug van een weekend weg,gezellig nog zitten praten met z'n allen.Met 5 vrijwillig(st) ers zitten we hier in te wonen bij Peter en Daphne.
Maandagmorgen weer de telefoon dat het niet door kan gaan om naar Lelethu te gaan,nu is het weer dinsdag.
Okay echt op z'n afrikaans,en wat ik dan maar steeds zeg,we moeten nemen zoals het komt.Het zal zijn reden wel hebben.
Het weer is HEERLIJK hier,al zeggen de afrikanen dat het koud is,en lopen de hele dag met dassen,mutsen en jassen aan.
Tussen de 20 en 30 graden,dus ga ik maar een flinke wandeling maken en laat me naar de zee brengen.
Wat natuurlijk na zo'n druk weekend wel lekker is.
Dinsdagmorgen gaat het wel door,om 10.00u komen we bij Lelethu aan.
Een soort van bungalow in een wijk van Port-Elizabeth.
Ik word voorgesteld aan Joan de huismoeder,Desire de maatschappelijkwerkster en alle mederwerksters.
In dit huis wonen 10 kinderen van 3 maanden tot 4 jaar.
In de rechterkant van het huis kantoortje,slaapkamer van Joan,klein spreekkamertje en een badkamertje.
Dan komen we in de kamer voor van het huis waar 10 bedjes staan.
In het midden van de kamer staan 2 baby bedjes.In EEN ruimte 10 kinderen bij elkaar,spelen,slapen,huilen eten.
Dan komen we in een keuken,met daarachter een

• 10 Juli 2009 - 21:46

Marius En Gerrie:

Twee zielen, een gedachten! Ik zit op je site te kijken en dan komt er een nieuw verhaal wat overigens nog niet compleet erop staat maar dat zal vast wel komen. Ik was net de foto's aan het bewonderen! Wat lief dat kleine baby'tje, die kleine handjes en die voetjes die met elkaar spelen. En die kindjes met het loop fietsje! Natuurlijk mis je Toon maar de volgende keer kunnen jullie weer lekker samen! Jeanne geniet van de laatste dagen en het weer wordt hier ook beter zodat de omschakeling niet te groot is...
    groetjes Marius en Gerrie

• 11 Juli 2009 - 07:04

Jeanne Van Kuppeveld:

Hallo Allemaal,

Tjonge tjonge na bijna
    4 uur computer nog maar een stukje van m'n verhaal,internet hier erloopt niet altijd naar wens.Volgende keer mee
    nu staan we op het punt om naar Port-Alfred te gaan,en komen morgen weer terug.
    Alles gaat hier PRIMA,hopelijk bij jullie ook allemaal.
    Heel veel groetjes,
    xx Jeanne.

• 12 Juli 2009 - 12:11

Marian En Nico:

Hallo Jeanne,

Nog enkele dagen en de terugreis gaat weer beginnen. Wat jij allemaal mee maakt en ziet is telkens weer indrukwekkend. Uit jouw verhalen maken wij op dat dit derde bezoek weer heel anders is als het eerste, wat ook weer anders was als het tweede omdat Toon er toen bij was. Door het bezoeken van meerdere lokatie krijg jij een nóg completer beeld van de werkelijke situatie.

Geniet nog ff en een goede terug reis gewenst.

Groetjes vanuit Sint Tunnis