VELE HANDEN,maken werk licht en GEZELLIG. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu VELE HANDEN,maken werk licht en GEZELLIG. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

VELE HANDEN,maken werk licht en GEZELLIG.

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

20 Februari 2015 | Nederland, Amsterdam

Hallo Allemaal vanuit Zuid-Afrika,

Allemaal een FIJNE CARNAVAL,WEEKEND,VRIJE DAGE GEHAD??

Hoe gaat het aan de andere kant van de wereld met jullie allemaal?
Hier VLIEGT de tijd,en verloopt alles op rolletjes.
SUPER om hier weer met z'n vieren aan de slag te zijn,FIJN om te zien dat Ben en Rikie er zoveel plezier in hebben.

Maandag 16 Februari:

Vandaag blijven we thuis om samen de gordijnen van de studieruimte vrijwillig(st)ers af te maken.
Geweldig Daphne komt terug van de vrijwilligsters wegbrengen,is langs haar zus geweest,en brengt nog een naaimachine mee SUPER.
Nu gaan Rikie en ik ieder op n machine en jagen maar,alles rechttoe rechtaan,grote lange lappen.
De huiskamer lijkt op een naaiatelier,keifijn dat we dit samen kunnen doen,is het ook veel eerder klaar.
De hele dag zijn we bezig hiermee,tussendoor even wat eten en drinken,moet ook allemaal doorgaan natuurlijk.
Toon is intussen druk bezig met de tegels in de badkamer,Ben met de auto van Thamsanqa,met z'n allen druk in de weer.

Wanneer het 16.45u is gaan we met z'n allen naar White Lodge,een opvanghuis voor alcohol en drugs verslaafden,waar op dit moment 27 mannen verblijven.Vanuit hier worden 3 x per
week kinderen in een deel van de township,waar het Human Dignity centre bevind voorzien van eten.
Eten wat door de winkels in de buurt gegeven is,helemaal SUPER dat dit kan.De poort gaat open,er komt een wit oud busje aan met 3 mensen erin,achterin liggen zakken met broodjes,drinken etc.
Wanneer we aankomen in de township,zien we van verschillende hoeken kinderen aan komen rennen,zo te zien is het busje heel bekend bij de kinderen,nu krijgen we eten.
Busje eenmaal geparkeerd,alle kinderen worden door een van de dames in een rij gezet van jong naar oud,er wordt eerst gebeden en gezongen,dan gaat de achterklep open,en een voor een krijgt wat,van wat er is.
Aan een van de mannen vraag ik:Hoe weten jullie nou dat er geen kinderen overgeslagen worden hier in deze buurt,en weten jullie zeker dat je ze allemaal gehad hebt.
Hierop zegt hij,sinds korte tijd zijn we met alle organisaties in overleg,en ieder heeft zijn eigen deel,zo weten wij dat er niemand overgeslagen wordt.Helemaal geweldig,en zoals hij verteld is er elke week genoeg om deze kinderen eten te geven.De donaties van de winkels zijn hier SUPER,mooi om te horen,maar geeft hij aan je moet er natuurlijk wel zelf achteraan,om dit voor elkaar te krijgen bij de winkels.
Jullie moten dan niet denken dat de beste broodjes etc geleverd worden,het is meestal eten wat net aan de datum is,hier zeggen ze blij te zijn met ALLES wat ze krijgen.
ZEER indrukwekkend om hier te staan,kinderen zijn blij,dansen,zingen,en gaan daarna weer huiswaarts zo ook wij.

Dinsdag 17 Februari:

Linda vandaag jou dag Proficiat,GENIET je verjaarsdag.

