Zaterdag om 14.30u gereedschapskist gesloten. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Zaterdag om 14.30u gereedschapskist gesloten. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Zaterdag om 14.30u gereedschapskist gesloten.

Door: Toon en Jeanne.

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

04 Maart 2017 | Nederland, Amsterdam

We hopen dat Iedereen een MOOIE en GEZELLIGE carnaval heeft gehad op wat voor manier dan ook.

Maandag komen we na de middag terug van ons weekend Plettenberg.We hebben een HEERLIJK weekend gehad.Vanavond komen Tia en Louise eten,meteen ons afscheid,dus met z'n allen gekookt,waarna gezellig gegeten.Afscheid omdat er de gehele week geen tijd meer voor is,en zowel Samantha als wij volgende week maandag weer terug vliegen naar huis.Na t eten hebben Louise,Samantha en Eline een overleg,wij praten nog na met Tia,Peter en Daphne.Dan maken we een planning voor komende week,want er staat nog vanalles op onze lijst.

Dinsdag:Toon en ik hebben met Eline afgesproken om mee naar de projecten te gaan.We beginnen bij Kleinskool.Ook deze keer is er voor het eten uitdelen een dienst net als altijd komen ook deze dinsdag de mensen uit de buurt met een plastic zak,die gevuld wordt met eten wat er door de buurt winkels is gebracht.Elke week brengen de winkels uit de buurt levensmiddelen die niet meer in de winkel verkocht kunnen worden naar kleinskool,om deze uit te delen aan de mensen.Na de dienst lopen de mensen in rijen naar buiten,en krijgen bij de uitgang een plastic zak gevuld met levensmiddelen die er op dat moment beschikbaar zijn.Ook geven ze op Kleinskool allerlei cursussen voor jongeren,en is ook hier een creche geopent.Sinds 4 dagen is er een nieuwe manager aangesteld Andy Theunissen,deze is van plan om weer vele projecten in Kleinskool zoals:timmeren,breien,haken de naaimachines etc op te starten.We hopen volgend jaar te zien,dat er weer veel werk wordt verzet in deze buurt.
Eerst onderweg even naar een winkel yoghurtjes halen voor de kinderen op Ithemba,daar aangekomen zien we de meeste kinderen buiten,ze zijn aan het sporten,allemaal sportkleren aan,MOOI om te zien.Noxi en Fezi zijn met een aantal kinderen naar het zwemmen,SUPER om te horen.Wat een actie hier,PRACHTIG om te zien.Eline Ithemba laten zien waarna we naar Samkelo rijden,niet ver van Ithemba vandaan.We worden al meteen verwelkomt door vele bekenden,Samkelo is vandaag een dag naar Oma,dus niet thuis.De directrice maakt een foto van Toon en mij,en zegt,deze laat ik morgen aan Samkelo zien,wij geven aan deze week nog terug te komen.Intussen is het lunchtijd,we gaan thuis wat eten,en daarna meteen door naar de tweedehands winkel Big Bucks voor stoelen en een kast in het huis van Lulama.Bij Big Bucks meteen een kast gevonden,maar geen stoelen,jullie zullen het niet geloven we willen net gaan,wat komen ze daar binnen brengen HEEL VEEL stoelen,van een of ander restaurant volgens de jongens daar.Nou dit zijn nog prima stoelen,5 beste eruit gehaald en apart gezet,naar de baas voor een MOOIE prijs,ALTIJD even afdingen hier,want de spullen zijn voor Thamsanqa.We kunnen ze vandaag nog bezorgen zo dat is snel,adres gegeven,betaald en we kunnen weer gaan.
Dan gaan we naar Lelethu waar nu 6 kleine kinderen verblijven,Christina verwelkomt ons,FIJN om haar weer terug te zien.Joane die zelf ziek op bed ligt,vraagt mij om bij haar te komen.Fijn om haar na 2 jaar weer terug te zien,jammergenoeg is ze ernstig ziek,maar blijft ZEER positief.We hebben gezellig zitten praten,dan wil ze ook Toon en Eline zien,meteen vraagt ze of ik a.s. vrijdag mee kan helpen,er gaan dan 2 kinderen naar het ziekenhuis,is prima afgesproken,tot vrijdag.Inmiddels is het laat in de middag,en gaan we weer richting huis,een dag vol met MOOIE en minder mooie dingen.

