ONS HET N BAIE MOOIE TIJD HIER SO. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu ONS HET N BAIE MOOIE TIJD HIER SO. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

ONS HET N BAIE MOOIE TIJD HIER SO.

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

09 Maart 2019 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve Allemaal.

Allemaal een GOEIE carnaval gehad??

Zondag:Vandaag een rustige dag,n lekkere wandeling gemaakt,en s'avonds samen met Lotte plannen gemaakt voor haar projekt.Ze wil een muziekmuur maken met allemaal verschillende materialen.
Na wat overleg zeg ik tegen Lotte waarom gaan we niet naar n 2 de hands
winkel.Hebben ze die hier dan? Ja hier hebben we al veel spullen gekocht,voor vele projekten.Morgen gaan we kijken.

Maandag:Vandaag begint Toon aan een afdakje buiten,waar Peter wanneer 't nodig is buiten kan koken.Ik leg de laatste hand aan het naaiwerk,wat de placemats betreft (92 stuks klaar),hierna nog alles strijken,inpakken en naar de markt ermee.
Om 14.00u rijden Lotte Toon en ik naar de Bick Bucks de tweedehands winkel.Al snel vinden we allerlei spullen waar we iets mee kunnen,pannen,wielen,n rekje,ijzeren platen etc etc,helemaal blij is Lotte hiermee.
S'avonds zitten we weer gezellig met z'n allen,en gaan er vele verhalen de tafel over.

Dinsdag:Vanmiddag om 13.00u afgesproken om op Kleinskool mee te helpen.
Voor de middag de tijd om met het afdakje verder tegaan,de placemats te strijken,en in te pakken.
Om 12.15u rijden we met een VOLLE auto richting Kleinskool.Wat hebben we bij:Schoenen,kleren voor klein tot groot,speelgoed en koekjes.
Allemaal spullen die bij Peter en Daphne gebracht worden.Even uitzoeken op Kleinskool zijn ze er superblij mee,kunnen ze in de swop shop verkocht worden voor n paar mulas(punten)die de mensen zelf bij elkaar sparen door plastic,blik,papier etc te verzamelen.ZO EEN GOED systeem om te zien.
Van klein tot groot,van jong tot oud IEDEREEN komt met zijn verzamelde spullen hier binnen,krijgt hier punten(mulas)voor,om er meel,rijst,suiker,groenten,zeep etc etc,voor terug te krijgen.Wat ze mee kunnen krijgen,hebben ze zelf voor gewerkt.

Woensdag:Voor de middag naar Ithemba,eerst naar de winkel voor:Yoghurtjes,en de lijst van spullen mee die nodig zijn voor Ithemba.
Lepels,vorken,messen,de vegers zijn na 2 jaar weer aan vervanging toe,zo ook handveger en blik.
Voor 3 klassen en de keuken nieuwe gekocht,waar ze weer helemal blij mee zijn.
We spreken af vrijdag terug te komen.
S'middags:Peter en Daphne vragen aan mij of ik vandaag voor allemaal kan koken,is prima gaan we voor zorgen.Samen boodschappen doen,Toon gaat verder met t afdakje,ik ga de keuken in.
Het is vandaag ZO een MOOI weer dat we lekker buiten kunnnen eten,geen wind.Met z'n vijven eten we tomatensoep,nasi met Hollandse pindasaus(hier in de buurt zit n Hollandse slager wij zijn hier nog nooit geweest),vanillievla
met fruit.

