In de HOOP dat het nu goed gaat. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu In de HOOP dat het nu goed gaat. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

In de HOOP dat het nu goed gaat.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

12 Juli 2009 | Nederland, Amsterdam

Hallo Allemaal,

Ja niet voor niets deze titel,internet hier is niet wat het thuis is,hier is het Afrika internet,dan wel dan niet.
Heel graag wil ik alles op papier zetten,van wat ik hier meemaak en met jullie allemaal delen.
Jammergenoeg kan ik niet ales op papier zetten,maar een ding is ZEKER dat ik van alles geniet hier.
Inderdaad Marian en Nico de derde keer is HEEL ANDERS dan de eerste en tweede keer.
Een steeds beter beeld krijg je van hoe hier alles gaat,en werkt.
Ithemba heeft nu twee weken vakantie gehad,in die tijd naar VELE projecten gaan kijken,en HEEL VEEL nieuwe mensen leren kennen SUPER.Hoe en wat horen jullie nog.

Een van de projecten waar ik ben blijven komen is Ithemba natuurlijk,maar daarnaast de voedselbank en Lelethu het kindertehuis met 10 kinderen,mijn bericht was daar ten halve.

Met 10 kinderen in EEN ruimte DAG en NACHT,eten,slapen,spelen en huilen.
In de leeftijd van 3 maanden tot en met 4 jaar.
Dag en nacht is er een huismoeder die door maatschappelijk werk is gevonden.
In dit geval is dat Joan een weduwvrouw,zei is dag en nacht in huis,en samen met een team van mensen zorgt ze voor deze 10 kinderen.Het is net als in een groot gezin,veel wassen,koken etc.
Er is weinig tijd om met de kinderen te spelen,want voor je het weet is het weer tijd voor eten of rust.

In het overleg met Joan vraag ik haar wat ze van mij verwacht.Heel graag ziet ze mij met de 4 oudste kinderen wat doen.
Een van de kinderen zegt ze heeft een groot probleem,die wil onder geen enkele voorwaarden naar buiten,zou jij daar wat mee kunnen,of willen proberen.Okay dat wil ik wel.
Inmiddels heb ik met alle kinderen al kennis gemaakt,en eerste indrukken opgedaan.Zo ook met Grietje die niet naar buiten wil,ik pak haar uit bed.Grietje kruipt als een aapje om mij heen,en wij lopen zo naar buiten.Heb nog nooit iemand zo hard horen schreeuwen,en zo hard hield ze mij ook vast tjonge tjonge.
De eerste keer zijn we drie minuten buiten geweest,na de middag weer hetzelfde,ik heb net zo hard meegeschreeuwt als Grietje deed,wist op dat moment geen andere oplossing,maar had al snel door dat dit een goeie was,de derde keer schreeuwde ze niet meer,en hield mij al wat meer op afstand,het werkt.
Na enkele dagen flink oefenen,spelen met een bal,rennen,springen etc gaat Grietje nu HEEL GRAAG naar buiten.Als je nu binnen komt en vraagt om mee naar buiten te gaan lacht ze van oor tot oor,heeft haar handen in de lucht en is helemaal blij.Joan en de andere dames zeggen,je hebt haar leven helemaal verandert.Wat je in een paar dagen al niet kunt veranderen hier,heel mooi om zo'n blije gezichtjes te zien.Als ik voor de raam door kom lopen hoor je ze al roepen mam.
Heb maar even een voorbeeldje genomen van wat er zoal gebeurd.

Hier kan nog heel veel gedaan worden,vanuit het buitenland zijn er nog geen vrijwillig(st)ers geweest,maar wat niet is kan nog komen toch?
Er ligt een plan om een gebouw achter het huis te bouwen voor een schooltje,zodat de oudere kinderen hier naar school kunnen.En een ruimte voor de kleintjes waar ze kunnen spelen,zodat ze uit hun bedje,en kamer vandaan kunnen.
Morgen ga ik weer terug,alweer de laatste dag voor deze keer,maar
zal zeker contakt blijven houden met de kinderen en staf van Lelethu.

Zaterdag zijn we Nancy naar huis gaan brengen,en doorgegaan naar Barry in King-Williams Town waar we hebben overnacht.
Een prachtige route van enkele honderden kilometers,apen,koeien,schapen,geiten en ezels zo over de grote weg.
Het was een mooi weekend.

Nu nog een paar drukke dagen voor de boeg,en woensdagavond om 18.00u stap ik weer in het vliegtuig om naar huis te gaan,ook weer HEERLIJK.

Heel veel groetjes,

xx Jeanne.

• 12 Juli 2009 - 17:38

Toon:

Kei Leuk vervolg verhaal.
    Geniet ze nog die laatste dagen.
    Tot donderdag (is ook genieten) Groetjes xxx
    Toon

• 12 Juli 2009 - 17:46

Marius En Gerrie:

Hoi Jeanne!
    Het wordt volgens mij steeds mooier daar.Wat je toch allemaal kunt doen! Wat prachtig dat het je is gelukt om Grietje mee naar buiten te krijgen!En wat jammer dat er niet meer hulp is van de lokale bevolking in dat huis. Het is toch geen doen voor zo'n vrouw alleen om alles te runnen?
    Veel succes nog de laatste dagen en dan weer naar je mannetje!
    groetjes Marius en Gerrie

• 12 Juli 2009 - 17:59

Petra:

ha die jeanne,
    zo te lezen ben je volop aan het genieten :-). geweldig wat voor bergen werk je weer hebt verzet.
    neem je wel even het zonnetje mee naar huis, want hier regent het.
    goede vlucht en tot snel.
    liefs,
    petra

• 12 Juli 2009 - 18:00

Toon En Tony:

hoi jeanne
    wat is het toch snel gegaan ,weer mooie verhalen
    goede reis terug en hier in de buurt is alles goed

tot donderdag
    toon en tonny

• 12 Juli 2009 - 19:18

Imke:

Wat een 'goedheyd' allemaal moeders ;-)... dat zetten we donderdag voort :)
    Heel fijn je net gesproken te hebben!! Geniet nog ff de laatste dagen!! dikke kus

• 12 Juli 2009 - 20:56

Anita:

geniet nog volop de laatste dagen, en dan horen we donderdag verder, super leuk, daar genieten wij dan ook van!!!!!!! xxxxxxx rob, anita, en de kids

• 13 Juli 2009 - 11:47

Cor En Ria:

Mooi om dit allemaal te lezen,en wat gaat de tijd toch snel.je hebt alweer heeel veeel gezien en gedaan groetjes van ons en tot ziens

• 13 Juli 2009 - 17:58

Cor En Hetty:

Hoi Jeanne,

Wat een prachtige verhalen. Geniet nog van de laatste dagen en een goede reis gewenst.

groetjes Cor en Hetty

• 14 Juli 2009 - 13:59

Marius En Gerrie:

Hoi Jeanne,
    Het zit er bijna op..
    We wensen je een hele goeie reis toe en een koffer vol dierbare herinneringen aan een wederom succesvolle en liefdevolle reis naar Afrika!

groetjes Marius en Gerrie