MORGEN ALWEER 3 WEKEN THUIS. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu MORGEN ALWEER 3 WEKEN THUIS. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

MORGEN ALWEER 3 WEKEN THUIS.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

21 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Hallo Allemaal,

Ja ja jullie lezen het goed,morgen alweer 3 weken thuis.Bij deze sorry, dat jullie zolang op het laatste verslag hebben moeten wachten.
Waar blijft de tijd.
Als de dag van gisteren weten we nog precies wat we de laatste dagen gedaan hebben.

Dinsdagmorgen worden Toon,Samantha,Stefanie en ik opgehaald door Tia op de Willetstreet.
In twee auto's rijden we naar het huis van Louise om met z'n allen te gaan ontbijten.
Daar aangekomen gaan we met z'n allen aan tafel,een heerlijk ontbijt en intussen wordt alles nog eens besproken.
Tia en Louise vinden het GEWELDIG wat er allemaal op Thamsanqa is gedaan afgelopen 5 weken.Ze kunnen het maar niet geloven dat alle huisjes weer in een woonbare staat verkeren.
Ze zijn ons allen ERG dankbaar hiervoor.
Ook deze keer geven wij weer aan, dat alles wat wij gemaakt en gedaan hebben is,dankzij onze sponsors in Nederland.
Ook vragen wij deze keer weer om zuinig te zijn op de spullen,en alles wat gemaakt is.Ook hier is hard voor gewerkt,leef er ook naar.
Tia en Louise geven aan dat ze ook deze keer weer regelmatig zullen controleren,en alles goed in de gaten zullen houden.

Om 10.45u gaat Toon met Evelien en Nadine nog even de laatste klusjes klaren.Hier een rail ophangen,daar nog een bord,nog een schap in de keuken etc etc.Met Samantha en Stefanie ga ik even op de koffie bij Zanela,de vrouw van Simpiwhe,wat erg gezellig was.

Dan brengen Samantha en Stefanie mij naar het kantoor van Thamsanqa,waar Simpiwhe op mij zit te wachten.
Ja hoor Simpiwhe is helemaal benieuwd naar het kaarten systeem,wat ik thuis op enkele kaarten na helemaal in orde heb gemaakt.
Samen met S doe ik de laatste kaarten,leg hem uit hoe het werkt.
Na een paar uur had S het door,en was helemaal blij hiermee.Alles op nummer terug te vinden,dat is iets uniek hier in afrika.
Om het systeem goed uit te leggen aan een afrikaan,eerst punt voor punt op een kaartje geschreven.Als eerste doe je dit, als tweede dat,en ga zo maar door.Ja na een paar uur had S het door.
Ben heel benieuwd hoe het er volgend jaar uitziet.

Na de uitleg gaat Tia mee naar de huisjes,waar Toon,Evelien en Nadine nog druk aan het werk zijn.
Inmiddels komen de jongens terug van school,ze hebben allemaal een brief en tekeningen voor ons gemaakt.
Een voor een lezen ze voor wat ze geschreven hebben voor Toon en mij.Daar worden wij even HEEL STIL van.Met trillende lippen,ogen vol tranen,zo zeggen ze hoe blij ze zijn met alles wat we gedaan hebben.
Een van de jongens heeft een brief geschreven voor de familie van Ome Toon.Ja de jongens zeggen Ome Toon,nu Toon voor de 4e keer hier komt.
In deze brief bedankt hij de familie van Toon,dat Toon naar hun mocht komen om de deuren,plafonds etc te repareren,ja mooi om te lezen.
Dan zeggen we tegen de jongens dat we voor nu weer klaar zijn,en volgend jaar weer terug komen.Het afscheid valt dan niet zo zwaar voor de jongens,we komen volgend jaar weer terug okay.
Met z'n allen staan ze te zwaaien,tot we ze niet meer zien.

Thuis aangekomen is Daphne al druk aan het koken,ja want vanavond hebben we afscheidsdiner.
Voor het diner zou ik nog een pan tomatensoep koken.Zogezegt zogedaan,daarna lekker douchen,en al wat spullen pakken voor het koffer.
Dan is het zover dat we aan tafel kunnen.Tia,Louise,Esther,Mike,ja allemaal met z'n 15e zitten we aan tafel,gezellig en HEERLIJK gegeten.
Tussendoor nog een speech van Tia,Louise en Peter,en voor je het weet is het alweer tijd om naar bed te gaan.

Woensdagmorgen:
Toon brengt Daphne en Hilda naar het werk,intussen pak ik de laatste spullen in het koffer.
Dan gaan Toon en ik nog even langs Ithemba,eerst nog yoghurtjes kopen voor alle kids.
We komen op Ithemba,er hangt een beetje een gespannen sfeertje.
Lumeez en nog wat andere stafleden van P.E. Menthle Health zijn daar.
We hebben het nog even over het vervoer van alle kinderen.Waarom STOPPEN,ook hier crisis,bezuinigen.
De grootste kostenpost het vervoer van alle kinderen.De gesprekken lopen nogal hoog op,maar of het zin heeft,dat is maar de vraag.
Het zou verschrikkelijk zijn als Ithemba er niet meer zou zijn voor deze kinderen.
Zitten ze dadelijk allemaal thuis?? Wie zal het zeggen,we weten het nog niet,blijven kontakt houden.
We gaan naar de krant zegt Maureen,we hopen het beste.
Maureen dat hopen wij ook,we moeten doorgaan.
Dan moeten we echt gaan,want ons vliegtuig vertrekt over een paar uur.
We nemen afscheid,en ook hier gewoon tot volgende keer kinderen,staf en Maureen.