Vandaag gaan Rikie en ik mee naar Human Dignity centre,dit is een lagere school en atelier voor dames uit de township.
Hier worden allerlei spullen gemaakt zoals:oorbellen,pannenlappen,schorten,tassen etc etc.
Elke dag komen er verschillende dames uit de township hier vanalles maken,en eten hier ook meteen mee.
Hele gesprekken met de dames gehad,hun kinderen zitten op school,blijven tussen de middag over en krijgen eten op school.
Wij vinden het fijn hier,alles wat we maken komt onze naam op,als iemand onze spullen koopt,krijgen wij daar een klein deel van,het andere deel van het geld blijft binnen HDC,zodat er weer eten gekocht kan worden of net wat nodig is.Een PRACHTIG projekt,productief,leerzaam,ZEER actief,hier zie je nog eens SAMEN werken maakt sterk.Rudis even HEEL VEEL GROETEN van hier voor jou.
Een van de dames heeft vorige week gevraagt een schoolbroek te maken,Rikie heeft dit vandaag samen met deze Mevr.gemaakt.
Wat was ze blij,Daphne is ook mee gegaan,en heeft vanmorgen ook mee zitten naaien.
Om 14.00u gaan we weer richting huis,ja want daar ligt ook nog het een en ander te wachten op ons.
Even wat eten,en dan weer achter de machines.
Toon en Ben zijn ook druk in huis geweest met vanalles,hebben zich gelukkig niet verveeld.

Woensdag 18 Februari:

Vandaag gaan we met z'n vieren naar Thamsanqa,Nontlantha en Cynthia naailes geven,Toon en Ben gaan beginnen met de klussen die we vorige week opgeschreven hebben.
Eerst even de naaimachines ophalen bij Ellen,daar staan ze al op de tafel als we aankomen.
Meteen komen de kinderen van de creche ook binnen,dus eerst even knuffelen en hallo zeggen,GEWELDIG om ze allemaal bij elkaar te zien.

Dan komen we bij Cynthia aan,Nonthlanta is er al,naaimachines uitpakken,en beginnen.
Ze vinden het helemaal geweldig,na n paar uur hebben deze dames het al heel aardig onder de knie,en vraagt Cynthia om voor volgende week een schort te maken,kan dat.
Maar natuurlijk zeggen wij,dat doen we volgende week woensdag,brengen we n patroon mee,en stof,komt helemaal goed.
Toon en Ben maken de deur die hier stuk was,en nog wat kleine dingen.

Nonthlanta gaat met ons mee,wij brengen haar thuis,want in dit huis moet ook nog wat gemaakt worden,maar eerst nog even langs Ellen's huis, wat foto's afgeven,en foto's maken voor Mariska en Charlotte.
De mappen die Mariska en Charlotte vorig jaar gesponserd hebben zijn er nog allemaal,en in gebruik,zo daar kunnen mooi de foto's in die Rikie en Ben meegebracht hebben.
De kinderen zijn helemaal verrast hiermee,we vragen kennen jullie Mariska en Charlotte nog,n paar kinderen fronsen hun wenkbrauwen,dan begint er een te zingen: Ik heb een toet toet toeter op m'n waterscoeter,en he MOOI om te horen,want dit liedje hebben ze vorig jaar van Charlotte geleerd,SUPER om te horen en zien hoe ze hierop reageren allemaal.

Goh we hebben nog niet gegeten,en inmiddels is het al 14.45u,even langs de spar een broodje en wat drinken,samen met Nonthlanta,dan brengen we haar thuis,waar Tia staat te wachten,N stapt over in de auto bij Tia,met z'n allen rijden ze weg.
Toon en Ben maken de deur in het achterschuurtje van het huurhuis,waar de grotere meisjes wonen samen met Celina,de huismoeder.
Rikie en ik zitten gezellig met Celina te praten,oh Jessica bij deze je krijgt heel veel groeten van Celina,meteen maar even doen voordat ik het vergeet.
Ja je moet echt alles opschrijven,anders weet je het de volgende dag al bijna niet meer zoveel gebeurd er hier,elke dag een andere dag.
Wanneer Toon en Ben klaar zijn gaan we met z'n allen weer huiswaarts,inmiddels is het alweer 17.30u,de tijd vliegt hier onvoorstelbaar snel voorbij.
Thuis aangekomen is het even opfrissen,en met z'n allen aan tafel.

