Altijd weer even wennen,we zijn weer thuis. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Altijd weer even wennen,we zijn weer thuis. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Altijd weer even wennen,we zijn weer thuis.

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

15 Maart 2015 | Nederland, Amsterdam

Vrijdagmiddag om 15.00u vertrekken we met de Shosholoza trein vanuit Port-Elizabeth naar Johannesburg.
Peter Morkel was zo aardig geweest om met de manager van deze trein Michael Brown te praten voor een familieprijsje.
Jullie weten als Peter met iemand praat dat dit altijd gaat lukken,zo ook deze keer,DANKJEWEL Peter Morkel.
Wij hadden betaald voor 1 sleeper,en kregen er 2,dit was zeer makkelijk,kunnen we allemaal beneden slapen,en de koffer op de bovenste slaapplaats leggen.
Zogezegt zogedaan,even installeren,en dan vertrekken we.
We treinen door PRACHTIGE natuurgebieden zien apen, giraffen,olifanten etc etc,ONVOORSTELBAAR MOOI.
Rond 19.00u komen ze onze bedden opmaken,intussen gaan we even heerlijk eten in het restaurant van de trein,mooi om mee te maken.
S'nachts hebben wij best wel goed geslapen,en om 6.30u staan ze aan de deur te kloppen,of we koffie willen,ja lekker.
Even later zitten we te ontbijten in de trein,dan gaan we lekker op onze bedden zitten,kussen in de rug,en GENIETEN van het uitzicht,of je in een natuurfilm zit,echt SUPERMOOI een aanrader voor iedereen.

Na 20 uur treinen komen we aan op Zaterdagmiddag in Johannesburg,koffers uit de trein,komt daar meteen een man aanlopen,we zeggen dat we naar de luchthaven willen,omdat we daar een huurauto hebben staan.
Oh zegt hij je mag niet met koffers in de metro,oei daar wisten wij niets van,dan maar een taxi vragen.
Kom maar zegt de man ik regel wel even een mooie prijs voor jullie,okay goed doe dat maar,nou dat was keigoed gelukt,en voor we het wisten zaten we in de taxi met onze koffers,tassen en koelbox ha ha.
De taxichauffeur was nogal verkouden,en moest flink hoesten,een paar hete snoepjes hadden we nog in de tas,daar was hij erg blij mee.
Voordat we het wisten stonden we bij de balie van het autoverhuren,en even later zaten we in de auto,proberen om voor het donker hier uit te zijn.
Wat een DRUKKE stad zeg,wat een gekrieoel bah bah.

Gelukkig hadden we een tom tom met Afrikakaart erin bij.
Enkele uren later op Zaterdag zaten we in Frankfort,hier een BB gezocht waar we met z'n vieren de nacht door kunnen brengen,en een goed ontbijt hebben,zodat we morgenvroeg weer verder kunnen.
Na ZO EEN BB kun je er weer tegenaan,was echt GEWELDIG.

Zondag:Vandaag rijden we tot Howick en gaan daar een BB zoeken,om hier de nacht door te brengen.
Wat rijden we door PRACHTIGE natuurgebieden,steden,dorpjes,ja alles is nieuw,nog nooit hiergeweest,je kijkt je ogen uit.
We vinden een BB bij mensen thuis,lokale bevolking echt gezellig.
De man des huizes geeft aan,als jullie morgen de Sanipass willen gaan doen,wel zorgen dat je morgenvroeg in Underberg bent.
Okay dan om 6.30u ontbijt,waarna we doorkunnen naar Underberg.

Maandag:S'morgens om 9.45u komen we in Underberg aan,waar we vandaag de Drakensberg SANIPASS hopen te kunnen beklimmen.
Eerst even naar een bureautje waar ze de excursies doen,ze zijn al weg zegt een dame aan het bureau,he wah jammer zeg.
Even later geeft ze aan wel iemand te kunnen bellen,om voor alsnog een rit te kunnen plannen naar de Sanipass,okay probeer maar zeggen wij.
Hebben jullie al een slaapplaats voor vannacht vraagt ze,want jullie zijn pas rond 17.00u terug,okay ook dat nog even regelen.
Alles geregeld en om 10.45u zitten we in de jeep,met Calwin onze gids voor de Sanipass tour.
Wat een BELEVING zeg,eerst een stuk gewone mooie weg,en dan de bergen in,de natuur in,oh kijk apen,berggeiten etc etc helemaal GEWELDIG,door gaten,langs watervallen,OH wat HOOG,je kijkt zo de diepte in.
Dan komen we bij de douane voor Lesotho,passen laten controleren en stempels erin.
Daarna komen we in een wereld,ECHT Afrika,ronde hutjes,huisjes,waar vrouwen in een grote ronde pan brood bakken,we mogen wat proeven,ECHT LEKKER.
We kopen wat brood,want we zullen nog wel iemand tegen komen die honger heeft,en wie we wat brood kunnen geven.
Even later zitten we aan de lunch in een barretje,het hoogste barretje van Afrika Sanitopbar van 2.874m hoog,ECHT HOOG.
We gaan dezelfde weg weer terug,en daar loopt een man langs de weg met een stapel hout op z'n rug,wat hij bij elkaar heeft gesprokkeld voor z'n vuurtje te stoken.We stoppen even,de man vraagt of we iets te eten hebben,ja natuurlijk hebben we dat.
Zo heeft het brood wat we net gekocht hebben weer een goede bestemming gekregen.
Deze SANIPASS in Drakensbeg is ECHT een aanrader om te gaan doen,niet te omschrijven ZO MOOI.
Sávonds verblijven we in de BB te Underberg.