Toon en ik gaan nog even afscheid nemen op Lelethu,en halen meteen Hilda op,die hier aan het werk is.
Daarna halen we Daphne op,en rijden regelrecht naar het vliegveld.
Op het vliegveld staat Peter ons al op te wachten.
Koffers uit de auto en naar de balie,meteen aan de beurt,gaat allemaal snel voor afrikaanse begrippen.
Dan is het WEER afscheid nemen,nu van Peter en Daphne,is moeilijk maar moet wel.Daphne zegt nog zo mooi,ik hoop dat het jaar HEEL SNEL gaat dit keer,dan zijn jullie zo weer hier.
Ook van Hilda nemen we weer afscheid,tot volgend jaar.
Dikke XX,door de douane,nog even kijken,zwaaien,en weg zijn ze weer.
13.15u stijgen we op vanaf Port-Elizabeth,was een MOOIE vlucht.
Alles verliep prima,rustig,op tijd, en zo komen we donderdag 1 maart aan op Dusseldorf.
Daar staan Anita en Rob die ons weer veilig thuis brengen.

Je zou zeggen je raakt er aan gewend na 4 en 6 keer Zuid-Afrika,maar het is elke keer weer wennen.
Inmiddels zijn Toon en ik weer helemaal gewend,en vinden het ook thuis in Nederland heerlijk.


In de tijd dat Toon en ik in Zuid-Afrika waren is de website van onze stichting www.stichtingthamsanqa.nl de lucht in gegaan.Samen met een groep oud/vrijwillig(st)ers zetten wij ons in voor Thamsanqa.
Voor diegene die interesse heeft,misschien zin heeft om ook vrijwillig(st)ers werk te gaan doen.
Of voor diegene die Thamsanqa een steuntje in de rug willen zijn,kijk s.v.p. op de site.


Langs deze weg willen we IEDEREEN,VOORAL onze SPONSORS DANKJULLIEWEL zeggen voor ALLES.
Namens de kinderen van Ithemba en Thamsanqa.Namens Kleinskool en Lelethu.
Zonder JULLIE hulp,was dit ons NOOIT gelukt,nogmaals BEDANKT hiervoor.


Dankjewel aan allen voor jullie belangstelling,berichtjes,telefoontjes,sms,reageren op de site etc.
NOGMAALS ALLEMAAL BEDANKT.



Liefs, Toon en Jeanne.

  • 22 Maart 2012 - 08:37

    Anneke Stultiens:

    Ha Jeanne en Toon,

    Mooi Jeanne, wat een rijk gevoel moet dit geven!
    Dank je wel dat je jullie ervaringen weer hebben willen delen met ons.

    Groetjes van Anneke

  • 22 Maart 2012 - 11:52

    Rudis:

    haaa jeanne en toon,

    wat een super mooi verhaal weer!
    wat gaaf die brief van de jongens van thamsanqua kan me voorstellen dat je het toen niet meer droog kon houden..
    ik spreek je weer gauw!

    groeten Rudis

  • 23 Maart 2012 - 20:49

    Cor En Ria:

    Ha geweldig om te lezen ,hier wachten we op,Groetjes

  • 12 April 2012 - 05:43

    Janske:

    Ha lieve Toon, lieve Jeanne

    jullie verhaal staat er alweer 3 weken op, en ik kwam er steeds maar niet aan toe (dat blijft toch ook een terugkerend probleem he;)) maar ik heb er ook nu weer met terugwerkende kracht heel erg van genoten! Wat is het fijn om te lezen hoeveel jullie weer hebben kunnen doen! En wat een mooi afscheidscadeau zo van de jongens!! Jullie hebben het heel erg verdiend!! Ik kan me niet voorstellen
    dat Ithemba niet door zou kunnen gaan, maar wat is het spannend.. blij dat we nu ook Riet en haar broer hebben die zich daar nu ook voor gaan inzetten!

    Heel veel liefs, Janske

  • 13 Maart 2013 - 22:00

    Jitske:

    Hallo Toon en Jeanne,

    Ik vroeg mij af of jullie alleen bemiddelen voor Thamsanqa of ook voor o.a. Lelethu en Ithemba?
    Het lijkt mij geweldig om in verschillende projecten vrijwilligerswerk te komen doen.
    Ik heb veel ervaring in werken met (special needs) baby's en kinderen.
    Vanaf november 2013 wil ik zeker voor 4 maanden naar ZA om daar te helpen.
    Ik wil best wel wat betalen voor mijn kost/inwoning etc..maar liever niet via een grote organisatie een tas vol geld geven waar niets van terecht komt op de projecten zelf.
    Zouden jullie mij kunnen helpen of kunnen bemiddelen voor mogelijkheden in PE?
    Alvast heel erg bedankt.

