WAT EEN INDRUKWEKKENDE WEEK. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu WAT EEN INDRUKWEKKENDE WEEK. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

WAT EEN INDRUKWEKKENDE WEEK.

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

27 Februari 2015 | Nederland, Amsterdam

Hallo Lieve Allemaal,

Na een HEERLIJK weekend in St.Francis Baai,samen met Peter,Daphne,Ben en Rikie,komen we maandagmorgen om 10.30u weer terug thuis op de Willetstreet.
Even weer alles op een rijtje krijgen,wat voor tijd hebben we nog,en wat moet er nog gebeuren voor vrijdag.
Na bijgepraat te zijn van hoe en wat,weer allemaal aan de slag.
De maandag vliegt voorbij met nog wat boodschappen doen,spullen die nodig zijn deze laatste week.

Dinsdag 24 Februari:

Vandaag 3 jarigen Tonny Kuypers Sabrina van den Hoogen en Kevin van Grinsven Allemaal Van Harte Gefeliciteerd.

Vandaag gaan we mee naar Human Dignity Center,Ben geeft muziekles aan de klassen van Lotte en Carolien,helemaal geweldig.
Toon,Rikie en ik blijven op de Willetstreet tot 10.00u,en gaan dan naar HDC.
Vanmorgen heeft Ben de rollator meegenomen voor een van de kinderen in de klas van Lotte.
Als we aankomen blijkt dat het meisje voor wie de rollator bestemd is nog thuis is.
Na overleg met de leerkracht zitten Toon Sandile en ik in de auto om haar op te halen,en naar school te brengen,om te kijken of ze wat met de rollator kan doen.
We zitten midden in de township van Walmer,ONVOORSTELBAAR wat je hier tegen komt.
Meisje opgehaald en weer naar school terug,wat een prachtig gezicht de rollator komt helemaal goed terecht,na even uit te leggen hoe deze werkt heeft ze het al snel door,en loopt met een blij gezicht de klas binnen.Prachtig,nu kan ze zichzelf verplaatsen,waar ze maar wil,en eerst was ze afhankelijk van anderen om haar heen,om haar te helpen.
Dan brengen we haar weer thuis,waar moeder is leggen moeder uit van de rollator en vragen haar om deze op school te laten.
In de township waar geen wegen verhard zijn,en hoe ze wonen,nee hier kun je niets met een rollator doen,dus hij blijft altijd op school staan dit is het beste.

Na de middag om 14.00u komen we thuis,even eten,dan samen met Rikie patronen maken voor schorten om woensdagmorgen op Thamsanqa de dames weer les te geven.
We lopen even naar de Mum's een stoffenzaak hier in de buurt,en halen stof voor 4 schorten voor kookprojekt Ithemba,en 2 voor de dames van Thamsanqa die deze schort morgen zelf gaan maken,onder begeleiding van Rikie.
Toon is bezig met het bureau van Vuyo,wat we rond 17.00u even gaan plaatsen.
Natuurlijk gaan we ook nog even langs Samkelo,die voor 2 maanden op een andere kamer woont.Zijn kamer is verhuurd aan een particulier.
Samkelo is een beetje boos,dat hij is verhuisd,maar na even met hem gepraat te hebben,was het weer helemaal goed met hem.
Toon en Ben zetten het bureau in elkaar bij Vuyo,deze is helemaal onder de indruk en zegt maar steeds joh joh joh,hij heeft er geen woorden voor.
Het bureau bestaat helemaal uit stukken hout die we bij de 2e hands zaak hier hebben bijeengekocht,en waar Toon natuurlijk weer een PRACHTIG stuk van heeft gemaakt.
Wanneer het staat gaat Vuyo met zijn rolstoel er aan zitten,en straald van top tot teen,ook nog even Samkelo proberen,projekt HELEMAAL geslaagd echt SUPER.
Karin een andere vrijwilligster hier in huis is ook even meegegaan,om Samkelo en andere te bezoeken,Karin is nog langer hier dan wij,en gaat nog vaker naar Samkelo,helemaal fijn.