Donderdag 19 Februari:

Vandaag Marian haar dag Van Harte Gefeliciteerd met je Verjaarsdag Marian GENIET de dag.

Vandaag gaan we naar Ithemba,eerst even naar de spar:Eieren,melk,gehakt,yoghurtjes etc etc halen,en dan komen we op Ithemba.
We horen de kinderen al zingen,gauw de spullen in de keuken neergezet en naar de kinderen.
Helemaal blij allemaal,er word gezongen en gebeden.
In de keuken is Sameka de pap aan het voorbereiden voor alle kinderen.
Waar is Boniswa en Sabrina?Oh Sabrina brengt Boniswa naar een cursus voor autisme in de stad.
Het komt niet beter uit als dat we vandaag gekomen zijn,in de keuken help ik mee met de pap koken,en voor de lunch staan de uien en de paprika al te pruttelen.
Als de kinderen allemaal naar de klas gaan,en pap krijgen,die zo op is gegeten.
Even al die snoetjes poetsen,en met z'n allen in een klas,want Maureen heeft twee mensen op bezoek vanuit Jeffrey's Bay.
Deze komen even alle kinderen die in een rolstoel zitten,en of moeilijk lopen onderzoeken,helemaal SUPER.
Fezie een van de teachers heeft wat griep,dus teweinig mensen,dan begint Ben met muziek.
De djembey en een liedje leren,binnen enkele minuten zitten alle kinderen vol aandacht mee te doen,PRACHTIG om te zien, even n keer helemaal iets anders.
En of het zo heeft moeten zijn,net nu er zo weinig mensen hier zijn,komt het helemaal goed uit dat wij er met z'n allen zijn.
Met z'n allen hebben we een keigezellige morgen.
Dan worden er opeens heel veel groenten,fruit,brood etc van de winkel gebracht wat over is.
Andyle pakt een kar,tomaten etc gaat in de kar,en hij gaat in de buurt rond om dit te verkopen,even later komt hij terug en ja hoor er zijn wat spullen verkocht,kan het geld weer mooi voor andere doeleinden gebruikt worden.
Met z'n allen maken we een fruitsalade van peren druiven banaan,heerlijk voor de kinderen,en weer even iets anders.
om 12.00u gaan we naar huis en nemen Karen een andere vrijwilligster mee,Karen brengen we thuis,en wij rijden door naar de 2e hands winkel.
Voor Vuyo in Cheshire home gaat Toon en Ben een bureau maken op maat,omdat hij in een rolstoel zit.
We hebben de spullen bij elkaar gevonden om een op maat bureau voor hem te maken.
Toon en Ben gaan nog even langs Builders voor materiaal.
Rikie en ik gaan naar de Game winkel om de lijst voor Ithemba en Thamsanqa te kunnen vervullen.
En zo is ook deze dag weer vol,vanavond Toon nog even tegels inwassen,Rikie een broek korter maken,Ben maakt de naaimachine van Thamsanqa (waar het spoelen kapot was),en ik maak de laatste gordijn in de studieruimte nog korter.
Vanavond ook nog even spuiten voor de bijen,en weer is er een voldaan gevoel van de dag.

Vrijdag 20 Februari:

Vandaag de dag van Youp en Maud Van Harte Gefeliciteerd en een HELE FIJNE Verjaarsdag,ook voor de rest allemaal.

Vanmorgen Gaan Ben en Rikie mee naar HDC,omdat Ben volgende week dinsdag een muziekmorgen gaat verzorgen.
Toon en ik brengen Peter naar het werk,meteen de waterflessen mee die leeg zijn,9x5liter ook van alle andere vrijwillig(st)ers natuurlijk,even laten vullen.
Thuis gaat Toon naar de douche,om de tegelvloer te leggen,ik kruip achter de pc om dit verhaal te typen,nu is het lekker rustig en kan het even.
Daphne is naar het vliegveld om weer 2 nieuwe vrijwillig(st)ers op te halen,dus vol huis vanavond.
Zometeen zet ik de naaimachine buiten neer, en maak de servetten af die nog gemaakt moeten worden.
Zoals jullie lezen vervelen wij ons helemaal niet.
En ook krijgen we stiekem weer in de gaten dat de tijd WEER te KORT is.
Vanavond gaan Peter Daphne Ben Rikie Toon en ik een weekend naar St.Francis Baai,dit hebben Peter en Daphne geregeld,keileuk.
Elk jaar vinden ze dat we n weekend weg moeten,anders vinden zei dat wij teveel bezig zijn,wij hebben nergens last van,en vinden het heerlijk om bezig te zijn.
Zo nu ga ik echt de naaimachine buiten zetten,onder de peperboom en aan de slag met de servetten.

