Wat gaat de tijd snel alweer de tweede week. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu Wat gaat de tijd snel alweer de tweede week. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Jeanne Kuppeveld - WaarBenJij.nu

Wat gaat de tijd snel alweer de tweede week.

Blijf op de hoogte en volg Jeanne

23 Februari 2014 | Nederland, Amsterdam

Hallo Allemaal,

Op de eerste plaats nog even alle jarigen PROFICIAT,en een FIJNE verjaardag.
Marian van Kuppeveld,Youp en Maud Straatman.
Voor 24 februari Kevin, Sabrina van den Hoogen en niet te vergeten Tonny Kuypers onze buurvrouw die de mooie leeftijd van 60 jaar mag gaan vieren vandaag.Tonny pak er maar een flinke borrel op,wij houden hem tegoed proost,FIJNE DAG VANDAAG.
25 februari Jos Straatman ook proficiat Jos.

Dinsdagmorgen is Toon druk in de weer met de keuken,muurtjes worden weggekapt,die er strakjes niet meer passen,de oude aanrecht eruit en ga zo maar door.
De noodkeuken beneden is al druk in gebruik,en iedereen hier heeft er zijn weg al in gevonden.Na een paar dagen weet je niet beter.
Carolien en Anneke vragen mij mee te gaan naar Thamsanqa,zwemmen met de kinderen van de creche.Met acht kinderen kunnen we wel een paar handen en ogen erbij gebruiken.Inderdaad met acht kleine kinderen is het opletten geblazen.We hebben een heerlijke morgen bij Louise thuis,de kinderen hebben na een uur de grootste lol,en vinden het allemaal geweldig.In het begin wat bang,maar een voor een wat aandacht en even later vonden ze het allemaal geweldig.
Tussendoor wat drinken,druiven en wat chipjes eten,echt een uitje voor de kinderen waarvan ze met volle teugen genoten,PRACHTIG om te zien.
Om 14.30u thuis,ligt Daphne ziek op bed.Er ligt nog was om op te hangen,dat maar even gedaan en sávonds mee eten gekookt.
Na het eten gaan Toon en Peter nog even richting zee,even een duik nemen,komen ze terug wat is er toch gebeurd.
Toon vind het heerlijk een duik in de zee,Peter ook,maar durft er niet zo ver in,als Toon dan een heel eind in de zee is roept Peter hem terug,want hij vind het maar niks.
Komt er een flinke golf aan,verliest Peter toch z'n kunstgebit,en kunnen het niet meer terug vinden.Als iemand hier nu naar de zee gaat zeggen ze allemaal we gaan kijken of we nog een paar tanden kunnen vinden.
Vanavond weer op tijd naar bed,morgen mee naar Ithemba met Lars en Anne.

Woensdag:Met Lars en Anne mee naar Ithemba,SUPER,de weg er naartoe makkelijk te vinden.
Op Ithemba aangekomen zijn daar de kinderen,Maureen,Sabrina en de rest van de staf,KEILEUK om ze weer terug te zien.
Meer dan de helft van de kinderen waren nieuw,enkele van de kinderen zijn 18 geworden en zitten nu thuis.Wanneer je 18 jaar wordt moet je weg van Ithemba,voor sommige kinderen houd dat in,dat je gewoon de hele dag thuis zit en zit zit.
Op Ithemba is veel verandert sinds twee jaar geleden,de kinderen worden met taxibusjes heen en weer gebracht,wat voorheen door Ithemba zelf gedaan werd.
Ook hier zijn bezuinigingen en crisis duidelijk te merken,kinderen hebben geluk wanneer ouders het kunnen betalen om naar Ithemba te gaan.Voor diegene die dat niet kunnen zitten de kinderen met een beperking in de township VEELAL thuis.
Om 11.30u hebben ze een vergadering Maureen,Sabrina en de staf.
We spelen met de kinderen,geven ze eten en hebben een FIJNE morgen.
Na de vergadering nog samen met Maureen zitten praten,ja Jeanne zegt ze er zal nog veel meer gaan veranderen de komende tijd.
Maureen gaat nog steeds rond Ruud met de rollator van jullie moeder,ze zegt dat ze er zoveel plezier aan beleefd.
We spreken af snel elkaar weer te ontmoeten.
Rond 14.30 thuis eerste deel van de keuken ligt eruit,mooi zootje,mee opgeruimd,spullen schoongemaakt zodat we vanavond met z'n allen gewoon weer kunnen koken en eten.

Donderdag:We worden opgehaald door Erica een van de dames van Kleinskool,waar we de dames uit de township weer gaan helpen met kaarten maken.
Helemaal enthousiast SUPER om te zien hoe deze genieten van het zelf kaarten maken.
Hilda en ik hebben 4 dames onder onze hoede,de rest is bezig met glazen potten beplakken en schilderen.
In de township zitten nogal veel huisdieren,die aan de zakken meel,suiker etc gaan zitten eten.
Esther heeft iedereen glazen potten laten sparen,om deze op Kleinskool te gaan bewerken,en daarna thuis te gebruiken voor meel suiker etc,zodat de huisdieren niet meer de kans krijgen alles op te eten.
De dames zijn er helemaal blij mee,goed idee.
Rond 13.30u zijn we weer thuis,waar de tweede helft van de keuken eruit ligt,weer een grote troep.Eerst even wat eten,even liggen en dan weer aan de slag,opruimen,soppen zodat we vanavond weer kunnen koken en eten.

Vrijdag:Vandaag blijf ik samen met Toon thuis,er moet nog vanalles gedaan worden in huis,en om 11.00u komt Peter mij ophalen om mee naar Keenon zijn school tegaan.Keenon is een jongen die op Ithemba gezeten heeft,maar nu op Merryvale school zit hier een eindje vandaan.Na even zoeken hebben we hem gevonden,hij staat klaar om met het busje naar het opvang kinderhuis tegaan waar hij sinds enige tijd woont,hij heeft n.l. geen familie meer die voor hem kan zorgen.
Hij ziet ons,komt op ons aangelopen en heeft me toch een brede lach op z'n gezicht,PRACHTIG om te zien.Hij herkend me nog van Ithemba.
Keenon ziet er goed uit,praat,vond het fijn ons te zien.Maar hij moest gauw met het busje mee,was een kort maar krachtig bezoekje,volgende keer wat langer.
Zolang hij ons ziet zwaait hij nog met een brede lach op z'n gezicht.
Om 16.00u halen Toon en ik Daphne op van haar werk,waarna we de tegels,cement,lijm,hoeken etc ophalen,zo ook dat is weer geregeld.
Vanavond zijn we maar met z'n vieren om te eten,iedereen is weg.
Peter heeft Nancy z'n dochter beloofd even te komen spuiten voor kakkerlakken in haar appartement,zullen we dat eerst gaan doen,gaan we daarna even een pizza eten.
Moet kunnen voor de eerste keer in bijna twee weken een pizza buiten de de deur eten.
Zogezegt zogedaan,was heerlijk,en erg gezellig.

Zaterdag:Vandaag thuis weer vanalles gedaan,dingen bekeken wat nog gekocht moet worden,wat er nog nodig is voor de opbouw van de keuken.
Samen met Toon naar de bouwwinkel gelopen,nog wat inbouwdoosjes gekocht voor de stopkontakten en wat kleine dingen meer.
Vandaag zijn de ouders van Anne gearriveerd,dus een vol huis.
Vanavond met z'n allen een braai gehad,gezellig.

Zondag:Rustdag vandaag,met Peter Daphne Hilda Toon en ik naar een oven gaan kijken voor de keuken,die Toon op ooghoogte in gaat bouwen.
In de namiddag nog lekker even een uurtje naar de zee geweest,HEERLIJK weer voor.
We hebben nog even rondgekeken of we een kunstgebit zouden kunnen vinden,maar helaas niets gevonden.
Dan komen we thuis,en zitten even later met 10 mensen om de ronde tafel gezellig te eten,en krijgen we een telefoontje van Thijmen uit Nederland,leuk om jou even gehoord te hebben Thijmen.
Vandaag alweer twee weken hier ,wat gaat de tijd vlug.
Oh ja en volgende week zondag komen Mariska en Charlotte,waar wij ook erg naar uitkijken.
Voor nu weer genoeg geschreven,jullie zijn weer helemaal op de hoogte vanuit hier.

Tot de volgende keer maar weer,oh ja en er komen ook nog foto's die kant op okay.

Voor ALLEMAAL HEEL VEEL SUCCES waar iedereen mee bezig is.

HEEL VEEL GROETJES, LIEFS,

Toon en Jeanne.

• 23 Februari 2014 - 22:39

Anneke Stultiens:

Ha Jeanne en Toon,

Dat was weer een mooi verhaal Jeanne. Jullie hebben weer heel wat gedaan en beleefd.
    Foto's van de noodkeuken én van de gesloopte oude keuken gezien op F.B. Wat een werk zeg!
    Wat balen voor Peter dat hij zijn kunstgebit kwijt is....kan hij wel eten zo zonder tanden?

Weer een mooie week gewenst voor jullie allemaal. Woensdag gaat Caroline alweer vertrekken, zal voor Anneke een stuk minder leuk zijn om er alleen voor te staan of ga jij Anneke assisteren op de crèche Jeanne?

Slaap lekker zo meteen en groetjes aan iedereen vanuit Nederland,
    Sjaak en Anneke

• 23 Februari 2014 - 22:57

Rikie En Ben:

Wat een verhaal weer. Ja eerst troep voor het weer mooi is. Maar dat is Toon wel toevertrouwd.
    We wachten wel op de foto's om Toon zijn creatie te kunnen zien.
    Succes met alles wat jullie doen.

Ben en Rikie

• 23 Februari 2014 - 23:11

Nico En Anja:

Hey Toon en Jeanne,
    Jullie zijn weer lekker druk " goed" bezig !!
    We zijn erg benieuwd naar de nieuwe keuken die Toon gaat maken.
    Daar zien we hopelijk wel foto's van verschijnen...Op facebook hebben we de gesloopte keuken
    al gezien...
    En nu moet Peter tandloos door het leven ?
    Och erm...
    Veel succes met alle goede dingen die jullie daar doen !
    Lenteachtige groet: (het wordt morgen 14 graden ! ) Nico en Anja.

• 24 Februari 2014 - 09:13

Petra:

Ha die Jeanne en Toon,

Heerlijk om jullie ervaringen te lezen. Jullie zijn weer SUPER bezig.
    Heel veel groetjes aan iedereen daar. Ik wou dat ik erbij kon zijn :-).

Groetjes,
    Petra

• 24 Februari 2014 - 15:11

Fred En Erwin:

Heeej luitjes,

Tja.....Peter moet maar voorlopig even lachen met de mond dicht....zit niets anders op !! Verder lezen we weer dat jullie elke dag "wel iets" te doen hebben. We zijn benieuwd naar de foto's.

Hier gaat alles goed. Tonnie heeft haar verjaardag overleefd.....(net)... Het was heel gezellig. Ook thuis (bij jullie) gaat alles perfect en is alles onder controle. Erwin had de auto daar neergezet.....een beetje vergeten....de volgende dag, dacht hij echt dat onze auto gestolen was. Hij ging weer naar binnen en bedacht nog hoe wij verzekerd zijn... en wilde mij net bellen.....toen hij eraan dacht dat we de auto op een andere plek hadden gezet....ha..ha..