Woensdag 25 Februari:

Vandaag onze Jos jarig,een paar keer proberen te bellen,maar helaas Jos niet doorgekomen,maar alsnog Jos Van Harte Gefeliciteerd,wij hopen dat je een mooie dag hebt gehad.

Vandaag naar Thamsanqa,Toon Ben en Rikie brengen mij naar kantoor waar Tia is met de Asibavikele,Toon neemt de sleutels mee van jongens en meisjeshuis,en rijd samen met Ben en Rikie naar Ellens huis,waar Rikie samen met Nandipha en Ellen de schorten maakt.
Toon en Ben rijden door om bij het jongenshuis en Lulama's huis nog verschillende dingen te repareren.
Op kantoor zitten de vandaag 13 vrijwillig(st)ers alle papieren in te vullen die Tia vanmiddag naar Child Welfare moet brengen.
Alle uren die ze in de township gewerkt hebben bij gezinnen waar wat aan de hand is staan hier genoteerd.
Je kunt het vergelijken met bij ons de thuiszorg,alleen hier is alles te voet.
Vanmiddag mag ik met Mimmie,een van de Asibavilele te voet gaan ervaren wat voor werk deze doen.
Elk jaar opnieuw heb ik gevraagt om mee te mogen lopen,nog nooit gelukt,maar deze keer wel,hier kijk ik ERG naar UIT.
Om 12.00u is het dan zover,Tia brengt Mimmie en mij naar Motherwell de route die Mimmie altijd loopt.
In deze buurt woont Mimmie,Pet op wandelschoenen aan en lopen maar.
Tia dacht dat mij dit niet zou lukken,omdat het te warm was,ik zei ben helemaal voorbereid,heb alles bij.
Daar gaan we dan,op huisbezoek MIDDEN in de township,wat een ERVARING joh joh,van het ene huis naar het andere huis,echt een ervaring op zich.
Loopt daar zo een blanke vrouw met een zwarte vrouw,iedereen die je tegenkomt even buurten natuurlijk.
We hebben twee huizen gehad,komt er een jongen op ons af:Mijn moeder vraagt of jullie even naar haar komen okay doen we,zogezegt zogedaan.
Het is lastig,erg moeilijk op te schrijven wat je hier allemaal ziet,hoort,ruikt etc etc.
Het was echt helemaal GEWELDIG om dit te mogen meemaken en ervaren,met Mimmie heb ik afgesproken,wanneer we volgend jaar terug komen,als het mag van Tia om weer met haar mee te lopen.
Wanneer Tia ons weer ophaald,rijden we langs het huis van Mimmie,en zeggen haar gedag.
Wat een SUPER werk verrichten deze Asibavikele zeg,iedereen in de buurt kennen ze ook,en alles wordt zo onder controle gehouden.Is er een ziek kind,of wat er ook is er is, echt een mooie controle onder elkaar zo.

Dan rijden Tia en ik naar het Erica huis,waar 2 kinderen van Thamsanqa verblijven,voor om te beginnen een half jaar.
Het is een soort van bij ons een kostschool,waar je dag en nacht verblijft,intern,waar alles tot in de puntjes verzorgt is.
Als we aankomen controle,wachten in de wachtkamer een van de mensen van daar gaat de dames halen,alles HEEL gecontroleerd.
Daar komen ze aan,twee blije dames,we vragen hoe het gaat,helemaal SUPER om dit aan te mogen horen,ze hebben het hier ZO naar hun zin.
Alles is zo geweldig geregeld,school,sport,spel,regelmaat echt ALLES geregeld.Zelfs het eten,7 x per dag zegt een van hen,ze noemt alles op Tia en ik zitten met open mond dit aan te horen.
Een van de dames heeft diabetes,ook hiervoor is hier alles SUPER geregeld gelukkig.
We zitten gezellig te praten,en dan zeggen ze we hebben om 16.00u zwemmen,met andere woorden,jullie kunnen zometeen gerust gaan hoor,echt lachen.
Maar oh zo blij dat het hen hier goed gaat,en ze het hier ZO naar hun zin hebben.
We nemen afscheid,ik zeg tot ziens tot volgend jaar,doe goed je best,want alles wat je hier doet is voor jezelf wah,even een dikke knuffel en daar gaan we weer.
Tia brengt mij terug naar de Willet,wat een INDRUKWEKKENDE dag was dit Tia,dankjewel dat ik dit mocht ervaren en beleven,samen met jullie.
SÁvonds nog even schorten maken voor de Ithemba kinderen die meedoen aan het kookprojekt,want vrijdagmorgen gaan we nog even naar Ithemba om dit alles weg te brengen.