Donderdag:Vanmorgen gaan we met Lotte en Celine naar school.
Samen met Lotte hangen we alle spullen op die we maandag bij de Bick Bucks hebben gekocht.Toon legt Lotte uit hoe te boren, na enkele minuten wist Lotte precies wat te doen,een SNELLE leerling zei Toon.
De hele morgen zijn we hier samen bezig geweest,een van de kinderen op school had al snel door dat hier muziek in zat.
De eerste drie pannen,met stokjes hangen aan de muur,meteen wordt er op los getrommeld,en staat hij Jingle Bell,Jingle Bell te trommelen en zingen,GEWELDIG om te zien.
Wanneer alles hangt,en materialen opgeruimd zijn komen de kinderen naar buiten,om alles uit te proberen.
WAUW met z'n allen trommelen we er op los,waarna Toon en ik weer richting huis rijden.
Vanmiddag legt Toon de platen op het afdakje in de Willetstreet,ik ga naar de winkel,ideen opdoen om iets te maken voor Fezi,Boniswa en Andile van Ithemba.
In t begin van de week hebben we met Fezi een lang gesprek gehad,waaruit we opvangen dat Fezi Boniswa en Andile 30 jaar op Ithemba werkzaam zijn.
Niets of niemand heeft hier nog aandacht aan besteed,Toon en ik willen hier wel iets mee doen.
In de winkel 3 rode hartjes gekocht,wat koord rood wit en blauw,stoffen
tulpen,in m'n hoofd al n idee klaar.Nu nog maken.S'avonds liggen er op tafel 3 kant en klare huldigingen klaar die we vrijdagmorgen gaan brengen.Voor elk nog een kaartje geschreven,die Hilda hier altijd maakt,we zijn benieuwd.....

Vrijdag:Vanmorgen om 9.00u op Under the Tree zijn,afgesproken met Tia.
Van de Shoprite winkel uit Motterwell komen ze ontbijt verzorgen voor alle kinderen,echt SUPER.
Jammer dat het ZO geregent heeft vannacht,en vanmorgen nog n beetje,kinderen komen nu niet naar de creche/school,alles is een modder.
Op dit moment zijn er 13 kinderen,normaal zijn het er 50,waar Tia ook voor heeft besteld.Maakt niet uit zegt de man van Shoprite,deze kinderen hebben in iedergeval 'n lekker ontbijt gehad,zo is dat.

Na Under the Tree rijden we naar Tinkertots,om Junes haar nieuwe schort te brengen,die door Daphne is gemaakt,Junes is er niet,okay komen we straks terug.
Dan even naar t Transmissionhuis,ja Nosi is thuis,en ook Aka haar dochtertje.
We hebben gezellig even samen zitten praten,in ons gesprek laat Nosi weten,dat ze zelf een shack aan t bouwen is.
Even later zijn we bij de shack,helemaal TROTS laat Nosi ons zien en horen van hoe en wat.
GOED om te horen dat ze zich hier vooral veilig gaat voelen,er is een centraal kantoor/huis,vanwaar dit gebied geregeld wordt.Toon en ik worden meegenomen naar dit kantoor,maken kennis met de man van de bouw,die zorgt voor een goed verloop van alles.Wanneer er voldoende materialen zijn,wordt de shack zo snel mogelijk woon klaar gemaakt.Samen met Nosi kijken we nog voor planken,en n ijzeren raamwerk voor beveiliging van haar raam.
In juni hoopt Nosi hier met haar dochtertje Aka te gaan wonen.
We brengen Nosi terug,en gaan naar Junes die nu wel bij de Tinkertots is,haar nieuwe schort brengen.Junes is helemaal blij,Enkosi,Baie Dankie.
Dan rijden we naar Ithemba Melany de directrice is er vandaag,we leggen uit wat/waarom we gemaakt hebben,en vragen haar Boniswa,Andile en Fezi even samen te roepen.Fezi is er vandaag niet.
We komen in de klas van Boniswa,ook Andile is mee,we leggen uit wat en waarom we dit gemaakt hebben,Toon hangt bij Andile,en ik bij Boniswa het hart om.
30 jaar werken jullie met een GROOT hart, jullie beide handen bij Ithemba,Vandaar dit kleinigheidje,om jullie in het zonnetje te zetten,te laten weten dat jullie Ithemba zijn.
Jullie zijn er altijd,en zijn de stem voor de kinderen van Ithemba,want zelf kunnen zei dit niet,een GROOT dankjulliewel hiervoor,vanuit ons hart.
Helemaal onder de indruk,ontroerd,totaal niet verwacht zegt Boniswa.
Dan zegt Boniswa tegen Melany dat iemand van overzee,aan de andere kant van de wereld ons dit komt vertellen,BAIE DANKIE,ENKOSI.
Morgen zaterdag is er de gehele dag een grote meeting van Ithemba,we gaan t daar dragen zegt Boniswa,en ik zorg ervoor dat Fezi dit ook krijgt.
We wensen ze nog allemaal succes voor morgen,en gaan richting huis.
Vanmiddag nog wat klusjes thuis,vanavond zijn we uitgenodigd bij Esther en Ruth te komen eten.

