EEN ANDERE AFSLUITING. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu EEN ANDERE AFSLUITING. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

EEN ANDERE AFSLUITING.

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

29 Maart 2020 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve Allemaal,

Wat een ANDERE afsluiting dit jaar.

Op de eerste plaats SORRY voor deze late reactie,het ging even niet anders.

Toon en ik zijn terug gekomen van Kaapstad met een VOLLE auto.Oude lappen,gordijnen,kleren,en een naaimachine.
Lappen voor Kleinskool,een naaimachine,gordijnen voor vrijwillig(st)ers huis.Kleren voor wie/waar ze kan gebruiken.

Door het coronavirus is er hier HEEL VEEL veranderd in een paar dagen,wat wij horen van Nederland is het daar nog erger.We houden ons aan de voorschriften:Afstand,hygiene etc.
In huis is het HEEL STIL geworden,alleen Hilda is er nog,de andere zijn allemaal naar huis.

We houden ons een paar dagen bezig in huis,met gordijnen,mondkapjes,electriciteit in Daphne haar naaikamer voor de winter.
Ondanks de sluiting van de projecten,zitten wij niet stil en houden ons bezig met allerlei klusjes in huis.

Hilda zet voor ons de foto's van Samkelo op een stick,zodat we deze makkelijk kunnen laten afdrukken.
De winkels zijn hier nog gewoon open,het verschil is dat er bij de ingang van elke winkel iemand staat met een spray bus desinfectie,allemaal even handen sprayen,zo ook bij het uit de winkel gaan.
Toon en ik gaan voor de laatste boodschappen hier:Foto's ontwikkelen,prikbord voor Samkelo,waterton met tap voor Nosi en n plastic tafeltje met stoeltje voor Aka.
We maken even afspraken,om deze laatste spulletjes toch nog even op afstand af te kunnen geven,GELUKKIG is dit nog gelukt.

LIEVE SPONSORS,

Even een overzicht van wat we deze keer gerealiseerd hebben met z'n allen:

-In Cynthia's huisje nieuw keukenblokje,15 meter nieuwe waslijn,kledingkasten gemaakt,sloten gerenoveerd.Materialen die nodig zijn zoals kit,spijkers,schroeven etc.
-Tinkertots creche 3 stoelen gemaakt,kraan gerepareerd in keuken,plint onder keukenblok.
Ithemba Joghurtjes voor alle kinderen.
-Nosi en Aka shack Electriciteit gemaakt,tafel en 4 stoelen,plastic tafeltje en stoel,waterton met tap,nieuwe gordijnen in slaapkamer en keuken,schortje en badjasje voor Aka.
Van Nosi kregen we nog een brief mee.DANKJULLIEWEL dat jullie onze shack laten voelen,doen uitzien als een ECHT THUIS voor Aka en mij.
-Vrijwillig(st)ershuis Nieuw keukenblad in de keuken van Peter en Daphne,Toon heeft 3 laden ingebouwd die Peter n half jaar geleden gekocht heeft,electriciteit gemaakt in de naaikamer,zo ook een lange tafel van oude planken die in de garage lagen.
-Samkelo Prikbord met de foto's van het graf van Oma.
-Kleinskool 2 watertonnen met tap voor de creche's.

Namens ALLEMAAL DANKJULLIEWEL,BAIE DANKIE,ENKOSI weer voor jullie bijdrage hieraan,zonder jullie hadden wij dit niet kunnen realiseren.Weet dat iedereen jullie HEEL DANKBAAR hiervoor is.

Dan worden onze tickets om naar huis te gaan gecanceld.
Langzaam wordt het ons duidelijk,dat ook hier de corona een grote impact heeft in alles.
Het bellen/mailen met B.A. om je ticket om te boeken kost HEEL VEEL tijd.
Dan denk je een ticket te hebben,klopt die ook niet.
Dan maar even naar de luchthaven in P.E. om alles te regelen,samen met Peter gaat Toon naar de balie.....
Ze bellen,het gaat hier nog wel even duren,intussen begin ik eten te koken,na een tijd komen ze terug.
Het is geregeld,maar zorg morgen maar dat jullie op tijd op de luchthaven zijn.
Toon knipt nog lappen op maat voor mondkapjes te maken,Daphne en ik achter de naaimachine,het lijkt wel een fabriek.
S'morgens koffer pakken,Toon knipt nog wat lappen,ik ruim de naaikamer van Daphne nog even op,zodat ze wanneer het hier koud wordt naar binnen kan............
Dan brengt Daphne ons naar de luchthaven om 11.30u,om 15.30u gaat onze vlucht naar Johannesburg,dus zijn we mooi op tijd.