Donderdag 26 Februari:

Vandaag hebben we een projektendag met ALLE vrijwillig(st)ers die hier,en in een ander vrijwillig(st)ershuis wonen.
Twee taxi's komen voorrijden,en wij met vieren in Harry,achter elkaar aan rijden we eerst naar Ithemba,dan naar Ubomi Ubutsha,Human Dignity en als laatste Kamvalethu.
Ook deze dag ZEER INDRUKWEKKEND,niet te beschrijven wat we deze dag allemaal gezien,gehoord en geroken hebben.
Een ervaring die voor ALtijd blijft,niet te beschrijven.
Als we s'avonds terug komen heeft Peter de BBQ warm en zitten we met 15 aan tafel om nog eens na te praten over deze ONVOORSTELBAAR INDRUKWEKKENDEDAG.
Dan valt weer eens de stroom uit,Ruud DANKJEWEL voor die FIJNE lampen van jou,hebben we toch licht.
Oh jeee er moet nog 1 schort klaar voor morgen,wat nu.
Na een uur he he daar springt het licht weer aan,en kan ik weer achter de naaimachine,nog een schortje.
Ja hoor die is ook weer klaar,kan morgen mee naar Ithemba.
Toon en Ben spuiten nog even voor de bijen,en dan is het weer middernacht,bedtijd,want morgen nog even naar Ithemba.

Vrijdag 27 Februari:

Naar Ithemba alle spullen wegbrengen die we gekocht en gemaakt hebben,ook de rollator gaat mee voor een jongen op Ithemba,komt helemaal goed terecht.
Wat een PRACHTIGE familie hier op Ithemba,er wordt gezongen,gesprongen,gebeden en gelachen.
Wat zijn ze blij met de spullen die wij meebrengen,DANKJEWEL alle SPONSOREN,helemaal SUPER.
Wat je met een klein beetje toch al niet kunt doen hier.
Zo even tegen iedereen gedag zeggen,TOT ZIENS,TOT VOLGEND JAAR.
Geen afscheid nemen,dat doen we niet dat is voor hier niet fijn.
Als we ze allemaal gehad hebben,komen we buiten ,en zien daar opeens auto"s wassen staan,ook nog even daar langs onze Harry wassen,zo klaar zeggen ze.
Harry wordt helemaal in de watten gelegd,binnen en buiten helemaal schoon,SUPER.
Daarna weer terug naar de Willetstreet,want om 14.00u moeten we bij de trein zijn.
Vandaag gaan we met de trein naar Johannesburg,waar we op t vliegveld een auto gehuurd hebben,en zo terug komen naar Port Elizabeth.
Woensdagnacht slapen we bij Barry en Candice,waarna we weer terug komen in P.E.
Donderdagavond hebben we hier ons afscheidsdiner met iedereen,dan vrijdag alles inpakken,en sävonds vanaf hier weer naar huis vliegen.

Voor nu even vakantie,waar we met z'n allen wel een beetje aan toe zijn.

Voor iedereen waar jullie me bezig zijn HEEL VEEL SUCCES,GROETEN,DIKKE KNUFFEL,tot snel.
Moet nu echt stoppen,want ik moet nog in de douche.

Liefs, Toon en Jeanne.

• 27 Februari 2015 - 12:01

Hilda:

Lieve Toon en Jeanne,

Alweer een mooi-indrukwekkend verhaal!
    Ik kan me de geur en alles wat je ziet wel een beetje voorstellen!
    En wat zijn jullie weer druk geweest CHAPEAU!!!!
    Wens jullie HEEL VEEL plezier op jullie reis!
    Geniet ervan!!

Lieve groetjes aan Peter en Daphne!

Groetjes,
    Hilda.

• 27 Februari 2015 - 16:37

Jessica:

Dag Toon en Jeanne,

Wat een heerlijke verhalen weer om te lezen!
    Super wat jullie allemaal doen...

