Van Plettenberg,naar Kaapstad,nu weer in P.E. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Van Plettenberg,naar Kaapstad,nu weer in P.E. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Van Plettenberg,naar Kaapstad,nu weer in P.E.

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

26 Februari 2010 | Nederland, Amsterdam

Ja Ja daar zijn we weer,jullie hebben wel even moeten wachten,maar het ging niet anders.
Zuid-Afrika wah koelamatatoe,rustigaan.
Toon en ik hebben een HEERLIJKE week in Plettenburg gehad,heel veel gewandeld,en lekker uitgerust.
Vrijdagavond kwamen Peter,Daphne en Hilda voor een weekend naar Plettenburg,we hebben het keigezellig gehad,zaterdag naar de zee met z'n allen.
Zondagmorgen was het wat donker weer,zijn we een eind rondgegaan met de auto.Zondagmiddag hebben we ons naar Robberg (een natuurreservaat) laten brengen waar we een wandeling,rotsbeklimmen en zandloop hebben gedaan van ongeveer 3 uur,PRACHTIG wat een mooi stuk natuur hier.
Daarna gekookt en heerlijk gegeten,op tijd naar bed want s'morgens ging de wekker om 4.30u Peter Daphne en Hilda gingen weer terug naar P.E.
Toon en ik zijn met de Intercapebus om 10.00u naar Kaapstad vertrokken.
We hebben nog zitten kijken om te vliegen,maar met de bus was toch een heel stuk goedkoper,dus dat maar gedaan.
S'avonds om 18.00u komen we in Kaapstad aan waar Arwin(de man van Annelies) ons op komt halen.
We worden hartelijk verwelkomt,thuis wacht Annelies ons op met een HEERLIJK diner,samen gegeten,en op tijd naar bed.
Aan tafel meteen besproken wat we dinsdag gaan doen op de school van Annelies.
Dinsdagmorgen om 6.30u uit bed,want om 7.30u gaan we met Annelies naar de Lavender Hill skool.
GEWELDIG om weer daar te zijn,alle leerkrachten komen om 8.00u samen om de dag door te praten,van hoe of wat er te gebeuren staat.Ook wij mogen hierbij aanwezig zijn,en worden van harte welkom geheten op skool.
De meeste leerkrachten van vorig jaar zijn nog aanwezig,leuk om iedereen weer terug te zien.
Annelies heeft alles goed voorbereid voor de komende drie dagen.
Zowel voor Toon als mij staan er verschillende werkzaamheden op papier,aan het werk dus.
We komen verschillende leerlingen tegen van vorig jaar en maken een praatje,dan naar de klas van Annelies,waar ze les geeft in toerisme.
Toon heeft de gereedschapskist van Arwin meegekregen,samen met Sydney de congierge van school loopt hij de kapotte spullen na en schrijft meteen op wat er zoal nodig is.
Slotje hier,schroefje daar,dan nog een busje pur om een deurstijl goed vast te maken,en ga zo maar door.
Als je hier zo rondkijkt zegt Toon is er nog wel werk voor weet ik hoelang.
Maar we hebben afgesproken om hier drie dagen te blijven,dus jullie zeggen maar wat het belangrijkste is voor nu,zogezegt zogedaan.
Iedereen hier staat ervan te kijken hoe snel Toon iets gemaakt heeft,dat kennen ze hier niet.
De Lavender Hill skool is een school met 1150 leerlingen,allen afkomstig uit de Township,onvoorstelbaar arm.
Kinderen komen op school zonder gegeten te hebben,er is thuis niks.Voor sommige van hen is er zelfs nog geen bed in huis.
Thuis huiswerk maken kan ook niet,de meeste doen dit op school.
Annelies verteld soms komen leerlingen niet op school,de dag daarna vraag je waarom was je niet op school,dan wordt er gezegt er was geen eten,ik kan dan beter de hele dag slapen,dan dat ik naar school kom.Leerlingen hebben dan geen energie meer om nog wat te doen,dus slapen ze de hele dag.
We kunnen een boek schrijven van verhalen die je hier hoort,in wat voor omsandigheden ze hier leven niet te vatten.
Zo kom ik ook weer in de praktijkklas waar nog steeds maar 2 naaimachines staan voor 52 leerlingen,vraag of de leerkracht nog steeds niks erbij heeft gekregen,nee zegt ze deze 2 naaimachines zijn nog steeds die van mij,en krijg er niet meer bij.
Wat ik wel al jaren vraag,maar andere dingen zijn hir nog steeds belangrijker zegt ze.
Tussen de middag komen in de klas van Annelies steeds kinderen naar binnen om te vragen of er nog wat te eten is.Ze weten dat Annelies altijd eten van huis mee brengt,en op school uitdeeld.
Vele kinderen hebben een zakje chips bij,vraag waarom chips,dit is het goedkoopste krijg je dan te horen brood is veel te duur,maar dan hebben we toch wat gehad.
Zo zijn we hier drie dagen heel druk in de weer geweest met van alles en nog wat.
De shirtjes van WLM hebben we voor deze school bestemd,donderdagmorgen heeft een leeraar de leerlingen bij elkaar geroepen om de shirtjes te
ontvangen.Ze blijven op school,en als de school een toernooi,of
fietstoer heeft,worden deze gebruikt,ze krijgen hier een HELE GOEIE bestemming.
De andere die nog thuis staan zullen opgestuurd worden naar deze school,wat waren ze toch blij hiermee.
Zo besluiten Toon en ik op donderdagmorgen met Sydney naar de Makro(ja die hebben ze hier in de stad ook)te gaan om naar een naaimachine te gaan kijken.
Natuurlijk even flink pingelen,en dan nemen we er 2 mee inplaats van 1.Ook hebben we hier naar tweedehands machines gekeken,maar ben je bijna net zo duur uit als dat je een nieuwe koopt.Nou dan maar 2 nieuwe kopen.

Zo hebben we ook met Annelies afgesproken om voor de lunch 25 kinderen uit te nodigen en die brood,kip en koeldrink te geven in haar klas.
Onderweg op de trap zat daar een kind alleen,zeg tegen har kom maar mee naar de klas,krijg ook jij wat lekkers te eten.
Wat hebben ze toch allemaal genoten,PRACHTIG om te zien,ECHT GENIETEN.
Na het eten staat een van de leerlingen op,om te bedanken voor het lekkere eten.
Zo gaat er ook een staan,en wrijft met haar handen over de buik en zegt,zo lekker heeft mijn buik allang niet meer gehad,met een big smile op haar gezicht.

Het is teveel om allemaal op te schrijven wat we hier allemaal mee maken.Maar wij hopen dat jullie een klein beetje een indruk hebben van hoe het er hier aan toegaat.

Nadat we even iedereen gedag hebben gezegt,geen afscheid genomen,want volgend jaar gaan we ook hier weer terug om te kijken of er nog alles staat,en gebruikt wordt natuurlijk.
Ook namens de Lavender Hill skool alle sponsors weer HEEL VEEL DANK.

Donderdagavond om 18.00u zijn we vanuit Kaapstad weer vertrokken met de Capeliner bus,vanmorgen om 7.00u waren we weer in P.E. waar Daphne ons ophaalde.

Vandaag vrjdag gaan we in de middag naar Lelethu om te kijken wat daar nog te doen valt.
Joan de huismoeder heeft gevraagt of onze Toon nog wat schappen kan maken.
Volgende keer dus weer meer.

We hebben nog EEN week tegaan,in deze week zullen we nog naar Ithemba,Lelethu en de voedselbank gaan.

KEIBEDANKT voor alle leuke berichtjes op onze weblog,fijn om jullie reacties te lezen.

Voor allemaal heel veel SUCCES waar iedereen mee bezig is,en natuurlijk HEEL VEEL GROETJES,LIEFS,

Toon en Jeanne.

• 26 Februari 2010 - 12:08

Fred En Erwin:

Lieve Toon en Jeanne,

Tjonge tjonge....als ik deze verhalen lees...denk je bijna..."ik ga ze ook helpen"....want ik denk dat je daar nooit klaar bent. ik ben benieuwd om alle verhalen hier thuis weer te horen....bij een bekske koffie !!!

Heel veeel succes daar nog en we horen wel hoe we het volgend jaar ook kunnen helpen....

Heeel veeel liefs van Fred, Erwin en Kas

• 26 Februari 2010 - 12:11

Marius En Gerrie:

Gelukkig,jullie zijn er nog;-)
    En nog goed bezig. Hoeveel km zitten er tussen het een en ander reizen? We hebben geen idee hoe groot de afstanden zijn.
    werkze nog en genietze nog!
    groetjes van ons

• 26 Februari 2010 - 21:02

Wies:

Ha Toon en Jeanne,

Wat leuk om weer wat van jullie te horen. Fijn dat jullie lekker hebben genoten van jullie vrije week, hadden jullie ook verdiend.
    En met de bus naar Cape Town, het duurt even maar is ook ontzettende mooie trip ('s nachts zie je dat natuurlijk niets op de terugreis).
    Wat toch een ellende als de kinderen honger moeten lijden, dan besef je toch maar weer hoe goed we het hebben.
    Het lijkt me bijzonder waardevol als je mensen daar echt ter plaatse kunt helpen, nieuwe schoenen, naaimachines, kasten etc.
    Ik wens jullie nog een hele fijne week en doe de groeten aan Peter en Daphne.
    Groetjes Wies

• 26 Februari 2010 - 21:35

Carola:

Lieve Jeanne,
    Pleun heeft ons vanavond gebeld en ze vroeg of wij je weblog nog hadden gelezen: nee dus!! Net weer even gedaan, ook alle foto's bekeken. Blijft toch bijzonder dat wij ook heel veel daarvan hebben gezien.

Doe de groeten aan je man en een dikke kus aan Peter en Daphne. We kijken ernaar uit jullie allemaal weer te zien.