Woensdag:Vandaag blijft Toon op de Willet en begint met het ophangen van eigengemaakte handdoekenrekjes,op elke kamer van de vrijwillig(st)ers.Voor mij is het achter spullen aan voor Ithemba,Under the Tree en Alvis.Ithemba heeft een hele lijst van spullen die nodig zijn,Under The Tree heeft nog een E.H.B.O. kist en wat andere spullen nodig,hier ben ik vanmorgen,en n deel van de middag mooi mee bezig.Ook tussendoor nog even met Daphne naar de stoffenwinkel in Walmer.De dag is weer helemaal vol gepland.Alvis was vorige week met Toon op het dak bezig,komt hij van de trap af,ik denk zie ik dat goed,zijn schoenzolen waren doorzeeft met gaten,grote gaten.Diezelfde avond aan tafel over gehad,dan hoor je dat Alvis het nog steeds niet makkelijk heeft,besloten om deze keer Alvis nieuwe werkkleren en winterschoenen te kopen.Peter en Daphne vinden het een geweldig mooi gebaar naar Alvis.We hopen dat maandag,de laatste dag dat we hier zijn,deze s'morgens nog aan Alvis te kunnen geven.

Donderdag:Toon en ik rijden samen naar Under The Tree,om de E.H.B.O.kast op te hangen,ook nog even wat extra schroeven in de toiletrolhouders.Mooi om te zien dat de w.c. in gebruik zijn,jullie hebben het ons een stuk makkelijker gemaakt in deze weken,Dankjulliewel wordt er met z'n allen gezegt,Fijn om te horen,GENIET er met z'n allen van zeggen wij dan,we hopen jullie volgend jaar weer te zien,en ben zuinig op alle spullen.Take good care.Dan rijden we naar de Tinkertots,waar Eline en Samantha aan het werk zijn.Eline kwam op het idee om kapstokken te hangen voor de rugzakken van de kinderen.Nu liggen deze allemaal op n hoop in elke klas,waar ook nog vele mieren aanwezig zijn,niet zo fris.Ja ja zegt Toon hoe gaan we dit doen,we vragen hoe en waar ze de kapstokken willen,meten en schrijven alles op.Oh er zijn ook nog wat deurtjes van de keuken stuk,en eraf okay.Onderweg zegt Toon ik ga ze zelf maken,n plank tegen de muur,ronde houtjes erin,en eigenlijk iets ertegenaan zodat de rugzakken er niet afschuiven.Even later zeg ik tegen Toon als we nou eens van die houten puzzelstukken hebben,kunnen we die ertegenaan maken okay,dan meteen maar even gaan kijken.En ja hoor wat we in ons hoofd hebben is even later werkelijkheid.In een winkel vinden we houten puzzels met de nr 1 – 10,mooie prijs,niet duur dan maar kopen,zijn we al een heel eind.Als we thuis zijn gaat Toon dit natuurlijk meteen uit proberen,en is het een GROOT succes,ECHT HEEL MOOI.Ja dat gaan er wel 55 worden verdeeld over 3 klassen.Toon is druk met de kapstokken,ik heb inmiddels de naaimachine weer klaargezet,om het tafelkleed voor de buitentafel om te zomen.Tot laat in de avond zijn we met z'n allen weer druk bezig.