Liefs aan iedereen daar en geniet nog van de laatste vakantiedagen...

Lieve groet,

Groetjes, Geert en Anja

• 27 Februari 2015 - 20:02

Gerard:

Dag Jeanne en Toon

Na het lezen van jullie verslag besef ik wel dat jullie een heel drukke week achter de rug
    hebben, dus geniet deze week dan ook maar volop ik denk dat jullie dat verdient hebben.

Groetjes grad en riekie

• 27 Februari 2015 - 20:14

Geert Dionne:

Heel veel plezier op jullie vakantie!!!
    Geniet met z'n alle.
    Groetjes Geert Dionne en de kids

• 27 Februari 2015 - 22:23

Anneke Stultiens:

Ha Jeanne en Toon,

Dank je wel voor jullie verslag. jullie hebben weer veel mooie dingen gedaan!
    Nu nog een weekje reizen en tja....dan, jammer genoeg, weer richting Nederland.
    Wij wensen jullie nog een hele fijne reis samen en tot binnenkort weer in Nederland,

Groetjes van Sjaak en Anneke

• 01 Maart 2015 - 12:00

Marian En Nico:

Een hele fijne welverdiende vakantie toegewenst, geniet ervan.

Groetjes uit Sint Tunnis

• 01 Maart 2015 - 13:57

Ria Van Den Hoogen:

Hoi , Jeanne , Toon , Ben , en Rikie ,
    wat prachtig om die verhalen , te lezen , en wat hebben jullie toch veel werk verzet.
    En nu toe aan een welverdiende vakantie ,geniet ervan de groetjes en we horen weer
    vanaf Langenboom Cor en Ria

• 01 Maart 2015 - 16:46

Anita Pieter:

Geniet van jullie welverdiende vakantie!!!!!
    Groetjes van ons allemaal

• 02 Maart 2015 - 08:34

Gerrie V. Driell:

Wat een drukke week, geniet van jullie vakantie, en een goede reis terug

We horen nog van jullie tot gauw in Vorstenbosch.

• 02 Maart 2015 - 12:25

Gerdy Ter Denge:

He jeanne en Toon
    Wat zijn jullie weer vreselijk actief met alles , iedereen en de vele projecten. Fantastisch om dat allemaal te lezen. Het is net of ik er zelf bij ben .
    Geniet nog even van de laatste dagen, Jeanne vooral van de warmte.
    En doe iedereen d e groeten van ons en een dikke knuffel voor Peter en Daphne.
    En groetjes van ons

• 02 Maart 2015 - 16:59

Toon En Maria Emons:

Het was weer een heel mooi verhaal.
    Weer druk bezig geweest met zijn allen.
    Wat zullen de mensen daar blij zijn geweest met jullie inzet.
    Maar nu wensen wij jullie een hele fijne vakantie.
    En een goede reis terug.

Gr. Toon en Maria.

• 04 Maart 2015 - 11:37

Mariska & Charlotte:

Jeetje....wat een avonturen weer! Weer goed en veel werk verricht lezen we wel. Jullie hebben je vakantie verdiend! Geniet ervan met z'n allen en tot volgende week.

• 04 Maart 2015 - 13:05

Ria :

Toon Jeanne wij wensen jullie nog een fijne vakantie en tot snel ;
    voor straks goede reis terug;
    liefs Ria en Hans

• 04 Maart 2015 - 19:41

Marius En Gerrie:

Jeanne en Toon,

Fijn dat jullie samen weer zoveel hebben kunnen doen!
    Ook fijn om het samen met Ben en Rikie te kunnen doen! Zij weten nu precies hoe het allemaal is, ruikt en voelt! Lijkt me een mooie ervaring!
    Geniet van de laatste dagen en een goeie reis terug naar Nederland met Lentetemperaturen :-)

• 05 Maart 2015 - 22:55

Mari & Mieke:

hoi Toon en Jeanne

Wij lezen dat jullie het druk hebben gehad ,weer aan vakantie toe ?
    Wij wensen jullie een goede thuis reis toe
    Geniet nog even en we zien jullie wel weer.

groetjes Mari Mieke