Dinsdag:Na het ontbijt gaan we weer verder,vandaag naar Port St.Johns,wat aan de zee ligt,echt een mooi plaatsje.
Ook hier weer zoeken naar een BB,want we hebben nergens iets gereserveerd,gelukkig want je weet nooit waar je terecht komt en hoe laat.
Na even rijden zien we een Lodge BB Lilly,een beetje op een berg,even vragen of er plaats is,ja hoor er is nog plek.
Even de Lodge bekeken,helemaal prima,vraag aan de jongeman hoe kunnen we aan de zee komen waarop hij zegt.
Kijk hier om het restaurant heenlopen,met de houtentrapjes langs de berg naar beneden,en WAUW meteen aan de zee,helemaal; SUPER.
Lekker even aan de zee uitwaaien.

Woensdag:Na het ontbijt rijden we door naar East London waar Barry en Candice wonen,Barry de zoon van Peter en Daphne.
We hadden afgesproken om hier ook een nacht over te blijven,even met de kinderen van Candice en Barry,heerlijk om ze weer te zien.
Ook gezellig met Candice gepraat,fijn om ze weer terug te zien.
Na een heerlijke nacht slapen en ontbijt rijden we dan weer terug naar Port-Elizabeth.

Donderdag:Nog 300 kilometer te gaan naar Port-Elizabeth,de weg is goed,en de drukte valt hier reuze mee.
S'middags komen we aan in Port-Elizabeth,even boodschappen doen want vanavond is ons afscheidsdiner,ik heb beloofd om tomatensoep te koken.
Zogezegt zogedaan,sávonds komen Tia,Louise en Ghandi eten,we eten met z'n allen,praten gezellig,en over en weer wordt iedereen bedankt voor zijn of haar inzet,op Thamsanqa,vrijwillig(st)ershuis,Ithemba en andere projekten.
Net als altijd is het een gezellig samenzijn.
Dan gaat toch echt weer onze laatste nacht in,in Port-Elizabeth Zuid-Afrika.

Vrijdag:Vandaag nog even wat laatste dingen,auto wassen en inleveren op de luchthaven.
Koffers pakken,samen lunchen en nog even GENIETEN van de laatste zonnestralen.

Langs deze weg willen wij jullie Riky en Ben natuurlijk HEEL HARTELIJK BEDANKEN voor de FIJNE tijd samen,2 weken van VELE WERKZAAMHEDEN op allerlei projekten,die jullie samen met ons deden,was echt TOP, DANKJULLIEWEL.
Dan nog een week samen vakantie,wat hebben we GENOTEN,KEIBEDANKT Riky en Ben.

Meteen even op een rijtje wat we deze keer met z'n allen hebben gedaan:

SPONSOREN ALLEMAAL(op wat voor manier dan ook) ONZE HARTELIJKE DANK voor jullie inzet ook deze keer weer.

Thamsanqa:

Alle huisjes zijn weer voorzien van nieuwe sloten,waar nodig was.
Harry de auto is weer helemaal nagezien,dankzij Ben.
De naaimachine is gemaakt,dankzij Ben.
Badkamerdeur Cynthia gemaakt,en scharnieren kastdeuren.
Jongenshuis plint vervangen,keukendeurtje gehangen,alles nagekeken.
Bureau bij Lulama gemaakt,en andere werkzaamheden.
Ellen's huis:Nieuwe bordjes,kommetjes,glazen,soep en theelepeltjes
Shorten samen met Riky gemaakt.

Ithemba:

Melk,Eieren,bloem,gehakt.verschillende keren yoghurtjes,aardappelen
Benodigheden kantoor zoals printpapier,scharen,presticks etc.
Zwarte korte broeken voor t sporten,sportgympen.
4 kinderschorten voor projekt koken.
Sponzen,doekjes voor autowas projekt kinderen,en laarzen.
Ben maakte de elektrische blikopener.
Voor in de keuken glazen,en een handblikopener.

Vrijwillig(st)ershuis:

Naaimachine,elektrische blikopener keuken vrijwilligers.
In verschillende kamers nieuwe stopkontakten geplaatst en kabels gelegd.
Enkele benodigheden voor de douche die Toon gemaakt heeft.

Cheshire Home:

Voor Vuyo een bureau op maat gemaakt,omdat hij in een rolstoel zit.

Zoals jullie zien is er weer van alles gerealiseerd,mede dankzij JULLIE hulp nogmaals ONZE HARTELIJKE DANK hiervoor.Namens alle kinderen,mensen,projekten in Zuid-Afrika.Zonder jullie was dit niet gelukt,nogmaals DANKJULLIEWEL ALLEMAAL,voor jullie hulp,op wat voor manier dan ook.

Wij hebben gezegt TOT ZIENS,TOT VOLGEND jaar.

HEEL VEEL GROETEN,LIEFS,

Toon en Jeanne.

• 15 Maart 2015 - 23:47

Ben En Rikie:

Het was inderdaad een geweldige ervaring om jullie "jaarlijkse" werkzaamheden mee te mogen beleven!
    Zo maak je werkelijk mee wat je voor de mensen daar kunt betekenen. Voor geïnteresseerden is het een AANRADER!
    Wij moeten daarvoor JULLIE, Toon en Jeanne, KEI BEDANKEN dit te hebben mogen doen en ja, die vakantiedagen waren SUPERGEZELLG!
    DankieDankie van Ben & Rikie!