Dikke kus Carola en Marcel

• 27 Februari 2010 - 12:32

Tante Marietje:

toon en jeanne
    het mailadres van jullie heb ik in het begin al naar An en Dora gestuurddaar had Dora om gevraagd ,vanmiddag ga ik met jullie mam naar de karstraat de verjaar dag van jos zal de felicitaties overbrengen,nog een fijne en nuttige week en tot 6 maart groetjes tante marietje

• 27 Februari 2010 - 17:38

Cor-RIa:

He jeanne en toon,prachtig om dit allemaal te lezen en de fotos te bekijken.Dedagen gaan daar natuurlijk ook snel doordat er veel te doen is.veel succes met alles wat jullie nog willen doen.verwen ze maar lekker ,groetjes van hier en een dikke knuf

• 27 Februari 2010 - 22:57

Anneke Stultiens:

Hoi Jeanne en Toon,

Wat mooi weer jullie verhalen, wat geweldig toch dat jullie die mensen daar zo blij en gelukkig kunnen maken.Petje af voor jullie en mooi dat jullie zelf ook even hebben kunnen genieten van elkaar en jullie "vrije tijd".
    En nu weer terug in P.E. voor de laatste week.
    Nog heel veel succes met jullie goede werk daar en we zien elkaar gauw weer in Nederland. Ik zou het leuk vinden om binnenkort jullie life-verhalen te horen in Mill of in Heesch!!!!
    Nog en hele mooie laatste week en een hele goede reis het volgend weekend.
    Geniet er nog maar even van!

Lieve groeten van Sjaak en Anneke

• 28 Februari 2010 - 08:17

Nico En Anja:

Jullie zijn dus nog steeds goed bezig daar.
    Maar jullie hebben ook lekker een weekje genoten en dat is ook belangrijk.
    Werk ze nog en probeer zoveel mogelijk te genieten want dat blijft toch het belangrijkste....
    Lieve groeten van ons aan jullie.

• 28 Februari 2010 - 12:22

Verbruggen.annie2gma:

geweldig er zijn geen woorden voor.

• 28 Februari 2010 - 12:27

Pleun:

Hee,

Weer helemaal leuk allemaal! Super om het allemaal te lezen!! Jullie hebben weer goede dingen daar gedaan. Geniet er nog maar eventjes van. Als je het naar je zin het gaat het altijd snel! Doe ze de groetjes van mij:)

Liefs, Pleun

• 28 Februari 2010 - 13:57

Anita:

Hoi Hoi Super om weer allemaal te lezen, je kan daar zeker ook mooi wandelen, wel vermoeiend, zo te zien, wat super om te zien dat je de kinderen zo verrast met eten, onvoorstelbaar, geniet er nog lekker van, inderdaad de laatste week gaat in, wij gaan nu `n feestje bouwen, en durf bijna nie te zeggen, taartje eten, heel veel succes nog, en verwen ze nog maar lekker, want ze zullen dadelijk jullie weer gaan missen, zeker weten! gr. de Bakkertjes

• 28 Februari 2010 - 17:53

Toon En Maria Emons:

Nou Toon en Jeanne het is weer een heel verhaal. Maar Toon kan nog steeds goed vooruit zien we wel. En al die inkopen die jullie hebben gedaan. Ja geloof maar dat ze er blij mee zullen zijn. Wij wensen jullie nog een hele fijne week en veel succes met jullie werk daar. Groetjes van Toon en Maria

• 04 Maart 2010 - 16:34

Marius En Gerrie:

Nu begint het toch echt af te tellen! We wensen jullie nog een fijne dag morgen,twee gezellige avonden en een hele goeie reis terug! Enne...neem een ietsiepietsie zon mee??

• 05 Maart 2010 - 14:45

Franka:

Lieve Jeanne en Toon, jullie hebben geweldig veel gedaan in die paar weken hier in Zuid Afrika. Daar heb ik ontzettend veel bewondering voor. Helaas vliegt de tijd en zitten jullie nu in het vliegtuig terug naar Nederland. Jullie worden hier gemist. Peter liep net langs en zei dat het zo stil was in huis.
    Liefs, Franka

• 05 Maart 2010 - 16:12

Wilma Yoga:

Beste Jeanne en Toon,Mijn afrikaanse hart gaar open als ik jou verslag lees. Ik wens je veel plezier en ook doorzettingsvermogen als het niet loopt zoals je wilt. Het lijkt mij dat je goed aan het werk bent eerst goed kijken wat er nodig is en wat de mensen zelf willen en dan pas aan de slag.Veel lieve groete n Wilma en graag tot ziens.
    (Heb je mijn vorige reactie wel gehad?)

• 05 Maart 2010 - 20:29

Anneke Stultiens:

Ha Jeanne en Toon,

En dan is het ook zomaar weer voorbij.......
    Jullie hebben geweldig veel gedaan daar, echt heel erg mooi om te lezen over jullie belevenissen en al die foto's te bekijken.
    Nu zitten jullie weer hoog en droog daar boven in de lucht en morgen weer thuis......
    Je kunt weer terugkijken op een schitterende tijd daar, nog lekker nagenieten voor je weer aan het werk moet.
    Tot gauw ziens, hopelijk hebben jullie een goed reis gehad en leuk om jullie verhalen een keer life te horen!

Hartelijke groeten van Sjaak en Anneke