Oh Toon geeft net aan dat de foto's van deze blog nog even op zich laten wachten,omdat we aan het eind van de middag naar St.Francis Baai gaan.
Maar ze komen zo snel als mogelijk is okay?

Voor IEDEREEN HEEL VEEL SUCCES waar jullie allemaal mee bezig zijn,HEEL VEEL GROETEN,LIEFS,DIKKE XX.

Toon en Jeanne.

• 20 Februari 2015 - 13:57

Frans En Paula:

Weer een mooi verhaal Jeanne.
    Zo te lezen zitten er daar meer uren in een dag als hier, zoveel werk als jullie daar verzetten.
    En leuk dat ieder ook z'n eigen kwaliteiten kan benutten. Rikie achter de naaimachine en Ben met z'n kennis van auto's en muziek. Jij en onze Toon zijn al aardige allrounders in allerhande karweitjes dat wisten we ondertussen al. ;)

Succes nog met alles wat nog op jullie pad komt en geniet!

Groetjes vanuit Haghorst.

• 20 Februari 2015 - 16:45

Rudis:

Jullie zijn weer goed bezig!!
    Fijn dat jullie het weer zo naar het zin hebben!
    Bedankt voor de groetjes! Doe maar veel groetjes terug, en veel dikke knuffels voor de kinderen!
    Geniet van jullie weekend weg! Groetjes aan P&D!
    Liefs rudis

• 20 Februari 2015 - 17:08

Anneke Stultiens:

Ha Jeanne en Toon,

Klinkt weer super allemaal!!! Ze zullen weer blij zijn met jullie.
    Geniet van het weekendje weg!

Hartelijke groet,
    Sjaak en Anneke

• 20 Februari 2015 - 22:52

Anja:

Mooi verslag!!
    Ieder in zijn of haar element!! Geweldig!!
    Ga zo door en geniet van het weekendje weg!

Groetjes uit Esteren!

• 25 Februari 2015 - 20:59

Trudy Peters:

Hallo Jeanne en Toon

Keimooi verslag van de laatste weken.Weer echt goed naar jullie zin zo te lezen
    en weer goed werk verricht op alle fronten.
    Hebben jullie genoten van t weekend weg? Zal zeker wel, hartstikke leuk
    Nog heel leuke dagen en blijf jullie berichtjes nu volgen.

Groetjes en liefs van Trudy

• 26 Februari 2015 - 14:41

Anneke Van De Gevel:

Lieve Toon en Jeanne,

Ik krijg een dikke glimlach om mijn mond bij het lezen van jullie avonturen! Ik loop bijna weer rond in de straten van PE, zie de lachende gezichtjes en kan de geuren bijna ruiken.
    Wat fijn dat jullie je dit jaar weer inzetten voor alle mensen en kinderen. Fijn om te lezen dat alles goed gaat en jullie zo genieten!! Doe iedereen alsjeblieft de hartelijke groeten!

Heel veel liefs Anneke

• 27 Februari 2015 - 15:08

Toon En Maria Emons:

Toon en Jeanne

Wat een mooi verhaal.En wat zijn jullie daar goed en gezellig bezig.
    Dat komt helemaal goed daar.
    Geniet er met zijn allen maar lekker van .
    Wij wensen jullie heel veel plezieren en heel veel succes met alles.

Gr Toon en Maria