Zaterdag:Inmiddels zitten alle 92 placemats in t plastic,klaar voor de verkoop.Toon is buiten met Peter bezig,de laatste klusjes aan t afdakje,is dat ook weer klaar.
Deze blog ook bijna klaar.Maandagmorgen vertrekken Toon en ik met de bus van 6.00u naar Capetown,waar we s'avonds om 18.30u opgehaald worden door Cilla en Clive,HEERLIJK 'n paar dagen Kaapstad.
Vrijdagmorgen om 6.30u vanuit Kaapstad weer naar huis, Port-Elizabeth met de bus.Waar Peter ons weer ophaald,en Toon en ik nog tot dinsdag hier zullen zijn.

Wanneer je nog een adres in Zuid-Afrika zoekt voor overnachtingen van je rondreis,een aanrader Peter en Daphne Morkel,Willetstreet 41,Newton Park.Port-Elizabeth.www.hopevolenteer.nl inwonen bij lokale bevolking een AANRADER.

We hebben dan nog afspraken staan met Tia voor zaterdagavond,en maandagmorgen.

Ook gaan we nog naar Ithemba en Nosi............
Voor alle jarigen Van Harte Gefeliciteerd.
Voor alle zieken Van Harte Beterschap.
Voor alle vakantieganges fijne vakantie.
Voor iedereen die aan 't werk is,werk gezellig.

GENIET,

Liefs,

Toon en Jeanne.

• 09 Maart 2019 - 09:51

Hilda:

Lieve Jeanne en Toon,

Wat hebben jullie de afgelopen week weer veel werk verzet.
    Complimenten!!
    En nu nog even genieten in Kaapstad.
    Wil je Cilla en Clive de groeten doen?

p.s.Voor iedereen die met pensioen is........Geniet ;)

Lieve groetjes,
    Hilda

• 09 Maart 2019 - 13:09

Anneke Stultiens:

Ha Jeanne en Toon,

Het is weer klasse! Goed werk hoor, mooi om te lezen.
    Veel plezier in Kaapstad en een goede reis!

Groetjes uit Heesch,
    Sjaak en Anneke

• 09 Maart 2019 - 15:34

Fred, Erwin En Kas:

Lieve buufjes,

Lekker bezig daar.......maar dat doen jullie altijd. Dus bij jullie heeft het ook geregend.....nou hier ook......en ook hier is het een modderpoel. PS....buiten jullie kliko heb ik ook jullie kruiwagen "geleend". We moeten nl. keihard werken. Erwin zegt dat wij klaar moeten zijn met slopen voordat jullie thuiskomen......dat had hij aan Toon beloofd. Leuk afspraken maken die mannen van ons...........!!! Ga nu even op de bank liggen.....doei doei doei XXXXXXX

• 10 Maart 2019 - 07:30

Gerard En Riekie :

Zoals ik het verslag gelezen heb gaan jullie als een speer door de karweitjes heen die gedaan moeten worden mijn complimenten, mijn vakantie zit er weer op die van jullie gaat beginnen geniet ervan en tot gauw groetjes uit uje