    Groetjes,
    Jitske.

  • 13 Maart 2013 - 23:58

    Toon En Jeanne Van Kuppeveld:

    Hallo Jitske,

    Wat leuk dat je voor 4 maanden naar Zuid-Afrika gaat,een heerlijk vooruitzicht.
    Toon en ik zitten in de Stichting Thamsanqa,maar wanneer wij in Zuid-Afrika zijn, ondersteunen wij ook de projekten Ithemba,Lelethu en Kleinskool.

    Wat kost en inwoning betreft zijn wij dan bij Peter en Daphne in Port-Elizabeth,vanaf daar gaan wij naar de projekten.

    Voor informatie wat Thamsanqa betreft zie de site www.stichtingthamsanqa.nl
    Ook mag je ons gerust bellen of mailen voor meer informatie apvankuppeveld@hotmail.com
    Tel: 0486-431430.

    Groetjes, Jeanne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Beste Allemaal,

Hallo even voorstellen, ben Jeanne van Kuppeveld-Straatman en woon in Mill.

In april 2008 heb ik via een stichting het dagcentrum ITHEMBA,in Port Elisabeth te zuid-Afrika leren kennen.
Een dagcentrum waar dagelijks 44 geestelijk en lichamelijk gehandicapten kinderen van 6-18 jaar opgevangen worden,en te eten krijgen wat er thuis vaak niet is. Daar heb ik 5 weken vrijwilligerswerk gedaan,en was vanuit nederland de eerste vrijwilligster die daar kwam. Heb in die 5 weken HEEL VEEL kunnen doen en betekenen voor de kinderen en het dagcentrum, dankzij al die mensen die mij toen sponsor geld mee hebben gegeven, GEWELDIG, nogmaals DANK.
Nu bijna een jaar later op 8 Februari, reizen Toon mijn man en ik samen af om weer naar Ithemba te gaan. Nu niet meer via de stichting maar op eigen houtje.
Met eigen ogen gaan zien of alles nog goed werkt en aanwezig is wat in april 2008 gerealiseerd is, van het toen opgehaalde sponsorgeld.
Ook deze keer zullen wij de kinderen van Ithemba extra eten en aandacht gaan geven. ter plekken gaan bekijken wat er HEEL HARD nodig is, of gemaakt en eventueel vervangen moet worden.
We gaan kijken en doen wat er in onze mogelijkheid ligt. En bij terugkomst zullen wij net als vorige keer alle sponsors persoonlijk een impressie sturen van wat we allemaal gerealiseerd
hebben van het opgehaalde sponsorgeld.

Heel veel groetjes,
Toon en Jeanne.

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2024

De laatste dagen van 2024 in Port-Elizabeth.

04 Maart 2024

SA-NE SAMKELO en Nelly’s SOEPKITCHEN FANTASTISCH.

28 Februari 2024

Wat een POWERVROUW Tia uit Motherwell.

21 Februari 2024

Vandaag woensdag n dag niks doen.Lukt dat?

16 Februari 2024

Wat een INDRUKKEN,voelt na 4 jaar weer als Thuis.
Jeanne

Beste Allemaal, Hallo even voorstellen, ben Jeanne van Kuppeveld-Straatman en woon in Mill. In april 2008 heb ik via een stichting het dagcentrum ITHEMBA,in Port Elisabeth te zuid-Afrika leren kennen. Een dagcentrum waar dagelijks 44 geestelijk en lichamelijk gehandicapten kinderen van 6-18 jaar opgevangen worden,en te eten krijgen wat er thuis vaak niet is. Daar heb ik 5 weken vrijwilligerswerk gedaan,en was vanuit nederland de eerste vrijwilligster die daar kwam. Heb in die 5 weken HEEL VEEL kunnen doen en betekenen voor de kinderen en het dagcentrum, dankzij al die mensen die mij toen sponsor geld mee hebben gegeven, GEWELDIG, nogmaals DANK. Nu bijna een jaar later op 8 Februari, reizen Toon mijn man en ik samen af om weer naar Ithemba te gaan. Nu niet meer via de stichting maar op eigen houtje. Met eigen ogen gaan zien of alles nog goed werkt en aanwezig is wat in april 2008 gerealiseerd is, van het toen opgehaalde sponsorgeld. Ook deze keer zullen wij de kinderen van Ithemba extra eten en aandacht gaan geven. ter plekken gaan bekijken wat er HEEL HARD nodig is, of gemaakt en eventueel vervangen moet worden. We gaan kijken en doen wat er in onze mogelijkheid ligt. En bij terugkomst zullen wij net als vorige keer alle sponsors persoonlijk een impressie sturen van wat we allemaal gerealiseerd hebben van het opgehaalde sponsorgeld. Heel veel groetjes, Toon en Jeanne.

Actief sinds 17 Jan. 2009
Verslag gelezen: 1690
Totaal aantal bezoekers 89847

Voorgaande reizen:

25 Januari 2012 - 01 Maart 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: