Laatste verslag dit keer vanuit thuis. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Laatste verslag dit keer vanuit thuis. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Laatste verslag dit keer vanuit thuis.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

06 Maart 2010 | Nederland, Amsterdam

Ja jullie zullen denken een laatste verslag vanuit thuis.
Ja dit moet wel,want het was de laatste week in Zuid-Afrika ONMOGELIJK om via hotmail onze weblog te schrijven,en ook om onze mail te bekijken en schrijven.
Maar ook dit was niet anders,maar nemen zoals het komt.
Wel jammer voor diegene die thuis op ons verhaal zitten wachten,vandaar dat we dit nu vanuit thuis alsnog even doen zodat jullie weer allemaal op de hoogte zijn.

Vrijdag zijn we naar Lelethu gegaan,waar Joan de huismoeder aan Toon had gevraagt om nog wat te maken voor ze.
Toon is meegegaan,ze willen heel wat gemaakt hebben,wat in een week ZEKER niet te maken valt.Omdat Toon in de Willetstreet nog druk bezig is stelt hij voor om eerst dit alles af te maken.
Volgens Joan is het geen noodgeval op Lelethu en kunnen ze nog wel een poos,of zelfs tot volgend jaar wachten,okay.

Zaterdag zijn we druk bezig op de Willetstreet,ja nog een paar dagen en dan zit het erop.Toon zegt deze dagen nog hard nodig te hebben om alles zover klaar te krijgen.

Zondag gaan we naar de markt in Port-Elizabeth,die is elke zondag langs het strand.Mooie markt met echte Afrikaanse spulletjes.
Vandaag gaan er ook weer verschillende vrijwilligsters naar huis,en worden naar het vliegveld gebracht wat zo'n twintig minuten van P.E. vandaag ligt.
Het is een PRACHTIGE dag,om ook nog even te genieten van het strand.
Het is hier elke avond vroeg naar bed,want s'morgens is het om +6.00u weer dag.

Maandagmorgen gaat Toon verder met zijn projekt op de Willetstreet,en ik ga met Hilda naar Lelethu waar de kindertjes weer wachten op hun flesje.
Spreek met Joan af dat het deze keer voor Toon niets uithaald om wat voor Lelethu te doen,maar dat ze volgend jaar op de eerste plaats staan wanneer we terug komen.Joan zegt wij kunnen makkelijk wachten tot die tijd.
Joan nodigt Hilda en mij uit om dinsdag mee te gaan lunchen voor het werk dat we gedaan hebben in deze tijd.
Zo zijn er ook twee medewerksters die 5 jaar in dienst zijn en in het zonnetje worden gezet.
We zorgen vandaag weer met z'n allen dat alle werkzaamheden gedaan worden,en om 17.00u gaan we voldaan naar de Willestreet waar iedereen weer terug komt van zijn of haar projekt.
Waarna we óm 19.00u weer met z'n 14e aan tafel zitten om heerlijk te eten,en gezellig na te praten.

Dinsdag Hilda en ik gaan naar Lelethu,Toon blijft op de Willetstreet waar hij bezig is om een rond blad op de tafel te maken.En de Hollandse keuken tot in de puntjes af te werken.Wij op Lelethu hebben met z'n 10e een gezellige lunch,en krijgen als dank nog een mooi certificate of service aangeboden,als aandenken aan Lelethu.
Ook deze dag weer druk in de weer,sávonds afscheidsdiner van Hilda die gaat woensdag weer naar huis,ook Tia van Tamsanqa komt meeeten.Voor Hilda Toon en mij heeft Tia ook nog een woord van dank voor wat we allemaal gedaan hebben in deze weken.Ook DANKJEWEL aan onze SPONSORS want zonder jullie was dit voor ons ONMOGELIJK.NOGMAALS DANKJULLIEWEL AAN ALLE SPONSORS.

Woensdag vandaag gaat Hilda terug naar Nederland.
Ik ga naar Ithemba,waar ik te horen krijg dat Maureen in het ziekenhuis ligt voor haar longen.
Samen met Josephine,Bianca en Albertine een HEERLIJKE dag op Ithemba.
We spelen,geven de kinderen eten,brengen ze naar huis,en hebben een gezellige dag.
Josephine is met een van de kinderen die in een rolstoel zit aan het spelen,de rolstoel is ZO onhandig,oud,kapot,wanneer je een beetje verkeerd draait lopen de banden eraf,NIET om mee om te gaan ZO lastig.Josephine geeft aan dat dit nou al de ZOVEELSTE keer is dat dat DING het weer niet doet.
Ik vraag is er dan geen andere rolstoel,of oplossing nee dus.
Vandaag kijk ik ook nog even naar de voorraad van de verbandtrommel,zeep,handschoenen etc.zodat er voorlopig weer voldoende is.

Donderdagmorgen voordat ik naar Ithemba ga,ga ik naar de apotheek met een lijstje van alle spullen die nodig zijn.
Loop de winkel door met een karretje om alles bij elkaar te zoeken.
Wat zie ik daar in de hoek van de winkel staan, 5 rolstoelen op een rijtje,allemaal nieuwe.
Ik bekijk ze op m'n gemak en denk dat zou nou wat zijn voor op Ithemba een nieuwe rolstoel GEEN overbodige luxe,bekijk de prijzen,en loop daar wat te denken.
Ga naar de kassa,en betaal,dan loop ik naar huis,onderweg bedenk ik me dat is toch geen overbodige luxe n nieuwe rolstoel erbij op Ithemba,voor algemeen gebruik.
Thuis aangekomen heb ik het er met Toon over,die zegt DOEN.
Daarna loop ik terug naar de winkel,en even later loop ik met een nieuwe rolstoel over straat voor Ithemba.
Peter brengt mij naar Ithemba,rolstoel en andere spullen gaan mee.Op Ithemba hebben Josephine,Albertine en Bianca overleg gehad over als er nog sponsogeld over is om een rolstoel te kopen want dat er met deze niet te werken valt.Dan komen wij binnen met een nieuwe rolstoel,nou zeggen ze daar hebben wij het net over gehad, dat is toch ook sterk zeg en nu is hij er al.
Ierdereen is er HEEL ERG BLIJ mee.

S'middags gaan we met z'n 10e naar Maureen op bezoek,steeds met z'n 2e afwisselen,Maureen was helemaal verrast.
Sávonds hebben we afscheidseten van Toon en mij,laatste avond.
Met z'n 14e zitten we aan tafel HEEL GEZELLIG,vandaag heeft Toon z'n tafel af,en gebruiken we deze meteen.
He he zegt Daphne hier heb ik dan 10 jaar op gewacht,ja het is echt gemakkelijk,het eten erop zetten,en maar draaien tot dat iedereen wat te eten heeft gehad.
Toon bracht wieletjes en een draaisysteem uit Nederland mee,want vorig jaar hebben we daar alles voor afgezocht in Zuid-Afrika,en niet kunnen vinden.
Met z'n allen hebben we een fijne avond gehad.Toon en ik krijgen van Peter en Daphne nog een mooi beeld om mee naar huis te nemen,PRACHTIG.

Vrijdagmorgen,koffer pakken,ja want nu zit het er echt op.
Voordat we naar huis gaan willen we toch Tia nog even verrassen zodat ze het een klein beetje makkelijker heeft,we bellen haar op,en vragen of ze over een uur op de Willetstreet kan zijn,waarom vraagt ze.
Nou zeggen wij we hebben nog een verrassing voor Tamsanqa,dan kom ik er meteen aan.
Deze afgelopen weken hebben we vaak te horen gekregen dat het moeizaam gaat op Tamsanqa,moeilijk om alle 35 mensen voldoende te eten te geven.
Toon en ik overleggen,zullen we Tamsanqa geld geven,we weten dat het hier HEEL HARD NODIG IS.
Tia is om 9.45u hier,we geven haar een enveloppe waar ze voor een half jaar 35 mensen groenten en fruit kan geven.Met tranen in haar ogen zegt ze dat deze precies op tijd komt.
Weten we in iedergeval dat het ook deze keer weer HEEL GOED besteed is.

Zo hebben we ook voor EEN jaar schoolgeld betaald aan een alleenstaande moeder met een gehandicapte zoon.
Je praat dan maar over 200 rand,voor ons ongeveer 20euro,maar voor hier is dat voor een alleenstaande moeder ENORM veel geld.
Als je hoord dat ze elke maand 20 rand afbetaald aan school,en er ook HARD voor moet werken.Wij zeggen op onze beurt laten we ze eens verrassen,ook deze keer HEEL BLIJ.

Hoe vaker je hier komt,des te meer mensen je leert kennen.Hoe beter je ziet waar het HEEL GOED gebruikt kan worden.En waar het ook ZEKER de MOEITE WAARD is.

Wat hebben we in grote lijnen in deze 5 weken gekocht en gemaakt.

-Ithemba verschillende keren joghurt,
olie,eieren etc.gegeven.
-2 paar schoenen gekocht voor Ithemba
-4 Schooltruien
-2 Schoolbroeken
-1 paar schoenen,broeken,etc voor
Chumoney met Dorien gekocht.
- Spullen bij de apotheek.
- Een nieuwe rolstoel.

- 60 kleerhangers kasten Tamsanqa

- Een jaar schoolgeld voor 'n
gehandicapte jongen,met een
alleenstaande moeder.

Dan niet te vergeten de rollator en shirtjes van WLM die mee zijn gegaan naar Zuid-Afrika.

Dan is het vrijdag 12.00u,Daphne en Peter komen thuis om ons naar het vliegveld te brengen.
Nadat we van iedereen afscheid genomen hebben.
Afscheid:DE GEBOORTE VAN EEN
HERRINNERING,hoe fijn we het weer gehad hebben deze 5 weken,en wat we allemaal hebben kunnen doen.Een PRACHTIGE tijd,voldaan stappen wij in de auto,en zeggen TOT ZIENS,TOT VOLGEND JAAR.

NOGMAALS DANKJULLIEWEL AAN ALLE SPONSORS,want zonder jullie was dit niet gelukt,SUPERBEDANKT ALLEMAAL.

Dan vliegen we van P.E.naar Johannesburg,Dubai en als laatste Dusseldorf na een HELE FIJNE vlucht te hebben gehad ,zijn daar ons Imke Mam en Anita die ons ophalen.
HEERLIJK om die weer te zien en vast te houden.
Na een uur in de auto zijn we weer thuis.
Heerlijk lekker warm (dankjewel Freddy) de verwarming aan.
Al snel komen onze buurkindjes Renske en Kas ons verwelkomen en zo ook Edwin en Erwin,KEI LEUK.
Ook HEERLIJK om weer thuis te zijn.

Even bellen naar Peter en Daphne dat we weer thuis zijn,en alles HEEL GOED heeft gegaan.

Allemaal KEIBEDANKT voor de LEUKE reacties op onze weblog,en het meeleven,dit heeft ons HEEL GOED gedaan.Toon en ik hebben dit zeer gewaardeerd.

NOGMAALS ALLE SPONSORS KEIBEDANKT.

Liefs, Toon en Jeanne.

• 06 Maart 2010 - 23:51

Cor EN RIA:

geweldig wat jullie allemaal gedaan hebben,mooi om te lezen,groetjes van ons we horen doei doei

• 07 Maart 2010 - 12:09

Marius En Gerrie:

Hallo Toon en Jeanne,
    Welkom terug in ons rijke Nederland!
    Met een voldaan gevoel en weer een ervaring rijker..

Tot snel!

groetekus Marius en Gerrie

• 07 Maart 2010 - 20:10

Hoebe:

hoi toon en jeanne, welkom in nederland, super, ik heb veel bewondering voor jullie werk in zuid-afrika. tot gauw, veel groetjes hoebe

• 07 Maart 2010 - 22:40

Wies:

Ha Jeanne en Toon,

Wat weer een indrukwekkende, drukke en ik denk een zeer dierbare periode in jullie leven. Geweldig wat jullie hebben gedaan, echte bewondering voor jullie. Heel veel groetjes en tot ziens . Wies

• 12 Maart 2010 - 14:35

Anja L:

hoi toon en jeanne
    hardstikke leuk wat jullie daar allemaal gedaan hebben
    ik heb alles een beetje gevolgd.petje af voor jullie

groetjes anja

• 09 September 2010 - 22:45

Miranda:

Hallo,..
    voor de eerste keer jullie verslag gelezen en de foto's bekeken.
    Wat geweldig om te zien wat jullie daar allemaal voor goeds doen, en zeker weten dat t voor jezelf heel veel voldoening geeft!
    Veel groeten en tot een volgende keer,
    wie weet waar we elkaar deze keer tegen komen!?

Hartegroet Miranda en Iwan, Maura Sabien!
    Slowakije!!