Nou, heeeel veeel plezier en tot snel. Dikke kus van ons XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 24 Februari 2014 - 22:03

Thijmen:

Hoi Jeanne en Toon,

Wow, wat een mooie verhalen. Je krijgt weer gelijk zin om direct je koffer te pakken. Gelukkig gaat dat half april weer gebeuren. Eens naar PE, altijd naar PE! Toon, die keuken is rond die tijd toch wel klaar...? Ik ben zeer benieuwd hoe het er allemaal uit gaan zien. Het wordt meer en meer een hotel geloof ik. Hé Jeanne, heb je ondertussen al iemand blij kunnen maken met de rollator? Piet is gelukkig weer vertrouwd met zijn 'nieuwe' kringloop-exemplaar.
    Zijn jullie al bij Samkelo, Vuyon en Vivian geweest? Ik heb van Peter begrepen dat er een aantal bezig zijn met een studie. Klinkt super mooi. Kunnen we nog iets meenemen voor Samkelo en zijn vrienden? Vraag het ze maar!
    Groetjes aan Carolien en Anneke, de enige echte kaartenmaakster Hilda, onze Duitse vrienden, Daphne en Peter, Tia, Louise en alle Thamsanqa-kinders.

Groet, Thijmen

• 24 Februari 2014 - 23:33

Geert En Anja:

Ja Toon en Jeanne, dit ziet er weer goed uit. Jullie zijn goed bezig, hard aan het werk en ook heel gezellig en voldaan.
    Heel bijzonder als Mariska en Charlotte daar zullen zijn. Het zal er nòg een gezelligere boel van worden!

Groetjes en het allerbeste daar gewenst, vanuit Esteren!!

• 26 Februari 2014 - 21:21

Tonny Kuijpers:

hallo jeanne en toon
    hier even een berichtje uit de Reigerstraat bedankt voor jullie felicitatie

fijn dat het goed gaat, jullie doen weer veel goed werk
    ik heb nog een boven gebit liggen in de kast, zeg dat maar tegen peter mag hij wel hebben hahahaha
    heb een mooie verjaardag gehad iedereen die kon was er ,en natuurlijk niet te vergeten hansie van ria die sloot de avond af met zijn accordeon was echt lachen

groetjes toon tonny

• 27 Februari 2014 - 08:43

Straatmannetjes:

Hoi Toon en Jeanne,
    Nog bedankt voor de felicitaties, Youp en Maud hebben een gezellige dag gehad.
    16 alweer.
    We zien dat jullie het goed naar jullie zin hebben daar in Afrika.
    geniet ze daar.

groetjes van de Straatmannetjes

• 27 Februari 2014 - 12:51

Ria Hans:

ja ja toon en jeanne zoals jullie horen onze hans had weer een optreden was gezellige boel geworden maar wel heel leuk zeker met leentje bisschops die ook behoorlijk mee in het glaasje gekeken had was super gezellig.
    en met jullie daar gaat alles volgens plan fijn om te horen dat het goed gaat ,nou hier staat de carnaval voor de deur dus we zullen ons niet vervelen.
    Voor jullie een fijn weekend en tot schrijvens xxx
    gr RIA hans

• 28 Februari 2014 - 10:15

Maria En Toon Emons:

Hoy Toon en Jeanne

Wat vervelend dat peter zijn kunstgebid kwijt is.
    En nu een andere maar gaat dat welk zo gemakkelijk daar?
    Dat is wel te hopen voor peter.
    En dan die taxibusjes daar zijn ze wel op vooruit gegaan?
    Maar jullie zijn weer druk bezig dat lees ik wel dat komt helemaal goed met jullie.
    En lekker geknutselt slim idee van die potten schilderen en plakkenen en dat ze
    die dan thuis op zo"'n manier kunnen en gaan gebruiken.
    En Jeanne jij hebt je weer lekker uit kunnen kuuren.
    Maar lukt het Toon wel om de keuken af te krijgen voor de tijd dat jullie weer gaan?
    Wij wensen jullie daar nog heel veel succes met alles.
    En geniet er nog maar lekker van.

groetjes Toon En Maria