Vrijdag:Toon brengt Eline naar Kleinskool,daarna gaat hij verder met de kapstokken.Daphne brengt mij naar Lelethu,waar ik met Pri een van de vrijwilligsters hier meega naar het ziekenhuis.Een van de kinderen is al daar,en n ander kindje gaat er ook nog heen,deze nemen wij samen mee.In het ziekenhuis aangekomen is het andere kindje net bij de dokter, we hebben geluk nu gaan we niet lang wachten,kunnen we het andere kindje weer mee terug nemen.Als we terug zijn help ik mee met eten geven,de was etc etc.Vandaag is Christina haar laatste werkdag,we eten n taartje,en hebben wat coledrink.Er zijn maar 6 kinderen op Lelethu,ook hier is het bezuinigen wat personeel betreft,en krijg je gewoon je ontslag,en zit je weer thuis zonder werk.Toon heeft om 11.45u de kapstokken klaar,laad alles in de auto en gaat richting Tinkertots.Alle kapstokken hangen,keukenkastjes zijn weer gemaakt,dan vraagt de kokkin van Tinkertots Toon please my kitchen doors also broken can you PLEASE make them.Het is hier heel dichtbij please please,okay Toon gaat mee,even later zijn ook die deurtjes weer gemaakt,allemaal weer blij.Daphne haalt mij op bij Lelethu.Toon komt om 17.30u thuis,inmiddels heb ik tomatensoep gekookt voor 12 mensen,vanavond zijn we uitgenodigt bij Esther de zus van Daphne,waar we een gezellige avond hebben met z'n allen.

Zaterdag:Toon hangt vandaag de laatste spullen op in het vrijwillig(st)ers huis,lijmt nog een stoel van Tinkertots die Eline maandag weer meeneemt.Vandaag heb ik Jessica gevraagt om mee te gaan naar een winkel,waar ze voor haarzelf wat mag uitzoeken.Wanneer je voor Alvis wat koopt,vinden wij dat we Jessica niet voorbij mogen lopen,en ook voor haar wat willen/kunnen doen.Al jarenlang werken Alvis en Jessica bij Peter en Daphne,vrijwillig(st)ers die hier zijn geweest weten waar we over praten.Na jaren komen Alvis en Jessica wanneer we tussen de middag thuis zijn bij ons aan tafel zitten,wat wij HEEL FIJN vinden.Gewoon net als thuis,met z'n allen aan tafel.Vanmorgen om 9.45u kwam Jessica,samen zijn we naar de winkel gelopen.Onderweg vraag ik wat ze nodig heeft,de winter komt eraan,mijn schoenen zijn niet goed meer voor de winter,ook een winterjas is hard nodig.Na vele winkels gehad te hebben vinden we schoenen,n jas en n vest,zo Jessica kan de winter weer door.Bij Mr Price hebben ze alle spullen die Jessica nodig heeft,wat is ze toch blij.Jessica loopt n stukje mee,waarna ze een taxi terug neemt naar de township waar ze woont,we nemen afscheid en zeggen tot maandag.Dan loop ik terug naar huis,waar Toon met de laatste stoel bezig is.

Dan is het 14.30u de gereedschappenkist gaat op slot,tot volgend jaar.Het is prachtig weer,zullen we nog even naar de zee gaan,ja doen we.Dat was HEERLIJK,om 18.00u komen we thuis,even in de tuin met Peter zitten praten,Eline en Samantha gaan uit.Vanavond blog schrijven,want morgenvroeg even naar de markt,om 12.30u met z'n allen naar Louise,de Thamsanqa kinderen zijn hier allemaal bij elkaar,Eline,Samantha,Toon en ik gaan ook.Daarna gaan we Samkelo nog bezoeken.

Maandagmorgen:Naar Ithemba waar we de laatste spullen van deze keer gaan brengen,tandpasta,tandenborstels,rijst,eieren,meel,aardappelen etc etc.Vegers,handvegers wasbak voor in de blauwe standaard van de jongens en zo nog vele spullen meer.In ons Laatste blog kunnen jullie lezen wat we met z'n allen hebben waar gemaakt in deze 4 weken.Vele van jullie hebben ons toen we naar Zuid-Afrika gingen gevraagd:Wat gaan jullie deze keer doen,zoals wij altijd zeggen,dat weten we niet EERST ZIEN,dan pas weten we wat wel dan niet nodig en mogelijk is.Nu na 4 weken zeggen Toon en ik tegen elkaar,wanneer we terug kijken.Joh het was weer SUPER,en wat hebben we DANKZIJ JULLIE ALLEMAAL HEEL VEEL KUNNEN en MOGEN doen.Langs deze weg ALLEMAAL onze Hartelijke DANK hiervoor.
Maandagmiddag om 18.00u zullen we van hieruit weer vertrekken richting huis,ook weer HEEL VEEL zin in,om jullie ALLEMAAL weer terug te zien.Vanuit thuis zullen we ons laatste blog schrijven,omdat we de laatste dagen nog druk zijn met tot ziens zeggen.
Heel Veel Goeten,Liefs voor Allemaal

HEEL VEEL BETERSCHAP voor Alle zieken

Van Harte Gefeliciteerd voor Alle jarigen

Liefs,

Toon en Jeanne.

• 04 Maart 2017 - 23:30

Anneke Stultiens:

Dag jeanne en Toon,

Klinkt weer heel goed Jeanne en Toon, Klasse!
    Ze zijn weer blij met jullie daar in P.E. Julie hebben weer veel werk verzet!
    Een hele goede reis terug en veel groeten nog aan iedereen,

Liefs van Sjaak en Anneke

• 05 Maart 2017 - 08:53

Gerdy:

Lieve Jeanne en Toon.
    Wat hebben jullie weer keihard gewerkt en super veel gedaan en gerealiseerd daar . En vooral,weer het verschil gemaakt. Wat zouden de mensen daar toch zonder jullie handige en verstandige hulp moeten? Ik hoop ook dat Julie ervan genoten hebben en terug kijken op weer een geweldige tijd in ons PE.
    Goeie thuisreis. Liefs en een dikke knuffel voor jullie allebei

• 05 Maart 2017 - 09:12

Rikie En Ben:

Dag Jeanne en Toon.

Fijn om te lezen dat het allemaal weer goed is gegaan deze week en dat jullie nog veel hebben kunnen doen!
    Nog de hartelijke groeten aan iedereen, een fijne terugreis en tot ziens in de Uilweg!

Ben en Rikie

• 05 Maart 2017 - 09:46

Stefanie Van De Pas:

Hoi Toon en Jeanne,
    fijn om te lezen dat jullie weer heel veel nuttige dingen hebben kunnen doen! goede reis maandag, en veilige thuiskomst!
    groetjes, Stefanie

• 05 Maart 2017 - 09:47

Hilda:

Hallo Toon en Jeanne,

Wat gaat de tijd toch snel en wat hebben jullie veel gedaan!
    Vooral Toon met zijn "gouden handen"heeft weer veel mensen blij gemaakt!
    Leuk om te lezen dat je ook nog geholpen hebt bij "mijn project" Lelethu.
    Ik wens jullie een goede-veilige reis terug en we zien elkaar snel.
    Kan ik al jullie verhalen horen en foto's zien.
    Doe iedereen de groeten en geef Esther vanmiddag een dikke knuffel.

Liefs,
    Hilda.

• 05 Maart 2017 - 10:15

Jessica :

Dag Toon en Jeanne,

Geweldig om te lezen wat jullie daar allemaal doen... en wat ben ik jaloers op jullie handige handen (timmeren, naaien, etc.. ) :).

Een hele goede vlucht geweest en ik hoop tot snel!

Lieve groet,
    Jessica

• 05 Maart 2017 - 19:52

Ria VD. Hoogen:

Hè jeanne en toon!geweldig om dit allemaal te lezen.
    Wat hebben jullie daar veel werk verzet.
    Wat zullen ze daar blij mee zijn!
    En genieten van alles wat er gedaan is!!
    Wij wensen jullie een hele gedoe reis weer naar huis en tot ziens,
    Groetjes Cor en Ria

• 08 Maart 2017 - 16:26

Marius En Gerrie:

Welkom thuis na een paar weken succesvol klussen en genieten!
    Jullie hebben weer goed en veel werk verricht!
    tot snel!
    x Marius en Gerrie