SA-NE SAMKELO en Nelly’s SOEPKITCHEN FANTASTISCH. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu SA-NE SAMKELO en Nelly’s SOEPKITCHEN FANTASTISCH. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

SA-NE SAMKELO en Nelly’s SOEPKITCHEN FANTASTISCH.

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

04 Maart 2024 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve Allemaal,

Donderdag 29-02-2024.

Vanmorgen eerst naar de wasserette,onze was wegbrengen.

Daarna boodschappen doen,want vanmiddag gaan we soepkoken bij Nelly(n Nachtverpleegkundige die bij Samkelo op Cheshire Home werkt)thuis in de Township hebben we afgesproken.

DANKJULLIEWEL ALLE SPONSORS Dankzij jullie kunnen we de boodschappen halen die allemaal nodig zijn:Grote Soeppan,Snijplank,Afwasmiddel,Pannenlappen,n Theedoek,Handdoek,2 Zakken uien,2 Zakken wortels,2 Zakken aardappelen,3 Zakken gemengde groenten,4 Liter olie,Kippenbouillonblokjes,2 Grote pakken kipfilet,6Zakjes linzen 12 Broden etc etc ……..

Om 12.45u zijn we bij Cheshire Home eerst Samkelo in de auto,met rolstoel.De bank achter plat,de hoedenplank laten we bij Cheshire home en dan zijn we startklaar om naar Nelly te rijden.

Het is n klein half uurtje rijden naar Nelly,Samkelo wijst Toon de weg hoe te rijden,zijn hand wijst rechtdoor,en nog n keer rechtdoor,dan opeens roept hij en wijst hij naar rechts,oh hier moeten we rechtsaf Toon,en ja hoor even verderop (eerst door gat,bult,nog n keer gat en weer n bult jonge jonge wat een weg)aan de rechterkant n licht blauw huisje daar woont Nelly(het is helemaal aan Samkelo te zien,hij roept en roept)na het roepen van Damkelo komt Nelly al snel naar buiten gelopen,de rolstoel uit de auto,Samkelo erin,en naar binnen.

Toon en ik brengen alles naar binnen,wat een Feest,Nelly heeft al alles voorbereid klaarstaan,3 Grote emmers water(ja want water in huis kennen ze hier niet)die Nelly een eind verderop in de straat heeft getapt.

Nelly heeft ook n vriendin uitgenodigd om mee te helpen,Gezellig.

Toon rijd weer terug naar Cheshire home om Zaan op te halen,deze wilde wel eens kijken hoe die SOEPKITCHEN van Samkelo werkt,okay zeggen wij dan rijden we gewoon twee keer,want twee rolstoelen tegelijk dat kan niet in ons autootje.

Wij beginnen groenten te snijden,aardappelen te schillen,uien schoon te maken etc voorbereiding voor n Grote pan soep.Nelly heeft tegen twee buurkinderen gezegd dat t vanmiddag soepkitchen is,deze vertellen al snel tegen de andere kinderen door dat t vanmiddag soepkitchen is bij Nelly in huis.Even hebben we pech want de stroom is eraf,even wachten met die kip en water koken………..

Dan is alles voorbereid,de stroom is er weer op,het kan beginnen,een voor een komen de kinderen naar t huis van Nelly,nog even wachten t is Zo klaar.

Intussen is Toon weer terug met Zaan,JJEEEEE zegt Zaan ik heb er veel over gehoord wat Samkelo’s SOEPKITCHEN inhoud,maar als je hier zo bijzit en alles z’n gang ziet gaan is het toch wel Heel BIJZONDER wat Samkelo voor elkaar krijgt,TOP Samkelo zegt Zaan ik ben trots op jou,en Samkelo geeft n Grote lach aan Zaan terug.

Dan zetten we n tafel buiten neer,want t zijn teveel kinderen om binnen te laten,Samkelo geeft aan dat hij eerst wil bidden.

Zogezegd zogedaan Samkelo gaat staan in z’n rolstoel,en begint te bidden,de meesten kunnen bijna niet wachten,ze gaan allemaal in de rij staan.

Eerst de kleine kinderen,dan de grotere,opeens wil er n Vader in de rij gaan staan waarop Samkelo gaat staan in z’n rolstoel,hem wegwuift en zegt ALLEEN KINDEREN,waarop de Vader de rij verlaat met n lang gezicht,want hij heeft ook zin in die soep zegt hij.

Er komen wel zo’ n 50 kinderen langs,Nelly zegt doe maar n hele schep met n beetje,anders hebben we niet genoeg,okay doen we dat,ook krijgt elk kind 2 sneden brood erbij.

Op n gegeven moment was de pan leeg,de Vader die eerst in de rij stond vroeg de pan leeg te mogen maken,okay ook n paar sneden brood,en Lekker de pan leeglopen,hij vond het Heerlijk.

Dan rijd Toon met Zaan terug naar Cheshire Home,wij ruimen alles op.

Samkelo was helemaal Voldaan PRACHTIG om te zien,even later gaan ook wij weer terug,voor het donker wordt weer terug zijn.

We bedanken Nelly voor haar Gastvrijheid en al t werk wat ze ermee heeft.

Wij vinden het GEWELDIG om te zien hoe Nelly voor Samkelo zorgt,en hem de ruimte geeft om zijn droom en Groet Wens te laten vervullen SUPER.

Vrijdag 1-03-2024.

Vandaag hebben we om 10.30u afgesproken om naar n oud collega van mij op bezoek tegaan,ze zijn sinds eind januari hier in Port-Elizabeth.

Met Bien heb ik samengewerkt vanaf 1992 op Maria Roepaan,haar dochter Pris heeft met onze Koen bij KLM gewerkt,en zo hebben we weer contact gekregen.

Van Pris kregen we het adres en telefoonnummer,contact opgenomen en vandaag op bezoek.

Wat een SUPER Gezellige dag is geworden,net als vroeger,of we elkaar nog steeds zien,hoe MOOI kan dat zijn.

Bij het weggaan zei Bien we hebben nog wat voor jullie,kunnen jullie het op de projecten besteden,oh SUPER Dankjulliewel dat gaan we nog even goed besteden.We spreken af contact te blijven houden,tot de volgende keer weer.

Voor dat t donker wordt zijn we weer thuis.

Zaterdag 2-03-2024.

Vandaag kunnen we onze was weer ophalen,Makkelijk zeg en Lekker schoon.

Vanmiddag om 16.30u afgesproken om met de kinderen van Thamsanqa naar de kerk te gaan.

Ook nemen we alle trainingspakken mee die we van Miko 76 te Mill meegekregen hebben,daar zullen ze wel blij mee zijn.

Voordat de mis begint hebben we de kinderen bij elkaar welke het trainingspak past SUPER,dat past allemaal goed,en wat een Blije kinderen TOP.

Daarna zingen,dansen,bidden en zitten we Gezellig met z’n allen bij elkaar.

Aan het eind zeggen we alle kinderen gedag,en zeggen tot volgend jaar,ja want daar staan de taxi’s al te wachten,om iedereen weer thuis te brengen.

Met Tia Louise Kevin en Larissa drinken we nog even Koffie,en zeggen daarna ook tot volgend jaar,en rijden weer naar Summerstrand,waar we deze weken ons appartement hadden.

Wat vliegt de tijd toch ONVOORSTELBAAR,eerst maar even wat eten,daarna weer verder……….

Liefs,Dikke Knuffel,

Toon en Jeanne.

• 04 Maart 2024 - 18:25

Nico En Anja :

Zo heerlijk om jullie te volgen ! [e-1f970]

Jullie zijn supergoed bezig ..ook tijd voor jullie zelf nemen hè ??

Lieve groetjes voor 2 lieve vrienden...

Nico en Anja.

• 04 Maart 2024 - 18:45

Jessica Moorman:

Wat een avontuur weer, Jeanne en Toon! In het township soep koken, geweldig! Fijn dat jullie dit voor Samkelo en de kinderen hebben kunnen doen.

Ik hoor graag in Nederland nog eens alle andere verhalen....

Lieve groet,

Jessica

• 04 Maart 2024 - 19:04

Ben En Rikie:

Ja, geweldig jullie zo te volgen [e-1f970]

Goed te lezen dat jullie daar velen blij mogen en kunnen maken, goed bezig!!

groetjes!

Ben en Rikie

• 04 Maart 2024 - 21:00

Ria Van Bakel :

Jullie zijn goed bezig toppers [e-1f970][e-1f618][e-1f618]

• 05 Maart 2024 - 09:56

Anneke Stultiens:

Ha Jeanne en Toon,

Dat klinkt weer fantastisch!! Wat leuk om te horen dat alles zo goed gaat! En wat mooi dat Samkelo hier zo van geniet!

Allemaal geweldige bezigheden, jullie hoeven je niet te vervelen, da's wel duidelijk.....

Groetjes daar, een dikke knuffel voor Samkelo, Vuyo, Vivian en Roos! en alle Thamsanqa kinderen en moeders!

Lieve groet,

Sjaak en Anneke

• 05 Maart 2024 - 19:22

Erwin, Fred En Kas:

Lieve Toon en Jeanne,

Inderdaad nog steeds goed bezig !! En dat de kinderen daar zo blij zijn met soep en 2 broodjes. Je zou ze zoveel meer gunnen.

Heel veel plezier nog met iedereen daar en inderdaad ook pauze houden op z'n tijd.

Hier gaat alles nog goed. Ook jullie huis staat er nog.....dus maak je geen zorgen...hi hi hi

liefs van ons met een dikke knuffel.

• 10 Maart 2024 - 14:11

Ria Van Bakel:

RIA EN HANS

Hallo ; Bufjes alweer het einde van jullie werk vakantie inzicht .Geniet nog van die laatste dagen van jullie vakantie TOP WERK GEDAAN. Wij wensen jullie nog een paar fijne vakantie dagen en goede reis naar huis. Heel veel liefs en knuffels vanuit Heesch.[e-1f60d][e-1f60d]

[e-1f618][e-1f618][e-1f618]