Komen we aan de balie,wat blijkt .............is het nog niet geregeld,want ALLES is weer anders pppppfffffffffff wat nu.
Wachten,wachten en nog eens wachten,wat SPANNEND.
Rustig blijven zeggen we tegen elkaar,Komt Goed,Komt zoals het Komt,nemen zoals het komt.ALLE vertrouwen,dan komt er iemand,even zeggen,dat het nog even kan duren okay we wachten wel.........
Dan is het bijna 15.00u jullie kunnen nog met deze vlucht mee.We krijgen een papier in de hand in J.B. naar ticket sales B.A.,want tickets voor Heatrow zijn er nog niet bij,we houden van hieruit contact met J.B.Succes......................

In J.B. hetzelfde HEEL SPANNEND een LANGE rij staat te wachten kunnen/mogen we wel mee.Morgen is het hier ook lock down,geen vlucht in,maar ook niet uit.
Inmiddels hebben we contact met Koen Pap en Mam zal ik even kijken of KLM vanavond nog die kant opkomt en of er nog plaats is.Koen wacht nog maar even,ze zijn hier zo alles aan het proberen,we vertrouwen erop dat het goed komt.
Ook hier weer net tevoren,jullie mogen/kunnen allemaal mee,meteen door naar de gate,dat gaat dan ERG SNEL,doorlopen,vlug dat vliegtuig in,en ja hoor daar gaan we.
We zeggen tegen elkaar,als we maar in Londen zijn,zijn we toch al een stuk dichter bij huis.

In Londen ging het supersnel de tickets waren zo geregld,aan de balie kregen we meteen onze boarding passen.............

Dan landen we op Schiphol,naar de koffers,onze koffers liggen niet op de band.
Naar het kantoor van B.A. formulier ingevuld,de koffers worden thuis bezorgt.Lekker makkelijk.

We komen in de aankomsthal..............wat is dit................bijna geen mens te zien,alle winkels dicht.Even n kop koffie,Starbucks is open,daarna naar de trein ri huis.
We bellen nog even met Fred onze buuf,(die ons zou halen bij de trein)we hebben geen koffers bij,vanaf de trein nemen we de bus naar Mill.
Vanaf Mill zijn Toon en ik HEERLIJK naar huis gelopen,waar we om 16.00u de sleutel in onze achterdeur deden,we zijn er HEERLIJK om weer thuis te zijn.
Zeker nu in deze situatie,is het beter om thuis te zijn.
We hadden mogen blijven bij Peter en Daphne zolang als we maar wilden,Heel Lief,nu is het toch beter om thuis te zijn.
Toon en ik zijn HEEL DANKBAAR en BLIJ weer thuis te zijn.Ondanks het coronavirus.Wanneer we ons met z'n allen aan de regels houden die op dit moment gelden,KOMT T GOED,geef het de TIJD.

We snappen dat Afrika ook lock down is,je moet er niet aan denken dat de mensen in de Township het coronavirus krijgen.Met VELE mensen bij elkaar wonen,GEEN WATER in huis,voor VELE geen tot weinig eten..........................................................

Het was een ANDERE afsluiting dit jaar,Toon en ik zeggen tegen elkaar,volgend jaar weer verder gaan waar we dit jaar gestopt zijn.

Onze HARTELIJKE DANKJULLIEWEL ALLEMAAL voor jullie bijdragen van dit jaar.

ZORG allemaal GOED voor JEZELF,en wanneer het mogelijk is ook voor een ANDER. BLIJF GEZOND.

Liefs,

Toon en Jeanne.

• 29 Maart 2020 - 16:18

Marian En Nico:

Goed om na een mooie tijd in Afrika, waar jullie al weer van alles in elkaar geknutseld hebben, weer terug te zijn in Mill. Dat de terugreis anders verloopt als dat je gewend bent is nou eenmaal zo. Op dit moment is alles anders en niks meer zoals je gewend bent. Geniet van thuis en hou jullie je gezond.

Marian en Nico.